Nittälven och transport

Hej,

Planerar en tur med packraft på Nittälven i vår. Det jag undrar är logistiken, vill ju inte parkera vid Uvbergsbron och sedan paddla upströms från Kopparberg..

Hur brukar man normalt lösa den här biten för paddling i denna älv?
 
Bil och cykel. Kör ut cykeln till slutpunkten och ta sedan bilen till startpunkten. Eller omvänd riktning. Kan bli flera mils cykling om fel slutpunkt väljs. Kolla kartan. Med packraft och någorlunda högt vattenstånd går det att starta en bit ovanför Uvbergsbron. Det ger lite fler forsar.
 
Eller ta med cykel på raften, så gjorde jag iaf på Nittälven :)

Några bilder som lite inspiration: https://www.flickr.com/photos/yonnabjorkkvist/albums

Häftigt mycket vatten på din tur. Det är bara några få dagar på året, om ens det, som det är så högt vattenstånd. Jag var med om det den 19 januari 2008 då vi hade lika mycket vatten som du. Vi paddlade kanot med stora isflak flytande förbi. Vi startade i Dansarbacken och slutade vid Kolbron. Vilken sträcka paddlade du? Det aktuella vattenståndet betyder mycket när Nittälven ska paddlas. Högst brukar det vara i mitten av april. På sommaren kan det vara för lite vatten i älven för paddling utom längst ner. Aktuellt vattenstånd kan kollas på https://vattenwebb.smhi.se/hydronu/..
 
Var norr om Uvbergsbron kan vara lämpligt att lägga i med packraft? Tänkte köra i slutet av apri så räknar med bra flöde. Har tänkt mig ca 3 dgr/2 nätter.
 
Söder om Malmbrogruvan kan vara lämpligt. Det går in en skogsväg österifrån som gör att man kommer mindre än 200m från älven med bil.
Vid Mördarheden är det lite forsar. Mördarheden har en intressant historia. Googla. När jag var i området i höstas höll de på med att köra med en grävskopa i älven för att lägga tillbaks stenarna som rensats bort för att underlätta flottningen en gång i tiden. Jag vet inte hur långt söderut de grävt men en rekning på plats ger besked. Forsränning är individuellt och vattenståndet har här avgörande betydelse.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...