Sätta upp topprep ute

Personligen är jag ingen modig klättrare, men besväras inte direkt av mitt ledpsyke heller.

Jag skulle dock inte nöja mig med en slinga och en karbin heller om punkten är solid. Om ankarpunkten är solid, så tilltalas jag ändå av tanken på att ha dubbla slingor. En slinga är skitstark, och det är högst osannolikt att jag någonsin kommer att vara nära ett brott i en sådan, men jag gillar ändå inte att avstå redundansen och förlita mig på en vanlig sydd slinga.

På ett stand ropar jag Lägg av om jag självsäkrat mig med en slinga, men då är det inte ett hängande stand, och ofta så är jag kanske fortfarande i något avseende säkrad i repet lite beroende på hur jag byggt standet, eller - jag kanske framförallt är självsäkrad av repet eller en slinga till innan min säkringsman verkligen har klippt ur bromsen, och dessutom börjat klättra.

Jag har sett "många" toppsäkra typ med en slinga runt en tall i armgrovlek och med bara en karbin. Kan inte säga att det är helt fel - men jag gillar det inte.
 
Jag tycker det är bra att Bob S avråder från att lita på vad som sägs på internetforum...

För sen kommer det nämligen högst tveksamma råd. En enda punkt är tex ALDRIG ok som topprepsankare, vare sig det är ett träd eller inte. Och definitivt inte med ett repsnöre (om man inte med det menar statiskt rep). Man behöver heller inte vara "mycket osäker" för att sätta tre punkter - det är den enda vettiga metoden om man inte är väldigt väldigt säker på sina två första punkter, och hur skall man kunna vara det om man är nybörjare?

Jag tycker inte heller att man måste gå kurs i tid och otid om man har ett nätverk av erfarna vänner. Men är du säker på vad polarna kan? Vet de själva egentligen om deras egna metoder funkar? Normer och utbildningar finns av ett skäl - nämligen att de är beprövade och fungerar bra för nybörjare. Hur man sedan gör som gammelräv är förstås upp till en själv!

John
 
Håller helt med ovanstående talare.

Som jag sa i slutet: Til syvende og sidst så är det bara en punkt i toppankare (där repet går genom karbinen. Gode god, menar du att de topprepade direkt i slingan? Jaiks.). Gör den så stark som möjligt.

Till toppankare använder jag alltid två skruvisar för repet att gå igenom. Inte för att en skruvis kan fallera, men det blir lite mindre stress på repet.

F.ö skulle jag aldrig använda en tunn dyneema till toppankare. Kör med statiskt rep eller cordelette av 6-7 mm repsnöre.

Två punkter är oftast lätt att fixa, om man har lite tålamod och tänker igenom belastning/ eventuellt skav m.m. Man får inte bli sloppy bara för att man gjort en sak ofta.
 
"Ovanstående talare" var ju Mezzner, men håller med dig med, John.

Gör säkra ankare, för guds skull. Slarva inte.

Däremot undrar jag varför inte repsnöre skulle duga? Vi gör ju våra ankare av 7mm cordelette och plockar upp folk i. Varför inte toppankare?
 
Det som känns som självklart för den som klättrat ett tag är ju också att man har klättrande vänner - men för den som knappt börjat klättra kan det ju faktiskt var rätt ont om klättervänner...

Jag tycker själv att jag har extra bra omdöme, men minns också att när jag målade om huset hemma så gjorde jag "hängande stand" 10 m upp på husväggen med hjälp av ett (förvisso kraftigt) blått polyetenrep från Biltema och en "sele" av diverse bagageremmar. Mellan selen och repet satt jag fast med en stålkarbin från Biltema avsedd för båtar. Jag klättrade inte på den tiden.
Det gick bra, men jag skulle idag göra annorlunda...
 
Ja, nej, det där med klättrande vänner eller inte reder han förhoppningsvis ut.
Antingen har han dem, eller så har han dem inte. Har vänner som började som du, Mezzner, med kogrimma å gammalt tågvirke. De hade tur, precis som du.

Ska vi sammanfatta med:

@Trådskaparen:

Känner du nån som vet hur man gör? Really really? Be dem visa, och be dem kolla dig när du sätter upp ankare. Flera gånger.

Känner du INTE nån som vet hur man gör? Inte nån enda? Gå en kurs. Lyssna inte på forumfolk. Då lever du längre.
 
Mm, jag brukar lita på ett ensamt träd om trädet är så stort att det skulle dra sönder hela ankaret (och mig) om det föll. Typ. Men även då skadar det ju aldrig med en backup.

Sen är det ju som så att jag tillåter smäckrare material i ett standplatsankare där jag själv står och ser vad som händer än i ett topprepsankare som får sköta sig själv klättrare efter klättrare.
 
J Har vänner som började som du, Mezzner, med kogrimma å gammalt tågvirke. De hade tur, precis som du.

Vill bara korrigera att från den dagen jag drog på mig ett par friktionsskor så har jag bara gjort väldigt kloka saker, och bara haft riktiga rep och karbiner. Dumheterna ägnade jag mig åt i egenskap av normaldum husägare. Vi klättrare vet förstås bättre.

Rimligen har alla utvikningar och alla relevanta inlägg gjort att trådstartaren nu har nån slags egen uppfattning, och inser att:

det gäller att ha rätt grejer

det finns oftast ett rätt och ett fel sätt (och skillnaden ÄR viktig)

det krävs en och annan bedömning, som t ex vilka träd som verkligen kan anses stå kvar
 
En enda punkt är tex ALDRIG ok som topprepsankare, vare sig det är ett träd eller inte.
Är detta något nytt? Jag gick kurs med en auktoriserad instruktör och fick lära mig att ett levande träd som har en diameter på minst 30 cm är tillräcklig som en enda punkt. En enda slinga i det trädet är ju kanske inte så bra, men trädet i sig har jag fått lära mig att den duger fin fint som enda punkt enligt alla normer och regler...
 
För att förtydliga; ja repet gick direkt genom slingan. Killen stod 20m ovanför backen och närmade sig cruxet. Jag tror att det var tur för honom att jag såg vad de höll på med och fick stopp på det hela.
 
Är detta något nytt? Jag gick kurs med en auktoriserad instruktör och fick lära mig att ett levande träd som har en diameter på minst 30 cm är tillräcklig som en enda punkt. En enda slinga i det trädet är ju kanske inte så bra, men trädet i sig har jag fått lära mig att den duger fin fint som enda punkt enligt alla normer och regler...

Så länge det håller för 15 KN är det ok, jag brukar alltid kontrollera det. Även vid firning från abalakov.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lobo2me nån som vet nån som är bra på att sätta upp ljusslingor? Klättring allmänt 10
Pandan Sätta upp leder inomhus Klättring allmänt 7
caesar82 hur ska man göra när man ska sätta upp en ny led? Klättring allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Hissa upp saker Klättring allmänt 6
malundin Komma upp på Häggsta bakvägen? Klättring allmänt 3
apfaktor Att ha kamera med sig upp på väggen. Klättring allmänt 4
trod Hur märka upp karbiner mm? Klättring allmänt 20
gahne Se upp för tåg på Lysekilsbanan! Klättring allmänt 2
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
peter1959 Upp i träden Klättring allmänt 5
per162 Hur dela upp replängder mellan klättrarna? Klättring allmänt 11
lobo2me Vilka repskador ska man se upp med? Klättring allmänt 7
rossi Helags glaciären och upp Klättring allmänt 10
gawain Se upp för bilinbrott vid Häggsta Klättring allmänt 4
jorgfri Hur fira upp fotograf i träd. Klättring allmänt 9
climbrob Bulta upp Omöjliga väggen! Klättring allmänt 74
Se upp!!!! Klättring allmänt 4
vandrafjäll Vilka rep? för klättring klippa med topprep Klättring allmänt 1
Flugan_81 Söker klätterkompisar Klättring allmänt 0
Danne W Topprep i Skevik? Klättring allmänt 4
sectum Kullaberg, topprep / backuprep Klättring allmänt 12
Iggle Tips önskas, repbroms för topprep Klättring allmänt 24
Julius Kramer Topprep på Kullaberg (tacksam för snabbt svar) Klättring allmänt 6
Maurits Topprep runt GBG? Klättring allmänt 2
lobo2me Processlab: omkoppling mellan säkring till firning för topprep solo Klättring allmänt 16
mellpat Soloklättring med topprep Klättring allmänt 16
MarcusFBG Klättra topprep Klättring allmänt 16
alex_k topprep ute utan bultar Klättring allmänt 9
Mandalay Topprep/Sport i Hälsingland Klättring allmänt 2
Robban274 Topprep i Bohuslän? Klättring allmänt 4
Mezzner Självsäkring i samband med topprep? Klättring allmänt 11
Sivert Topprep? Klättring allmänt 24
Lensor Topprep i huvudet? Klättring allmänt 21
Sivert Skarvade topprep? Klättring allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...