Hur planera dricksvatten?

Det är ingen som kollat på vad Biltemas flockmedel innehåller? Framgår inte av databladet men det verkar nästan beskrivas som vatten gällande hanteringen
 
Ett eller ett par korn av den ganska fina granulatet från http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek.../Pool/Poolvard/Snabbklor-granulat-2000022207/ per liter vatten räcker för att klart vatten skall få en omisskännlig klordoft ala simhall och därmed indikation på pågående desinficering.

Bör finnas spår av klordoft även efter en halvtimme då det bevisar att inte all klor är förbrukat, försvinner klordoften långt innan dess så kanske man få stoppa in ett par korn till och skaka om, vilken kan ske om vatten innehåller mycket organiska ämnen.

Är klordoften/smaken besvärande när det är dags att använda vattnet så tar en mycket liten knivsudd askobinsyra i vattnet och blanda om så försvinner alla spår av klordoft/smak.

---

Ämnet i ovanstående produkt är exakt samma som i vattenreningstabletters klorgivande del (Natriumdiklorisocyanurat, dihydrat) men är ca 40 ggr starkare i och med att den är 100% ren och inte kraftigt utdrygad som i vattenreningstabletter - det är därför det behövs så otroligt lite av det.

En treotub med denna pulver räcker förmodligen för flera kubikmeter av vatten och 2 knappt 1 mm stora granulatkorn i en liter vatten ger knappt 5 ppm med klor, och det luktar omisskännligt badhus om vattnet i det läget. Väldigt kraftigt förorenat vatten kan man behöva upp till 30 ppm (12 korn/liter).

---

Ovanstående är bara för desinficerande delen medans vattentabletter ofta också innehåller flockande medel (magnesium och aluminiumföreningar och andra 2-3 värdiga metaller mm. (järn hör också dit som flockmetall)) och pH-justerande medel (natriumbikarbonat mm.), ev lite aktiv kol för att få grumlighet att sjunka och avfärga vatten så att den ser mer aptitlig (humusämnen som mörkfärgar vatten måste flockas innan det kan silas ut eller sedimenteras då dessa består av väldigt små bitar halvnedbruten cellulosa som är små att dessa är omöjliga att filtrera annars)

---

Xinix Aqua Care är också en klorbehandlande desinficering men använder en form av klor (klordioxid) som inte upplevs ger klordoft/smak.

I mina ögon betydligt svårare att dosera om man har tillräckligt med klor för att uppnå full desinficering medans med underklorsyrlighet som bildas när Natriumdiklorisocyanurat, dihydrat löses i vatten så kan man med näsa avgöra om det var tillräckligt eller inte.

dvs finns det en smula klordoft kvar efter 30 minuter så var det tillräckligt - annars inte...

---

En sak att ha klart för sig, klorbehandling, väteperoxidbehandling, UV etc. biter inte på endotoxiner från överblommade sjövatten. Det går heller inte att koka bort eftersom de tål upp till 260 grader C.

Enda sättet är att destillera vattnet eller genompressad osmos-membran och har man inte möjligheter till detta - filtrera genom rejält lager med träkol eller gör massor av byggkaffe - då de malda kaffebönorna tar upp stor del av endotoxiner då kaffebönorna är oljiga och endotoxinerna har en lipid-del som gärna söker upp och fastnar i hydrofoba ämnen (enligt regeln lika löser lika) och fastnar i kaffesumpen (träkol och framförallt aktiv kol har också en lockande verkan på hydofoba ämnen då även dess ytan uppfattas som 'fet' på molekylärnivå - det är därför som träkol är bra för att fånga finkeloljor med långa kolkedjor men har svårt för att binda alkohol) - man blir inte av med alla endotoxiner men kanske på en så låg nivå där man inte längre blir sjuk.

Är det mest risk för endotoxiner om det varit algblomning i sjön eller när är det högst risk att stöta på endotoxiner vid låglandsvandring?
 
Jag har vandrat delar av Sörmalandsleden flera gånger och aldrig renat vattnet. Jag gör det inte i fjällen heller. När man vandrar så tar man ju vatten på så många ställen så det blir ju inte speciellt stora mängder från den plats som skulle möjligen kunna vara förorenad. Enorm skillnad mot om man har en egen brunn och ska dricka stora mängder ur samma källa varje dag.

Jag har aldrig blivit sjuk av vattnet. Inte i fjällen, inte i sörmland. Jag tänker faktiskt att de tär större risker i fjällbäckar m ev lämmelspillning eller renkadaver än i en större insjö eftersom vattenmassorna är mycket större där.

Vad är det ni egentligen är rädda för? Har någon blivit sjuk någon gång?
 
Ur den länkade rapporten:
"Det är farligast att få in endotoxin direkt i blodet eller lungorna. Den vanligaste exponeringen sker genom inhalering av aerosoler vid duschning eller vid lek och dykning i sjöar. Om aerosoler inandas i stora mängder kan ca 50 EU ml–1 ge känsliga personer akuta symptom som frossa, feber och trötthet som vanligtvis uppträder inom 4 timmar och varar upp till ett dygn."

Så då ska man sluta bada också?
 
Det är ju därför det utfärdas badförbud i samband med algblommning

Absolut, men det är ju när det blivit enorma mängder, så det verkligen syns! På alla platser jag kan läsa om algblommning står det att klart vatten inte innebär någon risk för bad.

Det är en annan sak än en generell rädsla för klart vatten. Jag är verkligen inte ute efter att gå i någon konflikt, jag undrar helt ärligt om jag utsätter mig och mina barn för någon fara när vi dricker vattnet överallt. Och i förlängningen om oron för dåligt vatten är rimlig eller överdriven?
 
I vattenverken använder man aluminium och järn (i löslig form som sulfater, klorider mm.) som flockningsmedel - det måste vara metall som kan vara 2-värd om det skall dra till sig och flocka organiska ämnen så att de blir så stora att de går att filtrera eller sedimentera ut - detta inkluderar humus-färger i moss/torv-vatten.
 
Ni som använder http://www.biltema.se/sv/Fritid/Lek.../Pool/Poolvard/Snabbklor-granulat-2000022207/

Har ni läst:
"Farligt vid förtäring. Utvecklar giftig gas vid kontakt med syra. Irriterar ögonen och andningsorganen. Mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön. Förvaras oåtkomligt för barn. Förpackningen förvaras torrt. Vid kontakt med ögonen, spola genast med mycket vatten och kontakta läkare. Undvik inandning av rök vid brand eller explosion. Vid förtäring kontakta genast läkare och visa denna förpackning eller etiketten. Töm ej i avloppet, lämna detta material och dess behållare till insamlingsställe för farligt avfall. Varning! Får inte användas tillsammans med andra produkter. Kan avge farliga gaser (klor). Innehåller: Natriumdiklorisocyanurat.

Första hjälpen: Förgiftningssymtom kan uppträda först efter många timmar. Av denna anledning krävs läkarövervakning i minst 48 timmar efter ett olycksfall. Vid inandning: Sörj för frisk luft, vid besvär kontakta läkare. Vid kontakt med huden: I allmänhet har produkten ingen retande effekt på huden. Vid kontakt med ögonen: Skölj ögonen öppna i flera minuter under rinnande vatten. Vid ihållande besvär kontakta läkare. Vid förtäring: Kontakta läkare omedelbart.

Effekt på miljön: Vattenföroreningsklass 2; risk för vattenförorening. Låt ej tränga ner i grundvatten, vattendrag eller avloppsnätet. Det föreligger risk för förorening av dricksvattnet redan när små mängder tränger ner i marken. I vattendrag även giftig för fiskar och plankton. Mycket giftig för vattenorganismer."

Som jag förstått använder ni små doser, men det är inte avsett som livsmedel.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...