Ägg

Hönan avsätter lika mycket kalk till ett stort äggskal som till ett litet och därför är stora ägg skörare i skalet.
 
Det finns en gammal konserveringsmetod som kallas vattenglas. Eftersom det bildas något slags gel borde det vara stötdämpande, men ökar så klart vikten.

Jag skulle nog packa äggen i en burk i något lätt material. T.ex. en sån där burk de säljer lösgodis i. Sågspån borde väl vara bra. Kan man dessutom ha att tända brasan med sen.
 
Vi har alltid med oss sex råa ägg i en sån där gul förvaringslåda som är enbart för äggförvaring. De håller alltid utan att gå sönder i vår fjällpackning. Lyxigt med ägg de första frukostarna tycker vi!

jag har sett de där i butik, men alltid tänkt att man säkert lika gärna kan ta de in sin egen kartong. så blir aldrig att jag köper en sån coghlans. kartongen kan man ju bara elda upp sen också ute i fält.

men frågan är då om de håller lika bra? sen kan man ju iof vispa först och hälla i petflaska men då blir det ju mer åt omelett/äggröre-hållet sen vid tillagning.
 
De gula förvaringslådorna funkar finfint (och är billiga), tycker man att det är onödigt att de tar plats när det inte ligger ägg i kan man ju ersätta tomutrymmet med havregryn eller något annat från packningen :) Håller i flera veckor.
 
Koka med lock på, ja absolut, enklaste sättet att spara gas, så långt är vi överens, men sen blir det skillnad

Äggula koagulerar vid cirka 65 grader och vita några grader lägre. Ägg behöver inte alls ”omspolas med runt 100-gradigt vatten” för att koagulera. Den energisnåla metoden innebär att man lägger äggen i kallt vatten. Lägger locket på och kokar upp. När vattnet kokar stänger man av och låter lagom lång tid gå, 4-10 minuter beroende på hur man vill ha ägget. Hemma på spisen behöver man inte göra något alls mer än låta kastrullen stå som den är. Ute i terränglådan är en grytmysare bra om det är kallt eller blåser. Smaklig spis

Jag använder alltid den här metoden hemma. Får man till tiden kan man få riktigt krämig och god genomvarm gula utan att vitan är överkokt. Kokar vattnet konstant är det svårare att hitta rätt tidpunkt mellan väldigt lös gula och hårdkokt.
 
Kommer inte att fungera.

Det beror på att äggprotein måste värmas till ca 80 grader C för att koagulera och för att det skall ske med någon överföringshastighet in i ägget och följa tänkt koktid och hur hårdkokt ägget skall bli så måste äggets skal omspolas med runt 100 grader C vatten hela tiden (dvs. cirkulation genom att vattnet kokar).

Med grytmysare så kommer vattnet snart gå under 80 grader när värmen sakta tränger in i ägget och drar värmen från vattnet och under den punkten så kommer det inte att hända någonting alls i avseende kokgrad oavsett hur länge man väntar.

Även om man kokar upp 10 ggr mängden vatten gentemot äggens vikt, så kommer den nära obefintliga cirkulationen att ge dåligt resultat, svårt med koktiden för önskad genomkok-grad samt att värma så mycket vatten drar också mycket gas - för jag gissar att det var gasbesparing som var tanken.

Jag skulle hellre labba med ångkok under lock å lite högre gallerbotten och ganska liten mängd vatten i botten - tror en del elektriska automatiska äggkokare jobbar enligt principen.

---

Skall man spara gas så skall man koka så ofta man kan under lock - vattenångan som stiger från vattenytan vid nära kok och kokning drar massor av värme och den värmeavgången dämpas mycket med lock ovanpå som håller kvar vattenångan nära vattenytan - då om man håller samma partialtryck på vattenångan ovan vattenytan som vattnet i sig så avgår ingen vattenånga mha avdunstning från vattnet därmed drar det inte värme längre från vattnet.

Att det lätt kokar över med grytlock på beror oftast på att man inte dragit av med motsvarande grad på lågan som värmebehovet minskar när man lägger locket på - och det behövs väldigt liten låga för att underhålla en kokning under lock - så liten att en del brännare har problem med det och lågan riskerar att slocknar och/eller brännaren överhettas för att lågan ligger för nära brännarens ytor och värmer den för mycket (hattbrännare så att hatten börja glöda och i värsta fall starta underburn) eller att hela brännaren kallnar så mycket att brännaren slutar att fungera efter en stund (mf-kök med koppbrännare som Primus Omnifuel) .

Har ett minimalistiskt metakök hemma som jag har hittat på secondhand, det har en äggkokarinsats där man kan placera 3 ägg så att det hålls någon centimeter ovanför botten och man då endast behöver koka upp någon centiliter vatten. Torde spara bränsle, har dock aldrig provat den då jag själv ej brukar äta kokta ägg på tur.
 
Oberoende av hur stor hönan är?

Jag antar att du menar ålder...

och där är det tydligen så att Unga hönor värper mindre ägg, medan äldre hönor värper större ägg. Men kalkproduktionen räcker bara till ett ägg och är ägget då mindre blir skalet kraftigare och omvänt.
 
Det finns en gammal konserveringsmetod som kallas vattenglas. Eftersom det bildas något slags gel borde det vara stötdämpande, men ökar så klart vikten.

Jag skulle nog packa äggen i en burk i något lätt material. T.ex. en sån där burk de säljer lösgodis i. Sågspån borde väl vara bra. Kan man dessutom ha att tända brasan med sen.

Vattenglas dvs. Natriumsilikat användes/används till att täppa till äggets porer och därigenom ökar hållbarheten (inte hållfastheten), (framförallt på tvättade ägg).
 
Det finns ju något som kallas ägg 63, då "kokar" man ägget i 63 grader i ca 50 minuter. Det blir väldigt krämigt och gott. Så att använda grytmysaren bör inte vara några problem utan bara förhöja smaken. Förutom att hitta rätt tidsintervall då, men det kan man ju träna på hemma :)

Visst googlande ger att 63 grader kräver mellan 45-60min beroende på vem man frågar och exempelvis 75 grader kräver ca 15min. Så gissar på tider kring 15-20 när det kommer till grytmysare där man börjar med rikligt med kokhett. Det beror ju även på vattenmängd i förhållande till ägg då en mindre del vatten kyls snabbare.

Någon borde ge sig på en avhandling i det perfekta friluftsägget.

/G
 
Det finns ju något som kallas ägg 63, då "kokar" man ägget i 63 grader i ca 50 minuter. Det blir väldigt krämigt och gott. Så att använda grytmysaren bör inte vara några problem utan bara förhöja smaken. Förutom att hitta rätt tidsintervall då, men det kan man ju träna på hemma :)

Visst googlande ger att 63 grader kräver mellan 45-60min beroende på vem man frågar och exempelvis 75 grader kräver ca 15min. Så gissar på tider kring 15-20 när det kommer till grytmysare där man börjar med rikligt med kokhett. Det beror ju även på vattenmängd i förhållande till ägg då en mindre del vatten kyls snabbare.

Någon borde ge sig på en avhandling i det perfekta friluftsägget.

/G

Kokhett vatten, grytmysare och 15-20 min torde ge ett rejält hårdkokt ägg
 
men borde inte pocherat gå snabbast? bara att knäcka ner i kokhettvatten som man snurrat upp och väntar lite. Känns som det borde gå riktigt fort och att det inte ens behövs en grytmysare. Men det brukar va ättika i det vattnet också vilket kanske e jobbigt att ta med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Koka ägg i mattermosen Friluftsmat 21
tigermorran Knäckta ägg/färdig smet, hållbarhet? Friluftsmat 5
avslutmedlemskap0904 Råa ägg Friluftsmat 13
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
markanthus Ägg och bacon Friluftsmat 37
SUPERENDURO Ägg? Friluftsmat 13
KillerKaninen Transport av smör och ägg Friluftsmat 31
d99majo Torka ägg Friluftsmat 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...