Cykelkedja till "standardcykel"

Har en vanlig standardcykel navväxlad i bakhjulet som jag haft i ett antal år. Försökt hålla igång den så gott jag kan, bytt vajrar och hållt bort rost och annat. Däremot har jag varit lite slarvig med kedjan då den dragit på sig smuts. Den har inte rostat och har (om inte cykelverkstan har) inte bytts sen inköp för säkert 15 år sedan. Känner inte att jag vill investera i en ny cykel i dagsläget då jag är väldigt nöjd med den jag har.

Anyway. Hur ska man tänka när det gäller köp av cykelkedja?

Läste nånstans om att man hellre ska köpa en billig kedja som byts emellanåt än en dyrare då man inte behöver tänka på rengöringen (som kan vara en ganska komplicerad och kladdig historia).

Kollat lite här och var. Jula sålde nån billig kedja som tydligen brast vid belastning. Biltema har nån billigare variant för 40-50 kr och sen en dyrare Shimano för 130 nånting.

Vet ju inte hur pålitlig en dyrare är kontra en billigare, osv.
 
Cykelkedja till "standardcykel"

Ta loss kedjan. Du öppnar kedjelåset med en liten mejsel.
Sen lägger du kedjan i avfettning några timmar sen kan du borsta bort skiten lite lätt.
Skölj med varmvatten och efter att kedjan torkat över natten oljar du in den ordentligt.och torkar bort överflödig olja med en tygtrasa.
Vill du vara fancy så köp dyr special olja. Men vanlig motorolja, hushållsolja, paraffin eller likvärdig fungerar utmärkt.
Montera kedjan och sätt kedjelåset åt rätt håll. Låsbygelns öppning skall vara i bakkant enligt rotationsriktningen på kedjan.
Cykla en sväng och spänn kedjan.
Klart, nu klarar du dig i minst 5-10 år igen bara att rengöra och smörja ibland.
Vet att 101 cykelfreak kommer att skrika att detta sätt är vansinne, men tolkar ditt inlägg som att du är en normal cyklist som cyklar lite då och då och då duger detta utmärkt.
Ju mer olja på kedjan desto mera skit fastnar, men så länge du inte petar i det utan bara cyklar och tvättar cykeln lätt ibland så stör inte skiten kedjans funktion.
Oljan skall endast vara inuti kedjan men är svårt att få till i verkligheten, samt oljan utanpå förhindrar rost.

Edit
Om du av bekvämlighet köper ny kedja, så måste du oftast korta den så köp även en kedjebrytare och ta bort ev kedjeskydd för att kunna göra rent dreven ordentligt.
 
Precis som du säger, cyklas lite då och då. Jag brukar köra lite motionscykling några km i veckan när is och grus försvunnit från vägarna, men är liksom ingen regelrätt landsvägscykling som man ser på Tour de France osv.

Det finns inga såna vägar här och cykelbanor är det snålt med öht.

Saken är ju att jag har ingenstans jag kan sätta mig och greja. Bor i lägenhet och cykeln står i vanligt cykelrum. Jag tror inte det skulle uppskattas om jag ställde mig där inne och kladdade. Det är väl en av anledningarna till att jag överväger köpa en ny kedja istället.

Vet inte var jag läste det från början.

Trodde i min enfald att det bara var att spruta på smörjolja (CRC?) och låta det vara men det ser väldigt kletigt ut...
 
Mät hur mycket kedjan vuxit för att bedöma om det är dags att byta. Jag gillar mätaren från
Park Tool. Googla Park Tool Chain Checker. Vitsen är att man bör byta i tid för att inte behöva byta även drev.


Thure

Ska se om jag kan ta ett kort på kedjan så det syns hur den ser ut idag. Vet itne om det är så lätt att mäta när den är så skitig. Som sagt, den är nog gissningsvis 10 år gammal eller mer. Verkstaden bytte massa vajrar och grejor för ungefär 10 år sen s å kan hända kedjan byttes också.

Med reservation för felaktiga termer, men de bytte ett nerkört vevhus nyligen. Drevet vet jag inte hurdant skick det är i dock. Men har då räknat med att få korta ner kedjan oavsett.
 
Lämna in cykeln och få kedjan bytt. Circus en hundring för kedjan och nåt liknande för jobbet. Sen torkar du av den ibland och droppar olja på länkarna (riktig kedjeolja), vevar runt, väntar en timme och torkar av överskottet. Köp "torr" olja. Mindre kladd. Nackdelen är att den lättare sköljs av om det regnar eller du på annat sätt blöter ner linan än sådan avsedd för blöt väderlek. Men jag tycker det är värt att olja nån gång extra för att slippa kladdet. Du kör ju inte precis mountain bike i träskmark.
 
Lämna in cykeln och få kedjan bytt. Circus en hundring för kedjan och nåt liknande för jobbet. Sen torkar du av den ibland och droppar olja på länkarna (riktig kedjeolja), vevar runt, väntar en timme och torkar av överskottet. Köp "torr" olja. Mindre kladd. Nackdelen är att den lättare sköljs av om det regnar eller du på annat sätt blöter ner linan än sådan avsedd för blöt väderlek. Men jag tycker det är värt att olja nån gång extra för att slippa kladdet. Du kör ju inte precis mountain bike i träskmark.
Köpte nån PTFF olja till barnvagnen (hjulen gnisslar), vet inte om den är "torr" eller "blöt".

Nu cyklar jag inte i terräng men cyklar dock även i regn, så jag blir lite tveksam.

Ska höra med cykelreparatören här i stan vad de kan ge för pris.

Hade varit enkalre om jag haft ett garage eller "slaskrum" där man kan lorta ner. Antar att det är svårt att undvika..
 
Cykelkedja till "standardcykel"

Om du kör med torrt smörjmedel till kedjan så är risken att den börjar rosta.
Visst kan du mäta kedjan och byta om det behövs, men då är kanske redan dreven lite nedslitna. Men jag tycker inte du skall vara rädd för detta.
Gör så här då du inte har något ställe att meka på.
Ta en hink och fyll till hälften med riktigt varmt vatten ringla i redigt med Yes diskmedel, rör om. Ta med en kasserad tandborste och gå utomhus med cykeln.
Vänd upp och ned på cykeln så du kan veva runt på pedalerna. Häll lite tvättvatten på bakdrevet och borsta rent med tandborsten, häll lite på fram drevet och borsta rent. Sen vevar du lite på pedalerna och häller på kedjan, borstar tills du gått varvet runt. Upprepa om det inte ser skapligt rent ut.
Skölj av med resten av tvättvattnet.
Torka av med några tygtrasor.
Droppa lite olja i alla länkar varefter du vevar fram kedjan.
Torka av överflödig olja.
Provcykla och spänn ev kedjan.
Klart. Ställ in cykeln i värmen och låt den torka.
Cykla och njut av att våren redan är kommen.

Kedjeolja kan du köpa på större varuhus och många bensinmackar.
Även Biltema, jula etc.
Är inte så noga då du cyklar så "lite" och cykeln inte är i prisklassen 30.000kr eller dyrare.
Lyxa till det
https://www.biltema.se/fritid/cykla...morjning/kedje--och-lagerrengoring-2000018313
https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelservice/rengoring-och-smorjning/kedjeolja-2000017091
https://www.biltema.se/fritid/cykla...ng-och-smorjning/kedjetvatt-biokit-2000040100
 
Känner mig fortfarande något förvirrad. Vet inte riktigt vad som är bäst för cykeln i längden, med tanke på drev och sånt.

Om drevet redan är slitet, är det bättre att köpa en ny kedja eller göra grovjobbet att göra ren den?

Vet inte vad ett drevbyte kan gå på, låter som en väldigt dyr historia... Kan man på något sätt se om det börjat gått över tiden?
 
Cykelkedja till "standardcykel"

Antar av din beskrivning att du har en äldre cykel, för mig är det minst 10-20 år, cykeln är redan avskriven och hur mycket får den kosta i reparationer innan det lönar sig att köpa en ny cykel?
Sen beskrev du att det är navväxel, vilket innebär att du endast har 1 drev på bakhjulet?
Då är det i princip omöjligt att slita ut dreven om man endast använder cykeln till lite vardagscykling.
Du kan lyckas slita ut dreven om det är en billig Kines cykel (ingen härdning i dreven) eller kedjan är mycket skitig med inslag av sand/grus. Slutligen att du cyklar Sverige runt varje år.

Här ser du hur man kan kontrollera drev och kedjan
https://www.bicycling.se/artiklar/nar-maste-man-byta-kedja.htm

Edit
Tänk på att många av dom som starkt rekommenderar kedjebyte i tråden, kanske blandar ihop din drivlina (som endast har 2 drev och en kraftig kedja) med sina egna 21-27 växlade Shimano paket. Där slits dreven och kedjan mycket fortare, delvis beroende på att det ofta är aluminiumdrev på bakhjulet, kedjan är klenare och det blir svårare att växla när kedjan blir lite sliten.
Jag själv har flera cyklar från 70-80 talet med 3 växlade navväxlar. Syns inte några större förslitningsskador på dessa drev.
Har även relativt ny Shimano 8 växlad Biltema som jag kört 300 mil med, rengör och smörjer regelbundet. Ser ut som ny på dreven (är ståldrev på hela bakkasseten) och kedjan.
Även en 27 vxl cykel av topp kvalité som redan gått 100 mil. Inga synliga förslitningar, ser ut som ny på drev och kedja. Av viktskäl är alla drev gjorda i aluminium.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Slangadapter till Katadyn BeFree filter Utrustning allmänt 0
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
Larssky Primus - säljs av Fenix Outdoor till Silva Sweden. Utrustning allmänt 3
silverjuggler Konvertera gammal Petzl-lampa till led? Utrustning allmänt 7
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
Obbmundson slida till f1 Utrustning allmänt 9
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
_Alba_ Vandringskängor till Camino de Santiago Utrustning allmänt 14
Livetiskuggan Söker en liten platt plastask till nagelsax osv Utrustning allmänt 23
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
Linneagk Vattenrening passande till nalgene flaskor Utrustning allmänt 14
Johan123 Vilket abonnemang till Garmin inreach mini? Utrustning allmänt 10
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
AOx Klämma till Tältstång Utrustning allmänt 7
holetaker Avbärarbälte till ramryggsäck Utrustning allmänt 2
granbom Olja till knivskaft Utrustning allmänt 20
jackesnacke Termometer till vandring och skidåkning Utrustning allmänt 30
Dan B Solpanel till en kylbox. Utrustning allmänt 27
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Smogz Impregnering till polycotton kläder Utrustning allmänt 7
Kotten Förvaringspåse i läder till Hällmarks kaffepannor? Utrustning allmänt 3
GeorgM Sula om äldre jämtkänga till NN75? Utrustning allmänt 2
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
Nosse Sawyer mini, även till mörkt vatten? Utrustning allmänt 3
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
Maelstrom Förpackning till första hjälpen Utrustning allmänt 7
ApOjkpg Handtag till fältugn Utrustning allmänt 13
Lars H Alternativ till kletig Leukoplast? Utrustning allmänt 11
MartinR Tålig och vattentät telefon, alternativ till en Xcover3 ? Utrustning allmänt 8
bico Gummipackning till Sawyer Mini? Utrustning allmänt 0
Botilda Tåbleck till gamla läderpjäxor Utrustning allmänt 4
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
swimwhizz Isdubbar till barn? Utrustning allmänt 0
Sverker G Fråga om bränsle till trangia Utrustning allmänt 24
eclipsetomte Snöre/lina till tält och hängmatta Utrustning allmänt 3
Mummis Alternativ till vetekudde (att ha med sig i skogen) Utrustning allmänt 10
vandrafjäll Finns det någon utmanare till thermacell myggskydd? Utrustning allmänt 33
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
farsi Alternativ till Thermos Travel Pro 0.4L Utrustning allmänt 2
Gråbuse Uppvärmning/Batteridrivna heating pads till jacka? Utrustning allmänt 4
Engblom Åka till alaska Utrustning allmänt 389
pq83 Stormlykta till mysiga hundpromenader? Utrustning allmänt 5
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
PZON_390 Någon som vill ha en packpåse till en H-löfs Alaska ? Utrustning allmänt 6
apfaktor Solcellspanel...som FÅR skickas till sverige... Utrustning allmänt 26
Fidolf Snabbtorkande skor till fjällvandring Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...