Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn?

liggunderlag?

En annan relevant fråga är vad som låg under sovsäcken. Olika liggunderlag gör stor skillnad.Jag och frun hade likvärdiga sovsäckar och hon frös medan jag knäppte upp sovsäcken, tills vi bytte liggunderlag då det blev omvändt. Hon hade ett cellplast och jag hade då ett 3,8cm thermarest.
Jag sover bäst med lite kläder på mej, mycket under (=bra liggunderlag), lite på mej och vid behov mycket isolering över mej (sovsäck + ev jacka som extra täcke). Kläder på kroppen binder fukten som kyler. Kalsonger och ev mössa brukar räcka, kanske ibland en tröja med krage.

/Patrik
 
Inte lätt att hitta barnsovsäckar för 3-säsongsbruk, dvs med komfort väl under nollan. Närmast jag hittar just nu är Marmot Kids Trestless 30, men det är en -1 graders säck.
 
Cumulus Junior 250 ska inte vara något problem ner till nollan med bra liggunderlag, underställ, mössa och ligga bredvid vuxen som kan lägga fleece eller liknande över vid behov.

Problemet som jag ser det är att barn enligt min erfarenhet ofta inte trivs med att ligga i stängd sovsäck.

Ett dubbeltäck kanske är grejen med litet barn annars?

https://enlightenedequipment.com/accomplice-custom/
 
Hur stor är dottern? Vilken yttertemperatur? Vilket liggunderlag? Mössa? Var huvan på och utdragen? För varm och svettig i början av natten??

Ursäkta om jag är lite jobbig, det är inte för att jag tror att din frågeställning inte är adekvat för ditt barn utan mera för att andra läsare med barn kan ha nytta av allmänna råd.

Thure

Dottern är 2,5 år. Yttertemperaturen någon plussgrad sådär som det blir en "vanlig" natt på fjället. Rejält blåsigt så det luftade ända in i tältet. På välisolerat liggunderlag. Mössa och fleecetröja utanpå underställ, men hon envisades med att slita av båda till och från under början av kvällen.

Under samma omständigheter sover jag i bara underställ i min Antelope.

En bra sak om vi hade haft likvärdiga sovsäckar vore om inte annat att lätt kunna avgöra hur varmt/kallt hon har det! Även om hon börjar kunna prata och kan uttrycka sig kan hon vara förrädiskt envis. Jag skulle inte lita en sekund på att en avdragen mössa tagits av för att hon är varm! Tvärtom. ;-)
 
Cumulus Junior 250 ska inte vara något problem ner till nollan med bra liggunderlag, underställ, mössa och ligga bredvid vuxen som kan lägga fleece eller liknande över vid behov.

Problemet som jag ser det är att barn enligt min erfarenhet ofta inte trivs med att ligga i stängd sovsäck.

Ett dubbeltäck kanske är grejen med litet barn annars?

https://enlightenedequipment.com/accomplice-custom/

Nej men då tror jag att jag vill skippa det där med barnsovsäck, och helt enkelt köpa en 160-isch lång sovsäck som är precis som min men lite billigare.

När hon väl frös var det inga som helst problem att få henne att ligga still i sovsäcken. Jag skulle gärna slippa behöva vaka under natten för att klä på och lägga på extra överdrag. Vill få ner ungen i en lika varm säck som min och veta att hon sover gott.
 
En annan relevant fråga är vad som låg under sovsäcken. Olika liggunderlag gör stor skillnad.Jag och frun hade likvärdiga sovsäckar och hon frös medan jag knäppte upp sovsäcken, tills vi bytte liggunderlag då det blev omvändt. Hon hade ett cellplast och jag hade då ett 3,8cm thermarest.
Jag sover bäst med lite kläder på mej, mycket under (=bra liggunderlag), lite på mej och vid behov mycket isolering över mej (sovsäck + ev jacka som extra täcke). Kläder på kroppen binder fukten som kyler. Kalsonger och ev mössa brukar räcka, kanske ibland en tröja med krage.

/Patrik

Hon sover på ett Therm-a-rest Prolite Plus. Visserligen något lägre R-värde än mitt Therm-a-rest 40th Anniversary edition men marginellt. Båda är varma.
 
Där har du svaret. En kort Antelope dvs :)

Japp, det vore optimalt! :)

Men som jag skrev, hade önskat hitta något likvärdigt billigare. De här hittar man knappt begagnat, annars hade jag köpt direkt.

Och, F.N. verkar de inte finnas på svenska marknaden ens om jag velat. Med frakt från USA blir det ju ännu dyrare.
 
Låter lite mkt med så mkt kläder i början av natten.

Att man måste variera isolationen under natten är en del av utesovandet. Tror i första hand att du och dottern kan klara detta med de grejor ni redan har. Har du snört av säcken nedtill?

Thure
 
Jag har 4 barn som jag varit ute o vandrat med sen de föddes. Vi sover i tarp/tält hela året om. Dom är idag 7,9, 12 o 13 år gamla. Den enda gången jag oroade mig lite var när det var -29 grader, men ingen frös (inte jag heller). Men oavsett temperatur så vaknar de och säger till om de fryser - vilket hänt en gång under en påskvandring då tempen sjönk till -10 grader på natten (15 plus dagtid) och vi hade inte säckar för sådan kyla (på med kläder så blev d bra). På vintern använder vi ett sovsystem bestående av en innersäck i dun och en yttersäck i syntet.
Med det sagt tror jag inte att det funkar för barn med en -17 säck vår till höst - det är alldeles för varmt, även för fjällbruk. Är barnen generellt aktiva (vardaglig sport) så har de betydligt lättare att hålla värmen.
 
Nu är ni flera som argumenterar för att barn inte vill ha en varm sovsäck.

Men min fråga från trådstarten var: Mitt barn frös och kunde sova först i min sovsäck. Därför letar jag nu efter en likvärdig, gärna kortare, gärna billigare. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1
Clover Vilken sovsäck är detta? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.