Tält till långvandring?

Håller som bäst på att planera en längre vandring (Gröna bandet) och funderar på tält! Känns ju som att det blir det största inköpet, så är tacksam för råd!

Förutsättningar:
*Fjällen sommartid/tidig höst
* Kommer gå ensam största delen av vandringen, men ha sällskap några etapper. Så gärna ett tält som funkar för två.

Vill gärna att tältet är så lätt som möjligt eftersom det ändå blir en hel del att bära, dessutom under lång tid. Men självklart ändå att det känns säkert, funkar i vind... Har fått för mig att jag gillar kupoltält dessutom.

Det tältet som jag fastnat för är Hilleberg Niak. Är ju priset som talar emot... Sedan är ju Niak hyfsat lätt med 1,5 kilo, men har också sett liknande tält från amerikanska märken,(MSR, Big Agnes) som väger under 1 kilo. Har även sett delade meningar kring om de är lämpliga för fjällen?

Ja, så har någon tips på tält som är lättare/billigare/lämpligare än Niak, eller ska jag slå till? Har hållit utkik efter begagnade, men inte hittat något 😊

/🐝
 
Jag tror nog bara du själv kan avgöra vilket tält som passar dina behov bäst. Du kommer att få många tips på tält här och kommer förmodligen inte att bli klokare. De enda råd jag kan ge är att kvalité kostar och att du borde se till att införskaffa ditt tält snarast och testa det rigoröst inför en sådan omfattande vandring.
 
För den vandringen genom norra Sverige hade jag bara valt mellan tält av sk skandinavisk design som Hilleberg var först med, dvs inner-och yttertält är kopplade och reses samtidigt. Inga av de amerikanska tälten du nämner har den designen.
Tunnel eller kupol är en smaksak, men tunneltält ger mest utrymme för vikten.
 
Även anjan 2 kan vara värt att jämföra med. Vi sover två i det utan problem men när en kamrat på 190 är med kan han ta i sovsäcken i fotänden så är du längre skulle jag kanske välja kupol. Jag har gt men även vanliga abside är större än på niak. Ingen av tälten klarar mycket packning i innertältet när man är två, så bra abside är inte att underskatta.
/G
 
När jag gjorde samma så använde jag ett Mountain Laurel Designs Duomid med ett innertält från Bearpawwd. Funkade superbra.

Hade jag gjort det idag så hade jag tveklöst tagit mitt Zpacks Duplex. Oöverträffad kombination av komfort, vikt och styrka. Eventuellt hade jag då köpt till Flexbågarna så tältet blir självstående.

Vill man ha den klassiska svenska enmanstunneldesignen så finns det ju ett par val runt eller under kilot. Hilleberg Enan, Helsport Ringstind Superlight, Terra Nova Laser Competition, NORDISK Telemark 2 Carbon ULW.

Och som kommentar på att man inte kan ha den amerikanska varianten när man sätter på ytterduken sist i fjällen så har jag sovit väldigt många nätter (i alla väder) i mitt MSR Carbon Reflex 3 innan det fick gå i pension. Regnar det mycket så får man dra av allt med en liten handduk, thats it. Visst, det är inte optimalt, men som kompensation så har man möjligheten att sova utan ytterduk vid fint väder för en fantastisk "under bar himmel"-känsla.
 
Jag har aldrig gått några långtrader utan endast 7-10 dagar men utan möjlighet till stugor/proviant så vikten på packningen har varit huvudsaken. Enda komfort jag tillåtit mig har varit sovsäck-liggunderlag i den högre prisklassen. Använde tidigare ett Hilleberg Soulo som är ett utomordentligt tält men för tungt då det har vinterkvaliteter.

Så är vikten på packningen högt på din prio-lista så är mitt förslag Helsport Ringstind Superlight. Jag har skaffat högre specade samt lite grövre stänger som gör att tältet står lite stadigare på kalfjället;)
 
Tack för tips!

Vet inte om jag blev klokare, får nog fundera lite till. Men ja, jag tänkte försöka köpa tältet ganska snart så att jag kan testa det lite under våren och se hur det känns.

Zpacks har jag faktiskt funderat på, men det finns inte att köpa i Sverige verkar det som? Har inte bestämt mig än ifall jag ska gå med vandringsstavar, men isf är det ju smidigt att de kan ha dubbel funktion. Ser väldigt rymligt ut, fast jag får lite plastfolie känsla! Men materialet är ju säkert starkare än det ser ut. Har aldrig haft något som är gjort i Cuben, så vet inte riktigt hur det känns.

Att yttertältet kan sättas upp först är ju såklart en fördel när ett regnar! Hilleberg Enan och liknande har jag kikat på, men får lite klaustrofobiska känslor av så låga tunneltält. Iof är jag bara 165 cm så det skulle säkert funka bra. Men det är ju det att jag har sällskap en del av turen, och så tänker jag att ett tvåmanstält är mer flexibelt för andra turer.

Får nog fundera någon vecka till 😊
 
Cuben

Ja, du har helt rätt i att cuben ger en rätt plastig känsla men det är så helt osannolik starkt. Min Zpacks Arc ryggsäck har varit med om så mycket misshandel, och den har inte en skråma.

Zpacks säljs inte i Sverige. De säljer bara via sin webbutik, men det är inget problem om man kan leva med att frakten tar någon vecka extra. Finns väl egentligen inte något lättviktsmärke som säljs direkt i Sverige.
 
Ja, du har helt rätt i att cuben ger en rätt plastig känsla men det är så helt osannolik starkt. Min Zpacks Arc ryggsäck har varit med om så mycket misshandel, och den har inte en skråma.

Zpacks säljs inte i Sverige. De säljer bara via sin webbutik, men det är inget problem om man kan leva med att frakten tar någon vecka extra. Finns väl egentligen inte något lättviktsmärke som säljs direkt i Sverige.

Backpackinglight.se säljer både Tarptent och HMG. Outdoorline.sk är en annan bra europeisk återförsäljare av UL-prylar som jag använt mig av med gott resultat.
 
Håller som bäst på att planera en längre vandring (Gröna bandet) och funderar på tält! Känns ju som att det blir det största inköpet, så är tacksam för råd!

Förutsättningar:
*Fjällen sommartid/tidig höst
* Kommer gå ensam största delen av vandringen, men ha sällskap några etapper. Så gärna ett tält som funkar för två.

Vill gärna att tältet är så lätt som möjligt eftersom det ändå blir en hel del att bära, dessutom under lång tid. Men självklart ändå att det känns säkert, funkar i vind... Har fått för mig att jag gillar kupoltält dessutom.

Det tältet som jag fastnat för är Hilleberg Niak. Är ju priset som talar emot... Sedan är ju Niak hyfsat lätt med 1,5 kilo, men har också sett liknande tält från amerikanska märken,(MSR, Big Agnes) som väger under 1 kilo. Har även sett delade meningar kring om de är lämpliga för fjällen?

Ja, så har någon tips på tält som är lättare/billigare/lämpligare än Niak, eller ska jag slå till? Har hållit utkik efter begagnade, men inte hittat något 😊

/🐝

Kan varmt rekommendera Tarptent Scarp 1. Vi är några stycken här på Utsidan som har den och alla verkar mkt nöjda. Kopplade inner- och yttertält, två absider, två ingångar och självstagande om man köper till två extra bågar.

https://www.tarptent.com/product/scarp-1/

Slår både HB Akto och Enan i alla avseenden. Made in USA. USD 359 + moms och frakt.

Rättelse:

Ser nu att du söker ett tvåmanstält, miss av mig. Det går att sova två i Scarp 1 men det är lite av en nödlösning. Däremot finns samma konstruktion som ett tvåmanstält:

https://www.tarptent.com/product/scarp-2/

/Mats
 
Tyvärr så har den svenska kronan tappat mycket av sitt värde, borde bli kostsamt att beställa från USA just nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
pomperipossa tält till barnfamilj Bo och sova 12
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...