Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2019-06-11, 13:54
kjpil kjpil är inte uppkopplad

Här är rutt förslag jag inte gjort hela vägen på själv. Men hemifrån soffan tror jag de är mindre läskiga och mer praktiska än ditt ursprungliga förslag om du går själv. Dock så innehåller de hopp över bergschrund på pårte glaciären, och lös klippklättring ner svarta spetsen och exponerad scrambling upp till bucht samt mellan bucht- och sydtoppen. Så ingen väg för vandrare detta heller.

Tycker du fått flera bra förslag från andra angående vaden. Malins förslag via neidariehpvagge är ganska okomplicerat om en vadar på rätt ställe efter alkavagge

Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 13:58
JTTTOTW JTTTOTW är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av MalinSa Visa inlägg
Hej!

Ok, då behöver du lära dig kartan över området, med alla namn på toppar, dalar och vattendrag.

Hur mycket har du klättrat tidigare? Ur ett säkerhetsperspektiv kanske du inte ska ge dig på de svåraste topparna utan att ha en kamrat med dig.

Hur mycket har du vadat över vattendrag tidigare?
Det är tre vad längsmed din rutt som jag anser att du helt ska undvika. Det är Gådojåhkå (avvattnar Pårteglaciären), Sarvesjåhkå (om det inte är längst upp i vattendelaren i Sarvesvagge), samt Rapajåhkå/ätno.

/Malin
Jag uppskattar omtanken gällande klättringen men jag är mycket väl medveten av vilka risker det medför och hur svår klättringen är. Jag skapade denna tråd främst för hur jag lättast kan ta mig från punkt A till B utan att behöva ta en gigantisk omväg om jag exempelvis stöter på för stora forsar att ta sig över. Jag har inte vadat jättemycket tidigare men ett antal gånger iallafall. Tackar för informationen gällande vattendragen.
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 14:04

Alternativ väg som bättre matchar din ursprungliga plan. Här är ingen passage klättergraderad. Men du har glaciärerna och 2st passager grad 2 scrambling varav en är mycket luftig

Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 14:13
MalinSa MalinSa är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av JTTTOTW Visa inlägg
Jag uppskattar omtanken gällande klättringen men jag är mycket väl medveten av vilka risker det medför och hur svår klättringen är. Jag skapade denna tråd främst för hur jag lättast kan ta mig från punkt A till B utan att behöva ta en gigantisk omväg om jag exempelvis stöter på för stora forsar att ta sig över. Jag har inte vadat jättemycket tidigare men ett antal gånger iallafall. Tackar för informationen gällande vattendragen.
Hej!

Ok, vad bra. Det är svårt att veta vilken nivå med varningar och pekfingrar jag ska lägga mig på, när jag inte vet hur dina tidigare erfarenheter i fjällen ser ut.

Men, jag tycker att Kjpils förslag vid Pårte ser bra ut, då kommer du till Luohttolahko och kan fortsätta så som jag beskrev i mitt första inlägg...

Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 14:16
MalinSa MalinSa är inte uppkopplad

... och fortsatt rutt

Här kommer fortsättning på karta...

Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 14:24
smux smux är inte uppkopplad

Jag instämmer i MalinSa's vägbeskrivning för att ta dig från södra sidan av Rapadalen till den norra utan att fastna eller tvingas återvända vid något omöjligt vad.
Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 17:56
hedtjarn hedtjarn är inte uppkopplad

Du kommer få det fantastiskt i Sarek!

Tycker du ska investera i Fredrik Neregårds guidebok Fjällvandra i Sarek från Calazzo förlsg. Den var tusenfalt värd sin vikt i guld när jag och frugan förra året planerade och utförde vår lilla Sarek-expedition förra året. asgrymt detaljrik information om i princip alla dalgångar, rutter, vad, tältplatser, toppturer och annat smått och gott! Utöver ölkorven jag lyckades smuggla med var denna det mest värdefulla objekt vi hade med oss.
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 13:22
JTTTOTW JTTTOTW är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av kjpil Visa inlägg
Här är rutt förslag jag inte gjort hela vägen på själv. Men hemifrån soffan tror jag de är mindre läskiga och mer praktiska än ditt ursprungliga förslag om du går själv. Dock så innehåller de hopp över bergschrund på pårte glaciären, och lös klippklättring ner svarta spetsen och exponerad scrambling upp till bucht samt mellan bucht- och sydtoppen. Så ingen väg för vandrare detta heller.
Citat:
Ursprungligen postat av kjpil Visa inlägg
Alternativ väg som bättre matchar din ursprungliga plan. Här är ingen passage klättergraderad. Men du har glaciärerna och 2st passager grad 2 scrambling varav en är mycket luftig

Intressant utritad må jag säga! Inte tänkt att jag kan vandra så stora delar på glaciärer. Men om jag känner att glaciärerna är i dugligt skick kan jag nog faktiskt tänka mig att gå där i Pårte-massivet. Dock undrar jag, är det inte lättare att nå Bucht-toppen från Öst som jag tänkt i min ursprungsplan? Har för mig att jag läst om någon som tog sig hela vägen till stortoppen den vägen, och då till och med utan klättringsutrustning! Jag vill gärna bestiga Svarta Spetsen men de lösa partiet på vären ner mot 1903m toppen känns lite obehagligt i min situation som ensam.

Citat:
Ursprungligen postat av MalinSa Visa inlägg
Här kommer fortsättning på karta...
Citat:
Ursprungligen postat av smux Visa inlägg
Jag instämmer i MalinSa's vägbeskrivning för att ta dig från södra sidan av Rapadalen till den norra utan att fastna eller tvingas återvända vid något omöjligt vad.
Jag överväger att ta just denna väg nu då det verkar vara flera stycken som insisterar på att jag ska gå denna väg. Det jag funderar över är dock att Niklas Hallström, en bergsbestigare med videos på youtube, han gick vägen ner mot Sarvesvágge och vidare förbi Spökstenen, alltså den vägen jag tänkt från början. Och enligt honom stötte han inte på något jättemärkvärdig vadning?

Citat:
Ursprungligen postat av hedtjarn Visa inlägg
Du kommer få det fantastiskt i Sarek!

Tycker du ska investera i Fredrik Neregårds guidebok Fjällvandra i Sarek från Calazzo förlsg. Den var tusenfalt värd sin vikt i guld när jag och frugan förra året planerade och utförde vår lilla Sarek-expedition förra året. asgrymt detaljrik information om i princip alla dalgångar, rutter, vad, tältplatser, toppturer och annat smått och gott! Utöver ölkorven jag lyckades smuggla med var denna det mest värdefulla objekt vi hade med oss.
Tack för tipset! Ska kolla in den boken, kanske något jag kan ta med mig under turen då jag förväntar mig en mobiltelefon utan täckning hehe.

Senast redigerad av JTTTOTW den 2019-06-12 klockan 13:32
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 13:33

Citat:
Intressant utritad må jag säga! Inte tänkt att jag kan vandra så stora delar på glaciärer. Men om jag känner att glaciärerna är i dugligt skick kan jag nog faktiskt tänka mig att gå där i Pårte-massivet. Dock undrar jag, är det inte lättare att nå Bucht-toppen från Öst som jag tänkt i min ursprungsplan? Har för mig att jag läst om någon som tog sig hela vägen till stortoppen den vägen, och då till och med utan klättringsutrustning! Jag vill gärna bestiga Svarta Spetsen men de lösa partiet på vären ner mot 1903m toppen känns lite obehagligt i min situation som ensam.
Vet inte då jag inte vet nån som gått från öst, frånsett ett replag som försökt gå ner den vägen men bangat pga krux. Tror jag ritat ut enklaste vägen om du ska traversera alla toppar. Om det är stortoppen som känns viktigast så är enklaste vägen t/r via västkammen, där finns inga tekniska svårigheter på klippan, och alep sarekjiegna är ganska ok tycker jag, om en kliver på glaciärstungan. Fast solo på glaciär är alltid solo, och alla partier kommer inte va isrena oberoende av vägval. Mellan syd- och buchttoppen är ett parti de flesta brukar pitcha, och en del även upp sydkammen på buchttoppen 1903, vilket jag inte behövde
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 13:55

Första bilden visar östkammen på bucht, andra haket till 1903

Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 13:59
paerl paerl är inte uppkopplad

Citat:
Jag överväger att ta just denna väg nu då det verkar vara flera stycken som insisterar på att jag ska gå denna väg. Det jag funderar över är dock att Niklas Hallström, en bergsbestigare med videos på youtube, han gick vägen ner mot Sarvesvágge och vidare förbi Spökstenen, alltså den vägen jag tänkt från början. Och enligt honom stötte han inte på något jättemärkvärdig vadning?
Jag har vadat Rapajokken i centrala Sarek två gånger utan problem, men båda gångerna var i slutet på augusti då vattennivåera sjunkit undan ordentligt. Du kan titta på SMHIs modelldata över vattenflöden på https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/ .

De två datum jag gick över så skattade de flödet till ca 6 kubikmeter per sekund. Under första halvan av juli, då flödet är som störst, når det ofta över 60 kubikmeter per sekund (tio gånger mer!!!) vilket naturligtvis ger helt andra förutsättningar (i princip omöjligt). Dessutom blir då ofta glaciärjokkarna uppifrån Tielma-Ålkatj-massivet också i princip omöjliga att passera vilket gör att man helt enkelt måste välja någon annan väg.

I slutändan så är det en bedömning man måste göra på plats eftersom flödet kan variera kraftigt dag för dag, men i mitten av juli så är risken stor att man inte kan gå rakt igenom centrala Sarek på det här hållet någorlunda säkert.
Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 14:11

Här är också bilder från tre olika vinklar som visar din planerade väg över pårte.

Klippkvaliten är inte att jämföra med alperna eller norge direkt

Svara med citat
Svara

Taggar
bergsbestigning , fjällen , sarek , vandring

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:33.

Logga in