Eldningsförbud, vad gäller/praxis?


Citat:
”” 5. Som bränsle vid all typ av eldning utomhus får endast gasol, sprit,
grillkol/briketter användas.””

Sedan förtydligas det med ytterligare en text att bara sprit får förekomma som flytande bränsle.

Då är alltså fotogen och bensin till multifuelkök förbjudna.

De flesta olyckor med flytande bränsle har skett med sprit som vår mycket kunnige här på forumet brukar skriva, xxargas. Det är av den anledningen Trangia tagit fram en speciell säkerhetsflaska.

Undrar hur de resonerar eller hur insatt de är.
 
Nej, tydligen får man inte det, inte ens om du simmar ut mitt i en stor sjö och använder en flytande plåtskiva som underlag för gasköket. Kanske kommer en träbåt och kör in i dig som fattar eld och sen flyter in mot land..

Är det praxis att göra så när det är eldningsförbud? Tänkte eftersom inget förbud har berört det och förtydligat att det även gäller en flytande plåtskiva i sjön (i alla fall vad jag vet).

När de beslutar om ett totalt förbud utan undantag så är det kanske skönt på det sättet att kommun/länstyrelser slipper hantera ansökningar om att någon ska använda gaskök på en flytande plåtskiva. Eller hantera andra konstiga konstruktioner för att slå hål på förbudet.
 
Är det praxis att göra så när det är eldningsförbud? Tänkte eftersom inget förbud har berört det och förtydligat att det även gäller en flytande plåtskiva i sjön (i alla fall vad jag vet).

När de beslutar om ett totalt förbud utan undantag så är det kanske skönt på det sättet att kommun/länstyrelser slipper hantera ansökningar om att någon ska använda gaskök på en flytande plåtskiva. Eller hantera andra konstiga konstruktioner för att slå hål på förbudet.

Det var ett svar till en som frågade om man fick använda kök i ett vindskydd och med mitt överdrivna svar så förtydligade jag att oavsett omständigheter får man inte använda kök ute, ingenstans skrev jag att jag hade tänkt göra det.
 
Kan det bero på att sprit är så mycket vanligare?

Det stämmer nog.

Spritkök är ju oftast samma sak som Trangia för de flesta, och vem har inte hållit på med ett Trangiakök. Men trots att många olyckor skett just för att det är vanligaste köket så är även det en mycket mer riskabel hantering än gas just genom den tekniska aspekten. Risken att få en felaktig antändning är större vid sprit än fotogen och t.o.m bensinkök.

Det här har belysts i tidigare trådar. En annan tanke är att antagligen är de som använder multifuelkök mer tekniskt införstådda med hanteringen. Påfyllning av spriten till spritkök däremot är en riskabel hantering. Det vanligaste är att brännaren tycks ha slocknat och det behövs fyllas på igen men den är fortfarande igång. Ett annan risk är gnistbildning som antänder spriten i flaskan. Det är ju av dessa anledningar som Trangia tagit fram säkerhetsflaskan men antagligen använder de flesta flaskan man köpt spriten i.

Är fortfarande nyfiken hur man resonerat rent tekniskt och säkerhetsmässigt när man förbjöd fotogen och bensin.
 
Jag misstänker att det bara är slarvig formulering. Liknande regler gäller i andra kommuner men där gör man mer tydlig skillnad på friluftskök (oavsett bränsle) och grillar.

Citat:
”” 5. Som bränsle vid all typ av eldning utomhus får endast gasol, sprit,
grillkol/briketter användas.””

Sedan förtydligas det med ytterligare en text att bara sprit får förekomma som flytande bränsle.

Då är alltså fotogen och bensin till multifuelkök förbjudna.

De flesta olyckor med flytande bränsle har skett med sprit som vår mycket kunnige här på forumet brukar skriva, xxargas. Det är av den anledningen Trangia tagit fram en speciell säkerhetsflaska.

Undrar hur de resonerar eller hur insatt de är.
 
Det var ett svar till en som frågade om man fick använda kök i ett vindskydd och med mitt överdrivna svar så förtydligade jag att oavsett omständigheter får man inte använda kök ute, ingenstans skrev jag att jag hade tänkt göra det.

Nu skrev vdb nåt om att gå in i ett vindskydd med kamin, så där handlar det nog om den alltmer utbredda förvirringen när ordet "vindskydd" utsträcks till att omfatta raststugor - t o m på myndighetsnivå (medan Fjällkartan gör tydlig skilllnad).

Vindskydd som vi känner dem från låglandet - de kallas även skärmskydd - består av en bred sovhylla, med utrymme (för packning) under, väggar åt tre håll och ett sluttande tak. I sådana förekommer mig veterligt inga kaminer. Raststugor har ju däremot väggar åt alla håll, golv och tak och är (vad jag vet) utrustade med kamin och nödtelefon. Där måste man väl kunna laga mat?

Snasahögarnas "vindskydd" på denna bild: http://www.dryden.se/2010/09/varvinterdag-mitt-i-hosten/
är alltså en raststuga, medan detta: https://www.kombort.nu/pics_mid/154.jpg
är ett vindskydd.
 
Jag misstänker att det bara är slarvig formulering. Liknande regler gäller i andra kommuner men där gör man mer tydlig skillnad på friluftskök (oavsett bränsle) och grillar.

Nej det var inte en slarvig formulering utan tvärtom. Det var som jag skrev i första inlägget kring detta t.o.m. förtydligat. Bara sprit accepterades som flytande bränsle. Det handlade alltså om flytande bränsle till friluftskök, stormkök, Trangiakök, campingkök eller hur man vill benämna det.

Nu går inte denna texten att läsa då tidningen har uppdaterat texten efter de nya reglerna.
 
Nej det var inte en slarvig formulering utan tvärtom. Det var som jag skrev i första inlägget kring detta t.o.m. förtydligat. Bara sprit accepterades som flytande bränsle. Det handlade alltså om flytande bränsle till friluftskök, stormkök, Trangiakök, campingkök eller hur man vill benämna det.

Nu går inte denna texten att läsa då tidningen har uppdaterat texten efter de nya reglerna.

Du bör kontakta kommunen i fråga om du vill ha ett förtydligande. Tidningen är bara en andrahandskälla. Jag skulle inte ligga sömnlös över saken.
 
Du bör kontakta kommunen i fråga om du vill ha ett förtydligande. Tidningen är bara en andrahandskälla. Jag skulle inte ligga sömnlös över saken.
Såhär skrivar kommunen
https://www.sorsele.se/nyheter/nytt-eldningsfoerbud-den-317/
Enligt det lokala eldningsförbudet gäller att:

Följande är tillåtet:

1. Eldning utomhus för matlagning och liknande får ske i utegrillar om dessa står på obrännbart underlag eller har minst 50 cm höga ben.
2. Uppvärmning av badtunnor får ske om godkända bränslen används.
3. Campingkök typ Trangia får användas om dessa står på obrännbart underlag.
4. Eldplatser som i förväg iordningsställts med cementring får också användas.
5. Som bränsle vid all typ av eldning utomhus får endast gasol, sprit,
grillkol/briketter användas.


Följande är inte tillåtet:

1. Vid eldning utomhus får inte ris, ved eller pellets användas då dessa bränslen ofta avger gnistor som kan flyga långt.
2. Inte heller andra brännbara vätskor än sprit får användas.
3. Eldning av ris, fjolårsgräs och liknande får inte förekomma.
4. Matlagning i eldgropar, rökar, vanliga lägereldar, nyingeldar och liknande får inte förekomma.

Kannske är de rädd om en stor låga från en dåligt förvärmad multifuelkök...

Samma text i Storuman och Lycksele.
http://www.storuman.se/Nyheter/eldningsforbud-i-storumans-kommun/
http://www.lycksele.se/innehall/nyheter/eldningsforbud-31-juli-2018/

Henning
 
Då är det bara Jämtland som inte vill ha några fjällvandrare utanför allfarvägarna i år då. Grillförbudet togs bort eftersom det kunde reta lokalbefolkningen, men friluftsköksförbudet drabbar ju bara sörlänningar från Fjollträsk....
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...