Packa tält.

Hej.
Köpte ett tält 3 pers. På xxl för ett år sedan. Den har ytterttält man spänner upp, och sedan ett innertält man knäpper fast.

Hur packar jag tältet på bästa sätt i medföljande påse?
Jag har försökt vika, rulla, men får bara ner halva tältet för det är så glatt yta på tältet, och påsen så liten.
Är det bara knöla ner det, yttertält först och sedan innertältet?
Skadar man tältet med att bara knöla, trycka ner?
Just nu ligger tältet i en pappåse från Ica....

//Robert
 
Jag skulle inte packa ett tält så ”hårt” som du verkar behöva göra. Det beror på väven vad den tål och inte. Är den hal är det troligen silnylon, och min uppfattning, utan att ha någon större erfarenhet av just silnylon, är att den kan packas relativt ”hårt” utan att ta någon större skada.

Ett tips kan vara att köpa en något större packpåse, eventuellt av kompressionstyp om volymen är av avgörande betydelse.

Jag har och har alltid haft Hilleberg-tält. De har mycket väl tilltagna packpåsar för duk, stänger och pinnar.

/Birger
 
Vad är det för tält?

Jag rullar alltid. Viker det först till ungefär samma bredd som påskens längd, lägger pinnarna ovanpå och rullar tight. På så vis hamnar pinnarna skyddade inuti. Sen brukar det gå att få ner det i påsen.

Anders
 
Det där är jätteirriterande, när man måste gå kurs för att lära sig få ner grejerna i påsen de kommer i. Klart man kan köpa en större påse, men det är onödigt och svårt att hitta en som passar precis också, så då blir den ju oftast för stor istället.
 
Senast ändrad:
1. Tänk att du lyfter taket i varje kortända, sträck det och lägg det ner åt sidan. Sträck tältet.
2. "Kasta" in botten med monterade innertältet in i yttertältet (gör detta så länge allt inte är väldigt blött)
3. Vik tältet på tre, kortsida till hälften, kortsida till hälften, mitten, rulla det sista.
4. Ner i påse, tryck ner pinnarna på sidan.
 
Alltid knöla så att vecken inte hamnar på samma ställe jämt, samma med sovsäckar.
Tältpinnarna sätter du på sidan av ryggsäcken.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Är rätt övertygad om att materialsnålheten dominerar packpåse designers hos tält och sovsäckstillverkare.
Som tur är är det lätt att sy en egen eller lägga in en kil i existerande så att knökpackning kan genomföras enkelt.

go tur
 
Alltid knöla så att vecken inte hamnar på samma ställe jämt, samma med sovsäckar.
Tältpinnarna sätter du på sidan av ryggsäcken.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Blir det inte en faslig oreda när man ska upp med tältet igen? Trassel med linor? Eller är du så duktig att du samlar alla linor ordentligt med en fin knop innan du knölar ner?

För övrigt tror jag att det är en mycket liten risk att vikande innebär problem för duken. Inget av mina tält har vad jag märkt påverkats av att jag vikt dem. Men att knöla ner tältet verkar ju smidigt...
 
Jag har tänkt att knöla ner tältet så blir det många veck som kan skada tältet. (Inte bra att vecka) Men och andra sidan viker jag tältet kan vecken komma på samma ställen och skada mera, och veck kan kan man inte undvika...... nåja... viker ihop det som det går och knölar resten....
 
Jag tror att de gör så små påsar för att det är ett försäljningsargument att vad-det-nu-är tar liten plats i packningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rJohansson Hur packa ner tält bäst? Bo och sova 22
Graget Att packa tält Bo och sova 27
Carslöv Packa blött tält Bo och sova 6
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Purre84 WBT2 tältpinne och packa Bo och sova 1
mskold2 Packa en sovsäck Bo och sova 36
il C packa lätt - annan tråd? Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...