Köpa kajak

Nu är det dags att köpa min första kajak.
Har paddlat en del. Har paddlat lättare raceingkajaker typ fenja, elio container 51 och liknande.
Testat vkv Lisa, nån prijon plastlåda (vet ej vad det var för modell), tahe plastlåda (samma här vet inte modell), zegul arrow play mv.
Gillar Lisa men vill kunna rolla och i Lisa ramlar jag ur hur jag än försöker.
Ingen av plastlådorna tilltalar mig då de känns som pråmar och är för tröga att paddla.
Gillar zegul arrow play trots att det var en i plast jag testade. Men mv känns för liten för mig så behöver nog gå upp på en hv för att det ska vara aktuellt.

Nu till mina funderingar.
Vill ha en snabb lättdriven, snabb och gärna lättrollad kajak.
Vill någorlunda kunna hänga med min dotter som kör racinkajak (iaf denna sommaren😂😳)
Behöver ingen packning med mer än en dags lunch för 2.

Har kollat på Melker och gillar deras koncept men har ingen koll på hur de är att paddla.
Tittar också på Thomassons Black Pearl eller liknande grönlänningarna.

Är 185 lång och väger 105kg och har 46 i skor.
Är jag ute och cyklar? Vad har ni för tips på andra märken mm.
Vill inte ha en surfski.
Bomba mig med åsikter och idéer😃
 
Varför vill du kunna rolla? Snabb paddling förutsätter tycker jag rörelser i höft och ben. Då blir det inte lika lättrollat.

Så vad prioriterar du? Högre maxfart får du i en lång och smal kajak. Mer lättdriven i marschfart med en lite nättare låda. Du bör ha hyfsat stor volym med tanke på din kroppsstorlek.

En begagnad VKV Måsen Elit kanske kan passa? Men den är inte helt idealisk att rolla IMHO.

Thure
 
Jag vill kunna paddla under hela året utan att behöva göra en wet exit därför vill jag ha en lättrollad kajak. Förstår att de måste bli en kompromiss hur jag än gör.
Måste kolla på en måsen nu. Tackar för tips
 
Trapper Malawi är en lättpaddlad kajak som dessutom är lätt att rolla. För att vara såpass snabb är det oväntat stadig.

Bland Västerås Kanotförenings 20 hyrkajaker har vi fyra Trapper Malawi/Royal och de är de allra mest populära kajakerna. För att underlätta aktiv paddling med fötterna i mitten har vi monterat mittpedaler.
 
Vkv måsen känns inte som ett alternativ för mig men tack för tipset. Trapper Malawi känns mer som ett alternativ för mig. Vad säger ni om BP eller arrow play? Är Grönlands kajaker inte lättdrivna?
 
Kanske kan Zegul Arrow Bara vara ett alternativ? Påminner om Play men är mer kursstabil och den går att luta mer innan man går runt. Har inte testat att rolla den men tror den är som Play.
 
Vkv måsen känns inte som ett alternativ för mig men tack för tipset. Trapper Malawi känns mer som ett alternativ för mig. Vad säger ni om BP eller arrow play? Är Grönlands kajaker inte lättdrivna?

Tror inte BP och liknande är för alla. Har inte kört den själv, men bygg en själv isf och akta dej för kajaker från märket "Seabird" vilka senare år kritiserats för låg byggkvalitet och usel reklammationshantering/kundservice. Björn Thomasson varnar själv för dem på sin hemsida och har avslutat samarbetet.

Själv är jag sugen på hans "Frej" istället som byggs av Struer i Danmark. Ser väldigt fin och rolig ut.
 
Det du är ute efter låter som en Tiderace Pace, Epic 18x eller Rockpool Taran. Har själv testat Epic och Rockpool, köpte senare en Rockpool Taran 18 och jag paddlar den lika snabbt eller snabbare än en stabil motionskajak typ Citius 55 eller Viper 55. Jag har ungefär samma kroppsmått som dig (och lite till) och dessa funkar bra enda invändningen mot Epic 18x var bristen på höjd vid fötterna men jag har 47 och hade grova paddelstövlar vid provpaddlingen (vinter) . Taranen är lättrollad, dom andra vet jag inte
 
Frej verkar onekligen värd att pröva.

http://viewer.ipaper.io/KKC/padling/

I testen ovan var vikten högre än den uppgivna. Avsaknaden av roder är min egen invändning.

Thure

Jag är mer orolig över att de tycker den stampar i motvind vilket jag inte gillar. Roder tycker jag brukar va onödigt och vill hellre ha helt fasta fotstöd som man får bra stöd ifrån. Fick känslan av att skribenten va en roderkille. Norrmän sätter väl ofta roder på sina märken? Seabird och Norse har många såna iaf.
 
I kort motsjö så finns det som jag ser det antingen kajaker som stampar och kajaker som dyker. Det senare ger mera stänk och översköljning.

Fördelen med roder är bl a att det går bättre att hålla fast vud en kurs snett mot vågorna medan man med skäddakajaker mera får acceptera en kurs i förhållande till vågorna som är rimligt lätt att bibehålla.

Jag uppfattar roderkajaker som generellt snabbare då kanotisten normalt lägger mindre energi på kurshållning i en roderkajak.

Roder eller inte är ett kärt debattämne.

Thure
 
Kul med så mycket input👍
Finns så mycket märken som jag aldrig hört talas om. Men kul med så konstruktiva åsikter från er. Ser flera möjliga alternativ i det ni föreslår. Nu till det riktigt kniviga. Nämligen att provpaddla dessa modeller utan att behöva åka land och rike runt. Jag bor nämligen i Timrå och jag hittar inte nån som säljer hör i närheten. Däremot har jag möjlighet att testa det som finns i Karlstadsregionen samt vid de tävlingar och träningsläger som dottern kommer att vara på under våren och sommaren. Har ni tips på försäljare där man kan prova Frej, rockpool, Epic, zegul samt Trapper. Gissar att det är svårt att hitta på samma ställe men tipsa gärna om ställen som är seriösa gärna har flera av märkena.
Det går också bra med tips på privatpersoner som skulle kunna låta mig test deras😃
/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
Simon Sundin Köpa Kajak soim nybörjare. Paddling allmänt 23
nj-tec Köpa Kajak i Polen!? Paddling allmänt 0
Merckx Köpa kajak i österled Paddling allmänt 3
kenzo00 Köpa kajak på Stadium? Paddling allmänt 20
Ibasto Köpa kajak Paddling allmänt 0
Alexander85 Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 7
Jörgen B Köpa kajak i grupp? Paddling allmänt 7
pers Köpa kajak Paddling allmänt 14
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
Richard151 Köpa kajak - råd? Paddling allmänt 6
Jocka Vilken kajak ska jag köpa? Paddling allmänt 5
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
jezz Ska köpa kajak och ut på äventyr. Tips? Paddling allmänt 1
striker2000 Köpa point 65 kajak i estland? Paddling allmänt 53
wolla Köpa kajak Paddling allmänt 13
Strmbrg Övertyga en kompis om att köpa Kajak! Paddling allmänt 5
bombadill Någon mer som vill köpa kajak från Estland? Paddling allmänt 1
marjo Köpa kajak i Estland!! Paddling allmänt 14
haakan Köpa kajak Paddling allmänt 2
finnz köpa kajak i Estland Paddling allmänt 4
copperdell Köpa beg kajak i Danmark? Paddling allmänt 0
modan Köpa kajak i Finland Paddling allmänt 3
GUD köpa kajak som nybörjare Paddling allmänt 2
Köpa kajak från estland Paddling allmänt 1
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.