Dun vs syntet

Poncho

Jahapp, nu är det gjort. En Sestrals på väg till mig. Eller om de ska tråckla ihop den först. Hade inte lagt märke till att det var 4 veckors leveranstid. Tur jag bestämde mig för att jag gillade purple and scarlet red ivf så jag får den till våren! Så får vi se sen om jag sällar mig till hyllningskören, men det tror jag nog.

Tack för all hjälp jag fick med valet!
icon7.gif

Du övervägde aldrig ponchon? Har inte testat någon quilt från As Tucas, men tycker den verkar spännande
 
Fast om det inte finns säckar som styr, och du kan inte själv styra då du sover, är det alltså en icke-fråga?t

Varför diskuteras ämnet i så fall?

Ämnet diskuteras väl främst eftersom om man är en i-vändare så fungerar säckar med en "huva" för huvudet dåligt. I-vändare bör alltså använda säck som slutar vid halsen och sen använda en mössa.

Är man med-vändare så kan man ha en säck med huva och bara ha öppet vid ansiktet.

Det handlar alltså att välja säck utifrån vad man är för typ av vändare.
 
Du övervägde aldrig ponchon? Har inte testat någon quilt från As Tucas, men tycker den verkar spännande

Jo, det gjorde jag. Men det kändes som enklast var bäst. Om det här funkar men täcket visar sig för varmt för sommarbruk så kommer jag kanske att beställa en svalare upplaga också, och då kan det hända att jag funderar mer på ponchon. Till att börja med kändes det som för varm är bättre än för kall, så jag tog ju "värstingen" nu.
 
It has arrived. Inte tog det några 4 veckor, inte. 10 dgr ungefär. Ser väldigt välgjord ut och känns mjuk och följsam. Ytan är också mjuk och trevlig, Man blir sugen på att sova näck i den. Men det ska man väl inte.Prasslar lite, men inte farligt, på ett liksom dämpat sätt. Kommer inte att störa mig.

Låg under den på sängen en 10 minuter, halvklädd, och började inte toksvettas, så jag tror inte jag gjorde fel som valde den varmaste (-5 °).

Den är STOR. Den här kan man rulla in sig i om man vill. Jag tog ju Wide, med tanke på att jag kan vilja kombinera den med en lättare senare (då rekommenderas wide). En ytterligare fördel med wide är att den inte smalnar av neråt så mycket som regular. Det tycker jag verkar najs. Som synes på bilden räcker den att bädda en 120-säng med. Eventuellt kunde jag ha valt Short. Jag är bara ett par cm över gränsen. Känns som väldigt mycket täcke där nere. Å andra sidan, om det är kallt och man vill dra upp den över huvudet så är det ju bra med extra längd.

Det enda jag är lite tveksam till är tryckknapparna på undersidan, om man vill quilta till det. De borde trycka mot kroppen, tycker jag, särskilt om man ligger på sidan. Men antagligen funkar väl det också.

Ska bli kul att se den i dagsljus. I inomhusbelysning ser den närmast svart ut med en blå ton. I blixtljus som nedan. Tror det är nära sanningen.

Thank you for your assistance and patience, Marco. ;)
 

Bilagor

  • sestrals.jpg
    sestrals.jpg
    111.8 KB · Visningar: 2,132
Senast ändrad:
Valde definitivt inte för varm. Har experimenterat lite. Bäddade med Sestrals i sängen och öppnade fönstret och kröp ner med en bok. Stängde inte av elementet, men det står på rätt sval temperatur.

Jag sover i ett väldigt litet rum, typ jungfrukammare. Kan var drygt två ggr drygt 3 meter, så kyls fort ut. Sängen står tvärs fönstret ut från kortväggen, mitt i rummet typ. Huvudändan i ett skyddad läge, fotändan mitt för det öppna fönstret. ~1 m från fönstet till mina ben.

Ute är det -0.2 ° och fuktigt, dimma. Låg en timme och fick ner temperaturen till 12 ° i axelhöjd och 7 ° vid fötterna. Var helt naken, men hade ett vanligt bomullslakan mellan Sestrals och mig. Bålen höll sig varm och skön. Fötter och underben kändes lite kalla, men inte mer än jag tror det hade räckt med tunna strumpor och bomullskallingar för att det skulle bli lagom och det var uthärdligt som det var också.

Det drog en hel del vid fötterna och jag tycker materialet verkade stå emot bra, även om draget säkert bidrog till de kalla tårna. Upptill kände jag obetydligt drag.

Märkte också hur mycket varmare det blev med täcket svept tätt intill kroppen. Kändes som om materialet reflekterar värme.

Summa summarum, jag skulle antagligen behöva minst tunt ylleunderställ och raggsockor för att sova i -5 °, antagligen tjockare underställ. Men jag tyckte inte det blev obehagligt varmt delvis påklädd (joggingbrallor, mjukissockor, inget upptill) i normal rumstemperatur och stängt fönster med täcket öppet och utbrett. Då ska jag väl klara utomhustemperaturer på uppåt 20 ° också. Så jag tror det stämmer att Sestrals kan täcka ett stort temperaturspann.

Provade lite av finesserna också. Knäppte ihop därnere till ett fotbo efter ett tag. Skönt! Snörsnörpningen nedtill gör inte botten helt tät. Det kan komma in kall luft genom hålet. Eftersom täcket är långt för mig vek jag helt enkelt in en bit längst ner så var det problemet löst. En längre person kanske bör köra in nån slag propp av nåt klädesplagg eller nåt i hålet. Var riktigt varm om överkroppen, men var inte i närheten av att svettas, så jag tror "täcket" andas på nåt sätt. Den lustiga lilla huvan, eller kragen, som gav mig sånt huvudbry är suverän! Man kan dra ihop täcket så den blir som en fluffig polokrage runt halsen. Tätade bra mot den kalla luften.

Återstår så klart att testa på riktigt, men jag tycker täcket verkar mycket bra och stämmer väldigt väl med vad jag var ute efter. Helnöjd än så länge. Och så himla skönt att slippa vara instängd i en trång säck!!!
icon7.gif
 
Senast ändrad:
Fjällräven m fl har gjort ivändarsäckar, FRs hette siluett modeller, men mest handlar det om individen, även i mumiesäckar. Sideninnerlakan kan hjälpa till och somliga kan göra rep av sovsäcklakanet.

En för varm säck med helt blixtlås kan göras till täcke, men en för kall är det natten/morgonen igenom.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
fastolph Sovsäckstips - syntet Bo och sova 5
Ratatoskr Sovsäck - syntet Bo och sova 18
Fred-o Vintersäck i syntet för damer, europeisk butik? Bo och sova 24
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
dr_ljungberg Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12 Bo och sova 15
schnellfahrer Tunn syntet ! Bo och sova 0
ema dunsäck vs syntet Bo och sova 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...