Frikransen släppte.

Plötsligt kunde jag trampa både framåt och bakåt på min sjuklingade Shimano frikrans. Sträng kyla rådde, och cykeln hade nyligen blivit rejält översnöad. Jag hade då låtit snön smälta bort inomhus.
Kan smältvatten ha kommit in i frikransens spärrmekanism och sedan frusit efter en kort cykelfärd varvid spärren upphört att fungera?
Jag droppade nu utspädd, lite uppvärmd växellådsolja in mot spärrmekanismen. Snart fungerade den normalt igen. Felet har inte återkommit. Finns någon mer professionell metod att fixa krånglande frihjulsmekanismer?
 
Det finns många skäl varför cyklar skall förvaras under tak, torrt.

Har sett fenomenet du beskriver på tolkande trupp som släppte linan då de inte hade någon bakbroms. Det tar ett tag att avisa och torka ca 500 baknav.

I cyklarnas hemländer finns inte tö och frys problematiken där man cyklar.

El blåsvärmare är ett bra redskap.

go tur
 
Frihjulsmekanismen kan slitas ut också. Rätt billig reservdel. Fett tror jag är bättre en olja i frihjulsmekanismen men normalt skall inte service behövas där.

Att förvara växelcyklar i uppvärmt utrymme vintertid är klokt. Speciellt vajrar inne i vajerhöljen fryser ofta om de har en böj så att fukt samlas i böjens lägsta punkt.

Thure
 
Fett tror jag är bättre en olja i frihjulsmekanismen men normalt skall inte service behövas där.
Sommartid brukar det inte spela ngn roll, men vintertid är fett ofta direkt dåligt, om det inte bara är ett väldigt tunt lager.
Frihjul som inte greppar i kyla beror ofta på (rikligt med) fett som stelnar i kyla.
Att spola ur och ersätta med en tunn olja brukar lösa problemet.
När frihjulet roterar så är det väldigt lågt belastat, så kraven på smörjning är tämligen små.
Har man däremot tagit isär en Shimanobody så är fett nödvändigt på lagerbanorna för att hålla kulorna på plats under monteringen.
 
Plötsligt kunde jag trampa både framåt och bakåt på min sjuklingade Shimano frikrans. Sträng kyla rådde, och cykeln hade nyligen blivit rejält översnöad. Jag hade då låtit snön smälta bort inomhus.
Kan smältvatten ha kommit in i frikransens spärrmekanism och sedan frusit efter en kort cykelfärd varvid spärren upphört att fungera?
Jag droppade nu utspädd, lite uppvärmd växellådsolja in mot spärrmekanismen. Snart fungerade den normalt igen. Felet har inte återkommit. Finns någon mer professionell metod att fixa krånglande frihjulsmekanismer?
Det GÅR att demontera frikransar för grundlig tvätt och smörjning.
Men ofta räcker det med att spola igenom dem och sen droppa i lite rinnig olja.
 
Cykellager är ur konstruktionsprincip öppna och skall inte spolas utan rengöras med borstar och fuktade trasor.
Vid våt vägbana kommer vatten in i lager och frikransar.
Modernare vevlager har äntligen zimringar men hjullager brukar sakna.

go tur
 
Cykellager är ur konstruktionsprincip öppna och skall inte spolas utan rengöras med borstar och fuktade trasor.
Vid våt vägbana kommer vatten in i lager och frikransar.
Modernare vevlager har äntligen zimringar men hjullager brukar sakna.

go tur
Jo så är det. Själv har jag varit lite väl hård med vattnet mot naven. Det kostade ett par hjullager. Jag har relativt öppna nav på den cykeln som drabbades, nu är jag försiktigare med vattnet. Man lär så länge man lever.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...