Tältpinner - olika typer

Blir jätteförvirrad av alla olika typer av tältpinnar som finns. Jag har bara avnänt såna där V-formade i aluminium. Många verkar bara vara runda pinnar nu, som de såg ut på gamla campingtält. Kan de verkligen få bra grepp?

Tittat på bl.a. dessa. Är det nåt att ha? Behändigt att de kommer i 8-pack då jag behöver 6, så får två i reserv.
Sea to Summit Ground Control Tent Peg
Ska användas för att förankra hammock o tarp i skiftande miljö i mellansverige.
 
Det beror ju på vad det är för mark som du skall fästa dina pinnar i men räkna med att tälttillverkarna väljer lättaste och billigaste pinnarna.

Cirkustält brukar korta järnspett, militärtält långa smidda och härdade stålspik 25 cm, tunga dessutom.

Långa stålspik fungerar väl i moränrik mark. Runda aluminium i matjord med finmald grus i. V formade finns i Al och Stål. Sandpinnar måste vara större och störst brukar Snöpinnar vara. Snöfyllda plastkassar fungerar lika bra, men har begränsad livslängd. Skruvmodellen i stark plast gillar jag och på ren is fungerar bara isskruvar. Få behöver alla sorterna.

go tur
 
Har haft hilleberg y-peg i många år. Hållbara och fäster bra i de flesta jordarter. På sandmark får man stena ner dem om det blåser.
 
Jaha, men jag har ju inget tält så jag vet inte vad de väljer.

Inte ska man väl under normala förhållanden behöva anpassa sina pinnar efter underlaget? Varken is eller öken är aktuellt. Mellansverige som sagt. Den snöfria säsongen. Man jordmånen kan väl skifta. ;)
 
Sorry, du måste ha postat medan jag skrev. Såg aldrig ditt första svar i tråden. Tack!

Kollade Hilleberg Y-peg nu. De ser ju ut att vara väldigt lika de jag hittat i profilen. Så Sea to Summits blir kanske bra då. Det gör inget att de är lite billigare.
 
Inte ska man väl under normala förhållanden behöva anpassa sina pinnar efter underlaget?

Pinnar med V, Y, T eller X-profil (+-profil) sitter bra i de flesta underlag, även relativt lös sand. Men är det riktigt lös sand eller jord behöver man långa pinnar som går ner i den fuktiga fastare sanden längre ner i marken. Är det stenig mark är det svårt att få ner såna pinnar.

Så lite variation på pinnar kan vara bra att ha.

Runda pinnar har jag aldrig riktigt förstått vitsen med, de sitter inte bra i nån typ av mark tycker jag.
 
Man kan ju tillägga att det finns många olika aluminiumlegeringar. Vissa är bra, andra mindre bra.

Hillebergs y-pinnar tål att hamras ner i marken när det krävs.
 
Pinnar med V, Y, T eller X-profil (+-profil) sitter bra i de flesta underlag, även relativt lös sand. Men är det riktigt lös sand eller jord behöver man långa pinnar som går ner i den fuktiga fastare sanden längre ner i marken. Är det stenig mark är det svårt att få ner såna pinnar.

Så lite variation på pinnar kan vara bra att ha.

Runda pinnar har jag aldrig riktigt förstått vitsen med, de sitter inte bra i nån typ av mark tycker jag.
Runda är lätta att tillverka och därmed ofta billiga om man undantar de i titan
 
Jag har sett runda tältpinnar som har svarvad spets och ett borrat hål genom sig för en ögla. Det har inte varit titan utan aluminium. De lär inte vara så billiga att tillverka :)

Men möjligen var de gjorda för att "se ut som" titanpinnar och lura nån stackare att köpa dem.
 
Pinnar med V, Y, T eller X-profil (+-profil) sitter bra i de flesta underlag, även relativt lös sand. Men är det riktigt lös sand eller jord behöver man långa pinnar som går ner i den fuktiga fastare sanden längre ner i marken. Är det stenig mark är det svårt att få ner såna pinnar.

Så lite variation på pinnar kan vara bra att ha.

Runda pinnar har jag aldrig riktigt förstått vitsen med, de sitter inte bra i nån typ av mark tycker jag.

Bra information. Var väl ungefär som jag tänkte, men visste gjorde jag inte! Tack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.