Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019

Småtips

Om du vill ha prestationen tycker jag du ska försöka ge dig på din ursprungliga resa. Själv har jag gjort 240 mil på 19 dagar med full packning och underbensprotes men det är en annan historia.
Några småtips som kan vara bra och som man kanske inte tänker på i första hand är som följer:
1) Ta med dig läppbalsam, gärna med solskyddsfaktor. Blåst, fartvind och långa dagar i solen resulterar lätt i munsår.
2) Ta med dig en liten spegel för inspektion av de delar som är i kontakt med sadeln. Även små sår kan göra otroligt ont men ser man att det bara är ytligt känns det lättare att äntra sadeln igen. En handduk eller liknande som är vikt i flera lager på sadeln kan göra underverk för att flytta belastningen från områden som smärtar.
3) Nål och tråd. En gång släppte det elastiska snöre som håller ihop tältpinnarna av kolfiber (kupoltält). Med nålen som lod och sytråden fäst i det elastiska snöret var det lätt att dra det elastiska snöret igenom den ihåliga kolfiberpinnen och sedan göra en ny knut. Nålen kan även användas för att peta ut stickor, taggar eller annat man kan få i händerna när man är ute i naturen förutom att sy och laga saker förstås.
Ju sämre förberedd du är desto tuffare blir det men det är inte värre så. Man skulle kunna cykla på en oväxlad cykel med packningen i ett par ICA-kassar. Cyklingen skulle ta längre tid och det skulle naturligtvis bli jobbigare men omöjligt är det inte...Lycka till med din cykeltur!
 
Senast ändrad:
Såg nyss att Danneman inte varit inne här på 5 månader.
Synd! Hade varit intressant att höra lite om hur projektet utvecklat sej.
Ska dock tilläggas att jag har den fullaste respekt för dem som väljer att göra sina upplevelser utan att vika ut sej på utsidan eller andra s k sociala medier!
 
Om du vill cykla långt och många mil per dag, kan rekommenderas att prata med folk som ägnar sig åt randonné-cykling - eller själv prova ett par turer.

De långa turerna inom denna gren är på 120 eller mer mil, och körs vanligen i tempo på ungefär 30 mil per dag. Det är inte en tävling utan mer utmaning för en själv, man brukar försöka vara självständig (inga följebilar) men hjälpa varandra vid problem.

De "vardagliga" turerna ordnas på många ställen i Sverige, och är på 20, 30, 40 eller 60 mil. Det kan nog vara en bra träning om du vill göra någon långtur, oavsett om det är organiserad randonné eller egen "snabbsemester".

Jag körde Sverigetempot för några år sedan, en tur på 210 mil från Riksgränsen till Smygehuk. Det gick på 6 dagar ungefär, och fungerade. Dock blir det inte mycket mer tid än cykla-äta-sova. Vilket också har sin charm, att starta bland snöfält och sen vara nere i grönskan i Skåne. Och kan man det tempot går det att köra säg 15-20 mil om dagen och få gott om tid för bad och semester.

http://stockholm.randonneurs.se/
 
tack för alla svar !

Hej, Ursäkta mig att jag inte har skrivit på länge. Det blev ingen cykling under sommaren 2019. Det blev husköp istället. alltså helt andra planer. all fokus o semester fick jag ägna åt husbygge o det har jag gjort fram till december då vi flyttade in. Nu återstår bara trädgården o uterum ....
Norges o sveriges vackra natur står ju förhoppningsvis kvar även denna sommaren. så jag ska ta upp min planering o se om jag lyckas komma iväg i år istället. jag återkommer när jag är redo för denna utmaning.
tack snälla för alla svar / Daniel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
basti cykla genom afrika! någon? Långcykling 6
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
federsel Cykla genom italien (behöver tips) Långcykling 6
Charlottan Cykla genom Toscana sept-oktober Långcykling 0
Tristin cykla genom finland Långcykling 8
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...