Backup på bult vid topprep?

Är lite nyfiken på hur ni resonerar när ni sätter topprep på en klippa?
Låt oss säga att det sitter två bultar med ringar för topprep. Dom ser fina/nya ut och ingen rost kikar fram. Tar ni fortfarande ett reservankare från ett träd, spricka eller liknande?

Jag lägger i princip alltid ett reservankare då jag inte vill förlita mig blint på saker som sitter uppe året runt, även om det ser väldigt fräscht ut.
Men tanken slog mig att på multipitches har man väl i princip inget val än att lita på uppsatta bultar? Om man inte tradklättrar såklart.
 
Tar ni fortfarande ett reservankare från ett träd, spricka eller liknande?

Jag lägger i princip alltid ett reservankare då jag inte vill förlita mig blint på saker som sitter uppe året runt, även om det ser väldigt fräscht ut.

Träd står väl ute året runt också, no? ;)

Två fräscha borrbultar litar jag på för ett toppankare. Använder dock inte ringen för topprepande, slår i egna karbiner.
 
Mja visserligen, men det är skillnad på levande träd (friska talar jag om såklart) och metall som blir utsatt för vatten och kemikalier :p
 
Metall tål vatten och kemikalier, lite generellt uttryckt.

Är det bultar av hög kvalitet, och det syns ju, så tål de vatten i kanske 100 år, och det kan nog också inkludera de kemikalier de blir utsatta för.

Jag skulle nog säga att det är extremt ovanligt att expanderbultar är ett problem, och att då två skulle vara det samtidigt blir ju ännu ovanligare. Om det däremot är Petzl Selfdrills eller liknande, tycker jag nog en backup kan vara en god idé.
 
Två fräscha expanderbultar eller hellre limmade bultar? Räcker väl. Att båda skulle fallera trots att de verkar fina är mycket osannolikt. Belastningar vid topprep är betydligt mindre än ledfall. Vid ledklättring skulle du ju fira på dem och rensa neråt, eller hur. Är det en klippa en seriös klätterklubb sköter? Ännu bättre.

Testa bergsbestigning. Då kan det sitta enstaka öglor, gamla pitonger, grova armeringsjärnpinnar och annat smått och gott. Vem sköter det? Hur länge har det varit uppe? Då blir det mer spännande att fira/nedklättra.
 
Bultade toppankare sätts väl bara upp där det saknas alternativa möjligheter, eller...?

Njae, här i dalarna finns det många ställen där dom har satt upp bultade ankare trots att det finns massor av fina sprickor och träd att sätta i.
Tror det är mer för att folk ska kunna klättra lättare om dom vill köra topprep.. Eller något liknande
 
Att man vill bulta ankare är väl ett sätt att spara på träden. Vid populära klippor har träden en förmåga att dö i förtid då barken slits bort. Betydligt smartare att sätta två små bultar...

Bra bultar håller väl i 50 år om man är försiktig och använder snabblänkar eller egna kabbar istället för att trä repet direkt i bulten. Träd slits sönder efter ett 10-tal år.
 
Att göra backup två till synes fräscha ankarbult känns verkligen i överkant. Om det funnits en överhängade risk att båda skulle lossna så skulle ju sportklättring i princip vara förbjudet, där tar man ju regelbundet fall på bara en bult.
 
Senast ändrad:
Att man vill bulta ankare är väl ett sätt att spara på träden. Vid populära klippor har träden en förmåga att dö i förtid då barken slits bort. Betydligt smartare att sätta två små bultar...

Bra bultar håller väl i 50 år om man är försiktig och använder snabblänkar eller egna kabbar istället för att trä repet direkt i bulten. Träd slits sönder efter ett 10-tal år.

Ett alternativ är ju också att sätta ett fast ankare (kätting) kring ett träd, så slipper man borra. Slitaget på barken kommer ju i första hand från när repen dras ned.

Och, om det är sprickor här och där, så behöver man ju inte bygga ankaret i träd över huvud taget.

Men, jag stör mig inte farligt på ett par diskreta bultar för avfirning.

Jag stör mig mer på ett kluster med gamla repsnören och tubband med diverse snabblänkar och skrot. Jag har ju sett såna som verkar ha suttit i decennier, och där de knappt skulle få plats i en ordinär plastkasse om man skar loss allting och tog därifrån.
 
Diverse buntar kring gamla träd är tråkigt. Men beror inte problematiken på att myten om att nylon skulle slitas ut genom att bara vara? Två 10mm statisk rep runt ett träd, och en bult att trä repet genom, är både reduntant om någon inte skulle lita på ett rep, samt att det inte är fult och äckligt. Kätting är lite i överkant, tycker jag.

Av nedanstående ankare skulle förmodligen det första få en massa extra-slingor, medan det nedanstående borde stå fint för sig själv i många år innan det behöver bytas ut, och så mycket lättare att hantera än kätting runt träd. Eller vad tycker ni?
 

Bilagor

  • slinganchor.jpg
    slinganchor.jpg
    96.5 KB · Visningar: 1,277
  • rap-tip-3.jpg
    rap-tip-3.jpg
    245.7 KB · Visningar: 2,987
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Ghost79 Ålder på QD? Sportklättring 4
seon Olyckan på Finnsvedsberget Sportklättring 7
Sverre_klättrare Tips på klätterberg Sportklättring 11
Albin_25 Bo billigt på Gran Canaria Sportklättring 1
Lindo 2 Quickdraws hittade på Ekoberget Sportklättring 0
AnnaBacklund Har någon hittat karbin+slinga på ekoberget? Sportklättring 0
lyckegard Märkligt sätt att säkra på Sportklättring 29
Mike C Styrka på diverse expanderbultar? Sportklättring 15
Mezzner Kvarglömd sele på Ekoberget Sportklättring 1
climbrob Att tänka på när det sitter fasta slingor Sportklättring 0
AriGold Frankenjura på en dag - tips? Sportklättring 2
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Erik af Essingen Någon som har koll på access vid Älvnäs? Sportklättring 2
Iggle Skillnaden på olika QD Sportklättring 58
ArBr Tips på billig klätterresa Sportklättring 3
kirunathompa kvarglömda skor på Finnsvedsberget Sportklättring 1
Delphyn Ansvarig på Soffabacken Sportklättring 29
markan79 Billigt boende på Kalymnos? Sportklättring 2
zhenya_ren Sportklättring på Lidingö Sportklättring 1
Rimfrost_i_skägget Hängare som går att snurra på? Sportklättring 26
climbrob Klättertävling visas på SVT Sportklättring 0
desmo79 Tips på klippor/leder Frankenjura Sportklättring 10
Ainon Tips på lätt bultad klippa Sportklättring 5
Ainon Vänder ni på repets karbin på quickdrawn? Sportklättring 11
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
klätterpojken Nyturer på Morarna Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
karpowicz Hyra klätterutr. på Railay? Sportklättring 4
johnliungman Do´s and dont´s på inneväggen Sportklättring 51
martinan Tips på bra ledklätterkurs (inomhus) i Sthlm Sportklättring 1
ohwebe Hjälp mig med klätter o surf på teneriffa!! Sportklättring 5
Same Film på youtube sökes Sportklättring 6
Schneeberger Greppbräda - något att satsa på? Sportklättring 1
kille_84sth tips på bra startpaket för nybörjar klättrare Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
Perfections Tips på damsele Sportklättring 1
rockhopper Klättra på Lanzarote? Sportklättring 2
apfaktor Utsidangäng på centret. Sportklättring 0
jamo Knökfullt på centret Sportklättring 5
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
headjam Löst på fredriksvik (sthlm)? Sportklättring 1
adventure_transport Automatsäkring för soloklättring på vägg? Sportklättring 8
Ylvan Bäst före datum på sele? Sportklättring 41
klätterpojken led på nacka kvarn Sportklättring 3
Anna Frimodig Matilda på Aftonbladet idag Sportklättring 9
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
camscott2 bulttjuver slagit till på talludden? Sportklättring 7
Mountainer Nybörjare inomhus - vad tänka på? Sportklättring 26
Anna Frimodig Anja på tv4 sporten on eller sö Sportklättring 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...