Vandringsryggsäck för mig (198cm) och hur många liter.

Hej!
jag känner lite smått panik inför min vandring i sommar, jag har aldrig varit iväg på en längre tur och ska tillsammans med en kompis vandra från Abisko till Nikkaluokta med lite stopp här och där för att njuta av semester på riktigt vis.

Jag är då relativt lång 198 cm med relativt lång rygg, jag har fått låna en väska av en svägerska, hon är 185 men jag är lite osäker, känns inte perfekt samtidigt som jag inte riktigt vet hur det ska kännas, det som gör mig rädd är att den inte sitter perfekt i svanken och det känns som en varningssignal för mig.

sen frågan om hur många liter den ska vara på, i min värld borde det vara bättre med en tex 80L än att ha en knökfull 60 liters men jag vet som sagt inte ett dugg om detta.

Nån som har tips på båda dessa frågor.
Jag har ingen direkt budget då en bra ryggsäck håller i ganska många år och planen är ju att detta ska bli en tradition.

Ha det bäst

Med vänliga hälsningar
Christian
 
Jag skulle rekommendera dig en ryggsäck. En Haglöfs Alaska,
med den långa 5-stegsramen och den sena bärselelösningen.
60 + 25 liter (med ramförlängare ytterligare 25 liter i ännu en packsäck)...

Var bor du - du kan säkert få låna en av någon i närheten för att prova.
Rätt injusterad så kan du nog inte hitta en bekvämare långturssäck imho…
/Odd
 
Jag bor i Östersund, tänkte gå in på naturkompaniet och kolla vad dom har för säckar.
Jag var in på xxl för ett tag sedan men den jag pratade med kändes inte så kunning och intresserad vilket gjorde att jag lessnade lite på det.

alternativt har jag ju lundhags i Järpen, dom borde ju kanske ha lite koll på vad man kan ha :)
 
Volymen som krävs beror mer på vilken utrustning i övrigt du har förutom om du är stor så lär du också ha stora kläder. Tält?, syntets eller dunsovsäck? kök?
Många ryggsäckar har ställbara ryggavstånd men om säcken känns fel i rygglängd redan från början så lär den inte bli bättre när du gått ett tag. Om du tar ett foto från sidan så är det lättare att se om den är fel inställd.


Som Odd skriver så är en gammal Haglöfs Alaska ramryggsäck en bra säck att börja med och lätt att justera rygglängden på.
 
Vi är ju två så vi kommer att dela upp packningen så bra det går helt enkelt.

Jag är relativt lång då men inte direkt stor skulle jag väl säga.
hade jag kunnat så hade medium/Large varit min storlek men allt är ju för kort för mig :)

Vet ju faktiskt inte helt vad vi ska ha med oss förutom det självklara, jag kan ju lista det jag tänkt så får vi se vad jag missat om ni orkar.

tält, hilleberg 2 pers
Sovsäck Helsport Alta Long
myggdödare sån där liten pryl man har på ryggan
liggunderlag uppblåsbart
underställ woolpower lite
första hjälpen kit
minisåg
multiverktyg
tändstål
tändstickor
Trianga gaskök modell 27
sandaler el alt tofflor för camphäng
hygienartiklar
gåstavar
kompass
kikare
karta
något slags vätskesystem
extra snören till skor osv
powerbank (har mest telefonen för foto)
regnställ
plåster/ skavsårstejp
spork
mugg
tallrikar
mat (oklart vad detta kommer bestå av) antagligen frystorkat enkelt
 
Oj, 2.1 kg sovsäck. Min motsvarande väger 750 gram och klarar samma temp. Men då pratar vi dun, och det är en annan prisklass.

Ju lättare och mindre saker du tar med dig, dessto mindre säck.

Som vanligt (?) håller jag med Odd. En Alaska är en mycket kompetent säck. Finns bara beg, men du kan få en för en femhundring cirka på blocket eller tradera. Om den inte passar dig, får du igen pengarna nästa vår när du säljer den vidare.

Kolla över liggunderlaget också, det är också en klassisk vikt/storlekstjuv. Mitt är stort som en nalgene vattenflaska, men vrukar kombinera det med ett tunt liggunderlag. Så ett uppblåsbart och ett tunt cellplast som skyddar mot marken.
 
Jag är lika lång som du och har provat flera säckar men kände aldrig att jag träffat rätt innan jag köpte en Fjällräven kajka 85l. Den är både dyr och tung men har haft den på flera längre vandringar och tycker den är perfekt. Känns som den kommer hålla i många år och bärsystemet är såpass bra att man inte tänker på att säcken är tung från början. Rekommenderas!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Tål inte dun så det fick bli den där, ska kolla runt lite efter jobbet och prova samt att kolla blocket efter en Alaska, borde ju gå att få tag på något.

Ska ner till gbg innan jag ska upp till Abisko så nånstans längs Sveriges vägar borde jag kunna hitta en väska.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 
Då du använder en syntetsovsäck ihop med din övriga listade utrustning (minisågen kan du dock lämna hemma, likaså vätskesystem som du ersätter med en 0,5 liters pet flaska) tror jag du behöver en ryggsäck på kring 80 liter. Många tillverkare erbjuder samma modell fast i olika rygglängder, ex Osprey, Arcteryx mfl. Själv använder jag en Arcteryx Bora 80l Tall som fungerar bra på min rygg (är 193cm lång), men den modellen tillverkas inte längre. Som vanligt med ryggsäckar, enda sättet att hitta rätt är att prova dig fram. Köp gärna på öppet köp och provpacka hemma med din egen utrustning om det går. En lastad ryggsäck sitter helt annorlunda på ryggen än en tom.
 
Tål inte dun så det fick bli den där, ska kolla runt lite efter jobbet och prova samt att kolla blocket efter en Alaska, borde ju gå att få tag på något.

Ska ner till gbg innan jag ska upp till Abisko så nånstans längs Sveriges vägar borde jag kunna hitta en väska.

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

Kolla myrorna,,, dvs andra beg loppis affärer brukar ha.
 
Jag (191 cm lång) har använt Kajka 75 men fick aldrig ordning på inställningarna. Så det fick bli en Exped Thunder 70 istället - mycket enklare att hantera, och dessutom bara hälften så tung. Inga tramsiga sidofickor som sticker ut. Kan bygga bra på höjden.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...