Inkas 465L

Tänkte fråga om åsikter angående Linder Inkas 465L. Skulle vilja ha en kanadensare som jag kan sjösätta och bära själv på axeln en kortare bit till vattnet. Samtidigt skall den kunna fungera till två vuxna och en nybliven 5 åring, på dagsturer och en enklare övernattning. Paddling i små åar och mindre sjöar. Är den här kanadensaren tillräckligt stor för det här ändamålet? Vi är inga tungviktare någon av oss.
 
Den är i minsta laget om ni ska ha med er en 5-åring samt lite utrustning. Jag har använt en 465 en del vid fiske då vi varit två vuxna, det går men det blir lite trångt med plats för utrustningen.
 
Vi paddlar i regel en lika lång kanot på två vuxna utan femåring. För en dagstur får vi enkelt plats med ett barn som passagerare. Om vi skulle övernatta hade vi nog fått fundera och prioritera ganska mycket kring vad vi tog med oss. Inte omöjligt, men kanske lite knepigt.
 
Jag har en Mad River Explorer 14 som är 442cm lång. Jag använder den främst tillsammans med min 4-åring, men jag har även haft den på tur där både dottern och min fru varit med. Då har vi haft ganska skrymmande packning, med stor canvastipi och kamin. Kanoten var ju fullpackad, men jag har inte upplevt att den är för liten för oss. Ska man då istället ha vanliga mindre vandringstält och inte en stor duffelbag med kamin och tillbehör så har man ju ännu mer utrymme över i kanoten.
 
Ok, kanske fungerar, kanske för liten :) Får helt enkelt försöka få till en titt irl och göra en egen bedömning. Det är lite synd, när man kliver upp lite i storlek så kliver man även upp i vikt. Dom andra varianterna finns ju inte i den lättade varianten heller. Vet att det går att lasta dom större kanadensarna ensam också, med diverse hjälpmedel men mitt liv kräver enkelhet just nu. Då kanske man kommer iväg ut också :) Det fina med dessa plåtkanadensare är ju att dom är oerhört lättskötta. Tack för svar hur som helst!
 
Senast ändrad:
Beror på totala vikten av er + packningen, volymen kan man nog få plats med genom att packa klokt. En nedlastad kanadensare är trög och inte trevlig i vindvågor eller kraftigt strömmande vatten då den tenderar att gå igenom vågorna i stället för att vaka över.

Linder anger maxlast om 340 kg.

Thure
 
Utan att kunna belägga det "vetenskapligt" är min uppfattning att en "fullvuxen" kanadensare bör vara fem meter eller längre.
 
Man rättar ju magen efter matsäcken också. Femåringen blir väl en tioåring som inte bara vill vara passagerare vad det lider. Då är det ju lättare med en mindre kanot när förpaddlaren inte är så stor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ragnoor Vad har jag köpt?! Paddling allmänt 5
ice-hacker äldre Inkas Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.