Urberg dome G2

Hej, jag har sökt men ej hittat någon information om detta tält från någon som köpt det.

https://www.outnorth.se/urberg/2-person-dome-tent-g2#OceanBlue

Är det någon här som har provat denna modell och har något utlåtande?

Finns det bilder på tältet utan uttertält? Det står att det går att stjärnkika I det men jag har inte lyckats hitta någon bild på hur dessa nät är placerade.

Så finns det någon vänlig själ som har informationen jag söker så är jag väldigt tacksam.

Mvh Jonatan
 
I väntan och förhoppning på någon som har information relevant till förstainlägget vill jag också fråga om alternativ till modellen.

De specifikationer jag främst tänker på är vikten på strax under 3 kilo vilket känns som smärtgränsen.

Kupolmodell med dubbla absider/ingångar.

Utrymme stort nog för två kompisar att spela kort i under regnväder. längd x bredd x höjd innertält: 230x140x120.

Täthet mot ovannämnda väder som verkar mätas i vattenpelare, en enhet jag inte har begrepp om, men siffrorna verkar höga och högt verkar betyda bra. Ytterduk: 3000 mm. Golv: 10000 mm

Priset är väldigt attraktivt, men kan sträcka mig till 3000-4000 om värdet motsvarar prisskillnaden.

Ett annat tält jag tittat på är marmot alvar 2p.

Tack på förhand
mvh Jonatan
 
Jag beställde hem Urbergs Dome G2 tält i våras inför sommarens resa men när jag satte uppe det så var tältet felsytt. Jag tänkte då att det var ett måndagsexemplar och returnerade det och fick ett nytt hemskickat. Men även nästa tält var felsytt, fast på ett annat ställe. Bägge tälten gick att sätta upp och hade säkert funkat att använda men jag drog slutsatsen om de inte hade någon kvalitetskontroll på att tältets delar syddes ihop på rätt sätt ville jag inte chansa på att alla sömmar m.m. var av bra kvalité.

Dock har ju tältet fått bra recensioner på hemsidan så det kan ha varit jag som haft otur med de två tälten jag fick hemskickade.

Jag kommer tyvärr inte ihåg hur tjockt/tunt innertyget var på tältet.

Jag valde istället ett liknande tält som du nämnt istället, fast ett Marmot Vapor 3. Alvar och Vapor ser rätt lika ut i specifikationerna. Jag är nöjd med Marmot-tältet och det inger en betydligt bättre kvalitetskänsla än Urbergs då det känns mer välarbetat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.