flytta sitsen framåt i kajaken

Kanske denna tråd redan finns ngn stans. Tipsa mig gärna i så fall.

Har en Rebel Greenland T. Det följde med ett extra ryggstöd som kan monteras så att min sittpunkt kan flyttas framåt något. (sittpunkt=där jag sitter på kajakens sits"

Försöker hitta tankar kring att justera "sittpunkten" framåt/bakåt i i kajaken och vad det får för inverkan på kajakens paddlingsegenskaper.

Jag tar gärna emot tankar kring för/nackdelar med att justera och tips om var jag kan läsa mer.

Hälsn Marie
 
Liknande effekter får du genom att lasta kajaken. Mera vikt framme gör kajaken lovgirig mera vikt bakåt gör den fallgirig. Det kan kompenseras med roder och reglerbar skädda men sträva efter att kajaken beter sig neutralt när du trimmar den. Effekterna blir olika när du paddlar framåt resp ligger stilla pga turbulens runt aktern när du paddlar framåt vilket får kajaken att "tappa greppet" och aktern går mot lä dvs kajaken lovar.

Prova dig fram har du en kajak utan roder och reglerbar skädda kan trimmet vara mkt viktigt och ibland kan vissa kurser i vind och vågor vara omöjliga att hålla.

Thure
 
Passar på och tipsa om en närmast heltäckande bok om kajakpaddling.

Jag har det via google books och det är rätt praktiskt då kan jag läsa den på min olika skärmar.

Thure
 

Bilagor

  • theartof.jpg
    theartof.jpg
    39.5 KB · Visningar: 286
Kanske denna tråd redan finns ngn stans. Tipsa mig gärna i så fall.

Har en Rebel Greenland T. Det följde med ett extra ryggstöd som kan monteras så att min sittpunkt kan flyttas framåt något. (sittpunkt=där jag sitter på kajakens sits"

Försöker hitta tankar kring att justera "sittpunkten" framåt/bakåt i i kajaken och vad det får för inverkan på kajakens paddlingsegenskaper.

Jag tar gärna emot tankar kring för/nackdelar med att justera och tips om var jag kan läsa mer.

Hälsn Marie

Nu har "T" ganska lång sittbrunn, men testa så du inte får problem att ta in benen efter att du satt dej. Om det är så du brukar göra. Been there, done that, på min kajak..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.