Vandring mot Vadvetjåkka nationalpark, går det även bra att fiska i området?

Hej! Flera gånger förr har jag funderat på denna lite mystiska nationalpark norr om torneträsk, men om en månad är vi påväg. Med en partner som är grön på fjället men som är kunnig inom blommor så tänkte jag att det blir en fin början på en tradition.

Planen är nog att vi går från Kopparåsen upp mot Vadvetjåkka Nationalpark, slår läger på lämpligt blåsig myggfri plats och gör dagsturer.

I det läget undrar jag därför också hur det går till att fiska i området! Inte i själva nationalparken givetvis, men runtom! Var köps fiskekort? Hur fiskeligt är området, något särskilt vi bör tänka på?

Vi fiskar nog med lätt utrustning med fluga och haspel, men utan vadare osv.
 
Hej! Flera gånger förr har jag funderat på denna lite mystiska nationalpark norr om torneträsk, men om en månad är vi påväg. Med en partner som är grön på fjället men som är kunnig inom blommor så tänkte jag att det blir en fin början på en tradition.

Planen är nog att vi går från Kopparåsen upp mot Vadvetjåkka Nationalpark, slår läger på lämpligt blåsig myggfri plats och gör dagsturer.

I det läget undrar jag därför också hur det går till att fiska i området! Inte i själva nationalparken givetvis, men runtom! Var köps fiskekort? Hur fiskeligt är området, något särskilt vi bör tänka på?

Vi fiskar nog med lätt utrustning med fluga och haspel, men utan vadare osv.
Har inget att tillföra men blir nyfiken på er tur. Hoppas att du rapporterar efter hemkomst.

HåkanF
 
Greendanger: Tack för tips! Det här var ju precis vad jag behövde, verkar vara tillåtet med fiske i hela området förutom nationalparken :)

Har inget att tillföra men blir nyfiken på er tur. Hoppas att du rapporterar efter hemkomst.

HåkanF

Ja nyfiken är jag också, finns inte jättemycket att läsa, men ska se till att dokumentera det som är sevärt!
Kanske även slänger upp ett inlägg på min äventyrsblogg som ligger i dvala. :)
 
Det finns hur många fiskevatten som helst i området mellan E10 och nationalparken. Jättefint område att ströva runt i och fiska lite där man hittar fina ställen.

Följer ni den vanliga stigen (tror det är den som börjar vid kopparåsen) går ni förbi lämningar av gruvbrytningen från början av 1900-talet i området. Egentligen inte så mycket för världen, men jag blir alltid lika fascinerad över sådana lämningar mitt ute i ingenstans som visar på att människor har levt sina liv och arbetat hårt i sådana förhållanden. Ger lite perspektiv när man själv går förbi och klagar över att ryggsäcken är lite för tung..
 
Nyfiken på fisket.

Hej där,

Tänker ta med mej familjen upp till Vadvetjåkka i sommar för flugfiske å vildmarksliv. Undrar hur d gick för dej å din vän - var fisket bra?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Mackan_68 Vandring mot råstojaure Fjällvandring 3
Fredde74 vandring mot sylarna Fjällvandring 6
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.