Lättrollad eller svårrollad kajak...

Hej Thure, har du sett denna metod?

https://youtu.be/j-zpJQeiaNc

Kan tydligen utföras även ensam med flottör på paddel som stöd.

Även om jag lätt kan rolla min Bayspirit (i bassäng) så tänker jag öva in denna länkade metod.

Har redan övat in metoden att först sätta flottören på paddeln, sen kullerbytta in mig och till sist rolla upp med flottör. Funkar mycket bra.

Uppblåsbar flottör ger mer flytkraft men ett extra moment: att blåsa upp.
Sen funkar inte en uppblåsbar så bra att dra upp en tung turlastad kajak på så jag dissar uppblåsbara.

Jag har också provat cowboy / ladder metoden och den funkar i bassäng i alla fall. Men är lite obekväm.

Jag kan alltså ta mig upp i mina 3 kajaker: en Hobie Adventure Island, en surfski Epic V7 och min senast inköpta Bayspirit. Nu är det bara att öva på.

Däremot kommer jag INTE lägga tid på att öva in 128 olika rollar från båda håll.

mvh thomas

Jag har flottören uppblåst från det paddlingen börjar, blåser det inte för mycket sätter jag den under gummiband på akterdäck och annars har jag den i sittbrunnen under knävecken. Då är det bara att trä på den på paddeln om jag plurrar.

Jag har tidigare lärt ut samma sätt som hälkroken fast utan just fotdelen. Istället har jag förordat att man tar simtag med benen för att komma upp snabbt på mage på akterdäck. Funkar både som kamraträddning och ensam med flottör. En fördel oavsett är att man kan hålla låg profil och därmed begränsa risken att rotera kajaken igen. Men jag ser en fördel med hälkroken - tror man lättare kommer upp på akterdäck med lite ben-spjärn.

/Patrik, som önskar jag kunde rolla, har klarat några enstaka i bassäng
 
Jo det viktigaste är alltid att ta sig upp i kajaken igen. Fördelen med roll är väl mest att man slipper steget innan, alltså att ta sig ur kajaken först..

Det är väldigt få som har så säker roll att den funkar i alla situationer, och även då skulle jag aldrig rekommendera den som enda metod. Är man hyggligt kunnig är det dock inte fel att prova först, spar mycket pyssel ifall det funkar. Men man bör definitivt ha några fler inövade varianter på lager, typ flottör, cowboy eller kamraträddning om man är fler. Det blir inte alltid som man tänkt sig o då är det bra med lite reserver..

Några fler synpunkter:
Även om man inte känner sig helt hundra på rollen är den en utmärkt del i att öva låga/höga stöd, sculling o andra paddeltag. Vilka jag egentligen tycker man har betydligt större nytta av.
Heel hook funkar ofta ok på tyngre/svagare personer. Skulle kanske helst se att den nödställde vände sig upp mot räddaren i stället. Man förlorar lite moment i att byta riktning men att både klättra o sen stödja på yttersidan kräver en hyggligt stark räddare. En annan sak med metoden är att räddaren inte har så stor möjlighet att hjälpa till om det behövs. Alternativ kan då vara att ta upp den nödställde över eget fördäck. Ofta högre men då kan man dra upp i flytvästen med ena handen, samtidigt som man ”vickar” med kajaken, och på så sätt stegvis jobbar upp den nödställde.
Att ha paddeln som flottör fäst på akterdäck är stabilt men kan ibland ge problem när man kommer upp i kajaken, i samma sjö som tidigare, men nu utan stödjande paddel i händerna. Extrapaddel kan hjälpa. Fast jag föredrar nog att krypa in i kajaken o rolla mig upp, med eller utan flottör, precis som Thomas sa. Då känner jag mig bättre redo att stötta igen om det skulle behövas.

Men som alltid; öva, öva o öva igen, så många varianter du mäktar med. Alltid lär man sig nåt.. :)

/ Ulf
 
Rolla

Höll på med kajakpolo förut och då satte man ju oftast en re-entry roll med händerna. Men polokajakerna är ju så låga i ryggen så man kan ju luta bakåt på ett annat sätt. Satte det normalt med paddel i min havskajak, men nu är det nog kamraträddning som gäller då jag inte tränar det regelbundet numera.
 
Jag och min kusin har faktiskt rollat en K2 i bassäng. Men det hade inget praktiskt värde då kajaken blev så full av vatten så den egentligen inte var möjlig att ösa tom. Den låg i marvatten och i verkligheten hade vågor gjort det helt omöjligt att tömma den. Däremot kunde vi lyfta den i vattnet och tömma den, sen ta oss upp via heelhook. Först hängde jag emot och kusinen tog sig ombord. Sen höll han emot med två paddlar med flottörer (inte uppblåsbara) och jag klängde mig ombord (också med heelhook). Det fungerade i bassäng i alla fall.
Jag har också (i bassäng) provat att sätta flottören (inte en uppblåsbar) framför mig under en lina, sen sätta på flottören på paddeln hängande uppochner och rolla upp med flottör. Jodå, det fungerade också.
Med lite fantasi och övning finns det nog många möjligheter att ta sig upp efter en vurpa.
Allt blir naturligtvis annorlunda i verkligheten, med överraskningen, vattentemperaturen och väder.
Därför krävs övning...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83
avslutad140107 Skada i glasfiber eller endast färg/gelcoat? Paddling allmänt 16
decido Epic V8 eller Seabird Wave 5.5 Paddling allmänt 4
Henkes 1-lagers eller 3-lagers? Paddling allmänt 11
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
plenty1 "Man får vad man betalar för" eller? Paddling allmänt 31
JonasBergdahl Braveheart, Xcite, Alaw Bach vs CetusMV, eller Beaufort? Paddling allmänt 42
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
FredrikÖ Knätub eller nät? Paddling allmänt 2
lordglassbot Hastighet, tandemkajak eller två enkelkajaker Paddling allmänt 36

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...