Pårtetraversen

Hej, är det nån som vet mer om Pårtetraversen än det som stod i Utemagasinet 98/99 (eller när det nu var)?
 
Något speciellt?

Jag var med på turen i maj -96 och tog bilderna till reportaget i Utemaggan. Är det något speciellt du undrar över?

Peter Ask
 
Tips

Vi gjorde ju traversen på vintern (nåja, kring första maj, men det var ju vinterförhållanden i alla fall), och det är nog rätt stor skillnad på vinter och sommar.

På vintern är det till största delen snöklättring samt en del mixad klättring. Längdmässigt är större delen av traversen bara snövanding, men det finns några kammar, hak och hammare som innebär klättring. Klätterpartierna finns på Palkatpaktes nordkam, hela Lill-Palkat, Palkattjåkkås nordkam, Tvillingryggens nordvästra topp (stor hammare), samt på de övre delarna av Lullihatjåkkå. Den sista biten öster om toppen av Lullihatjåkkå missade vi p g a tidsbrist, men här finns också klättring, speciellt om man vill följa kammen slaviskt och bestiga småtopparna öster om Lullihatjåkkå.

Tekniskt sett är klättringen för det mesta lätt. Vissa partier är svårare, speciellt om man har vinterutrustning och 20 kilos packning (som vi hade). Många ställen är ganska lätta men exponerade. Hammaren vid toppen av Tvillingryggen är ett av de största hindren. Gör man traversen från norr till söder kan man fira sig nerför denna, och man får också uppför på de svåra nordkammarna. Å andra sidan kan man då få problem vid "vykortshaket" norr om Lill-Palkat. Sydsidan är brant (vi firade), medan man på nordsidan kan gå runt på snödrivan.

Vintertid är det mest snösäkringar som går åt. 6-10 st skulle jag rekommendera. Även klippsäkringar behövs (kilar, friends hexor). Issäkringar behövs sällan, men vill man vara på den säkra sidan kan man ju ta med några lätta. Bultar kan jag däremot rekommendera för firningar. Egentligen är det väl kanske inte tillåtet att skräpa ner i en nationalpark, men några gamla slingor som man kan offra är också bra att ha med.

MVH

Peter Ask
 
Lyfter en gammal tråd. Nån som vet vilket år och nummer av Utemagasinet som artikeln om traversen publicerades i?
 
Lyfter en gammal tråd. Nån som vet vilket år och nummer av Utemagasinet som artikeln om traversen publicerades i?
Jag minns faktiskt inte det på rak arm. Mina gamla Utemagasinet ligger nerpackade i lådor längst in i garderoben, så just nu orkar jag inte rota fram dem. Trodde att jag hade artikeln inscannad som pdf, men det verkar inte så.
 
Hej, kan fylla på info här.

Palkatjåhkkå nordkam. Högst upp är den enkel, men luftig och mycket lös scrambling. Resten av ryggen är också lös och luftig scrambling. 2-3 passager är grad 3 klättring, cirka 3-7m långa. Troligen säkrast att gå orepat här med god distans mellan personer i teamet. Finns inga bra firningspunkterna enligt min bedömning. Men andra har gjort andra bedömningar då det sitter gamla slingor i lösa stenar som inte är särskilt stora.

Tvillingryggen 1857 är en lättvandrad stenhög. Sadeln syd om denna finns en mkt enkel escape ut på glaciären v.b.

För tvillingryggen 1851 travarserar man cirka 20m vänster i rasbrant ut till sydvägg, och får då troligen enklaste vägen, vilket är 40-50m grad 3 klättring på formationsrikt sva, förvånansvärt fast. Men inga solida säkringar vad vi kunde se, gjorde bedömningen att säkraste är att inte säkra detta. Lite scrambling ned från toppen, blockterräng norrut till passet. I passet är det enkel escape åt båda håll v.b.

Lullihatjåhkkå sydvästrygg innehåller ingen klättring, men ihållande och luftig scrambling hela vägen upp. Sen en luftig och enkel vandring med scrambling inslag till östra toppen. Nordryggen har ihållande och mycket luftig och lös scrambling nästan hela vägen till 1850. Det hela går att vandra runt på norra glaciären ser det ut som, men det är en tråkigare väg.

Tittade också på östryggen från Lullihatjåhkkå. Den innehåller ett par hak. Jag gissar grad 3 klättring i ett par korta sektioner där, men provade inte, så vet inte.

Jämfört med exempelvis Sarektraversen, så är pårtetraversen betydligt finare och innehåller kilometervis luftig och fin scrambling
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norris Palkattjåkkå och Pårtetraversen Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...