Lämna innertältet hemma

Ett sätt att få ned vikt är att lämna innertältet hemma. Under mygg delen av året är det tufft men övriga tiden kan man testa utan. Risk för kondens givetvis men då gäller det ha öppet mycket.

Vad har ni för tips?
 
Jag gick Nikka-Abisko för ett par år sedan i augusti. Använde bara yttertältet till mitt Helleberg Akto. Kom inte in så mycket mygg faktiskt. Men det var tusentals på tältduken...Blir kondens ja, men jag hade bara två övernattningar...Prova dig fram..
 
Låter inte nån vidare på kalfjäll med nollgradiga hårda vindar som drar in under duken. Jag skulle däremot inte gå några problem med att gå utan innertält (eller med tar istället) i fjällnära skog och skogslandskap där det blåser väsentligt mindre.
 
finns ju de som tarpar på fjället så för vissa duger det utan. själv funderar jag i liknande banor. ytterduk och myggnät men blir ju nån grad svalare så får se hur jag gör.
 
En eloge till de som gör det! Frågan är bara om det blir viktbesparande i slutändan om man behöver ta med sig mer kläder etc etc för att hålla värmen.
 
Jag experimenterar ganska mycket. Förutom vanliga fjälltält har jag bl.a. använt pyramidtarp (Ultamid utan innertält) i fjällen på hösten och tarp med insytt golv och myggnät (Duplex) på sommaren. Har även ett Trailstar som väntar på att följa med.

Om vikt är prio ett är det bara Duplex och liknande som blir väsentligt lättare än tunneltält med en båge om man vill ha myggfritt. Men, även om man inte sparar vikt så kan ju mer öppna lösningar ha andra fördelar som enklare, utekänsla, mindre kodens, tokar snabbare, tillfredsställelsen med minimalism.

Som vanligt är det bara att prova sig fram. Det som funkar för en person kanske inte alls gör det för någon annan.
 
har testat enväggstält på kajaktur förut, men det blev för mycket kondens och huvudvärk som följd så är skeptisk till konceptet, men det var ju och andra sidan inte det bästa tältet man kan köpa heller.

mötte en man ovanför saltolukta sist som tarpade, men det var nog mest för att han hade hund med sig fattade jag det som. Klagade lite på myggen så han verkade inte helt positiv.

jag kör nog på mitt unna yttertält och ett lättare och mindre pyramidinnertält som jag testade i somras. Kommer ner till 1,8 kg då. Ev om jag kan hänga ett löst myggnät där inne ist för att kommer ner ytterligare ett par hundra gram, men vet inte om det är värt det.
 
har testat enväggstält på kajaktur förut, men det blev för mycket kondens och huvudvärk som följd så är skeptisk till konceptet, men det var ju och andra sidan inte det bästa tältet man kan köpa heller.


En del gillar inte språkliga påpekanden, men jag tänkte att du kanske vill bli förstådd, och slippa göra samma fel igen. Uttrycket är "å andra sidan", inte "och andra sidan" (vad nu det skulle betyda).
 
Kört pyramidtält utan innertält på fjället. Ingen kondens alls oavsett väder, men i friskare vind måste draget minimeras med tältduken så tätt mot marken som möjligt. Det kommer in luft där nere ändå och den varmare luften tar vägen genom toppventilen.

Men vid svårare myggplåga var det tungt utan innertält.
 
En del gillar inte språkliga påpekanden, men jag tänkte att du kanske vill bli förstådd, och slippa göra samma fel igen. Uttrycket är "å andra sidan", inte "och andra sidan" (vad nu det skulle betyda).

Ok bra ;)...men egentligen vet jag redan detta, men slutade använda Å för att det mer ser ut som talspråk, men nu ser jag att det egentligen syftas till PÅ och inte OCH.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...