Statiskt klätterrrep

Hej
Jag söker efter statiskt klätterrep på metervara - helst 8 mm tjockt.
Har sökt, men hittar bara 10 mm tjockt. Finns det ens statiska klätterrep i mindre än 10 mm tjocklek?

I så fall, vart kan man köpa det på metervara?

Tacksam för svar!
Hälsningar
Maria K
 
Jag är litet nyfiken på hur repet ska användas.

För egen del har jag vid några få tillfällen använt 8 mm:s rep vid klättring i grottor vilket fungerar bra med de replås som finns på marknaden.

Bara man är medveten om att det inte tål nötning särskilt bra.
 
Finns olika...

Jag vet att det finns olika klasser av "statiska" rep, för olika ändamål. Vanligt 8 mm repsnöre är ju relativt statiskt. I alla fall jämfört med dynamiskt klätterrep. Vill du ha ännu mer statiskt så kanske någon anna kan klargöra vilken märkning man ska leta efter.
 
Jag är litet nyfiken på hur repet ska användas.

För egen del har jag vid några få tillfällen använt 8 mm:s rep vid klättring i grottor vilket fungerar bra med de replås som finns på marknaden.

Bara man är medveten om att det inte tål nötning särskilt bra.

Jag ska använda det till att säkra hundsläden i starten när jag kör hundspann. Jag fäster ena änden på repet i slädens centrumlina och knyter sen fast andra önden i exempelvis ett träd eller bilens dragkrok. När hundarna och jag är redo att köra, rycker jag loss repet :)

Hälsningar
Maria K
 
Båttillbehörsaffärer. Där finns rep av alla tänkbara sorter, inklusive de som har i stort sett 0 töjning (dynema t ex men det är nog överkurs). Det du söker är rep till fall eller skot.

Biltema och Classe har varianter av dessa rep till lägre priser.

Edit: Det här ex, skulle nog fungera fint om längden räcker

//A
 
Jag ska använda det till att säkra hundsläden i starten när jag kör hundspann. Jag fäster ena änden på repet i slädens centrumlina och knyter sen fast andra önden i exempelvis ett träd eller bilens dragkrok. När hundarna och jag är redo att köra, rycker jag loss repet :)

Hälsningar
Maria K

Då behöver du inget specialrep som är helt statiskt. Som någon nämnde funkar säkert skotlina eller liknande. Vanligt repsnöre funkar också utmärkt och köps oftast som metervara. Titta till exempel hos Northstar. För övrigt tror jag att det för dina ändamål kan räcka med tunnare diameter, typ 6 mm som har en lägsta brottstyrka på 750 kg.
 
Vanligt repsnöre funkar också utmärkt.

Jag blir lika förvirrad varje gång detta begrepp dyker upp. Vad är 'repsnöre' egentligen? Är det dialektalt? Här i centrala delarna (Sundsvall) har jag aldrig hört begreppet.

Fast du har säkert rätt, det låter inte som att det behövs något specialrep. Skotlina är dock mycket behagligt att handskas med.
 
Jag blir lika förvirrad varje gång detta begrepp dyker upp. Vad är 'repsnöre' egentligen? Är det dialektalt? Här i centrala delarna (Sundsvall) har jag aldrig hört begreppet.

Fast du har säkert rätt, det låter inte som att det behövs något specialrep. Skotlina är dock mycket behagligt att handskas med.

Repsnöre är klätterlingo för den typen av rep. Det kan användas till olika ändamål beroende på dess tjocklek, men är normalt sett tunnare än det primära klätterrepet :)
 
Det är inte tillåtet att binda hundar till fordon

Hej,

Hoppas du lyckas finna det rep du behöver men jag måste vara lite tråkmåns och påpeka ta det inte är tillåtet att binda hundar vid dragkroken pga risk för olyckor.

Från jordbruksverket: ” Bind inte fast hunden vid bilen
Hundar får inte bindas vid ett motorfordon om inte en speciell uppbindningsanordning anbringas till fordonet. Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas. Det händer varje år att hundar binds vid bilar och att ägaren sedan kör iväg med bilen med hunden fortfarande bunden till bilen. Hunden blir svårt sargad och dör i de flesta fall av skadorna. Att binda hunden vid dragkroken på bilen är alltså inte tillåtet.”

Med vänlig hälsning
 
Sunt förnuft

"Uppbindningsanordningen ska vara utformad så att fordonet inte kan lämna platsen utan att anordningen först avlägsnas."

Kanske ett helt hundspann inklusive släde och förare kan anses uppfylla kravet för uppbindningsanordningen ;). Speciellt som bilnyckeln med största sannolikhet ligger i hundspannsförarens egen ficka.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...