Bombardera mig med era vinterturtips!

Ett litet mantra som alltid funkar, men blir ännu viktigare under vinter/kyla.

Torr, varm och mätt.

De faktorerna hör ihop på olika sätt, uppfyller du alla tre så mår du bra och är rätt säker i naturen. Går att prata många timmar om dem, men några grundläggande koncept är:

Torr: Sträva alltid efter att aldrig bli blöt, vare sig inifrån eller utifrån. Anpassa klädseln så du inte svettas, ventilera svetten.som bildas. Gå inte i fuktiga/blöta kläder eftersom de kyler ner dig. Vilket leder till...
Varm. Kropp och hjärna funkar bäst vid rätt temperatur. Kyls du ner får du försämrad finmotorik, frysskador mm mm. Återigen, anpassa kädseln och ansträngning så att du inte blir för varm => Svettas (se ovan). Jobba i ett lagom tempo, ha inte bråttom. Kissa, urin i kroppen gör ingen nytta, drar bara energi att värma upp, så kissa under natten när du får behovet. Värmen kommer främst/enklast från kroppsarbete,vilket kräver bränsle och så kommer vi till...
Mätt. Se alltid till att ha bränsle i kroppen, glöm inte vatten! Ät varm mat innan du går och lägger dig så du har energi över natten, var varm i kroppens stora muskler genom en rask promenad, jumping jacks motsv.

Som sagt var, går att utveckla i oändlighet, men de flesta tipsen kommer du kunna härleda till dessa tre grundprinciper. :)
 
Många bra tips :)

Kul tråd. Finns ju alltid nya spännande lösningar som man inte testat efter alla dessa år....gillar framför allt Vandrafjälls ihopkopplade kök! det ska definitivt testas!!

Nu är det mesta nämnt, men jag gillar verkligen mina "dun-skor" (typ dessa http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_snowboots) och dunbyxor. Är fantastiskt skönt om man bli väderfast att ha ett heltäckande dunställ!!

Sen har vi alltid med oss en gasol eller bensin lykta för att få värme och ljus inne i tältet. Ser snyggt och mysigt ut på bild också :)

Och drar man pulka tycker i alla fall jag att ett par stighudar är värda sin vikt i guld. Framför allt om man tar sig fram i kuperad terräng.

Som ett alternativ till vindsäcken vill jag slå ett slag för att lära sig bygga en stor härlig vindmur av snö. Ger nästan alltid tillräckligt bra med lä och är helt suveränt de där soliga och blåsiga dagarna.

/ Stefan
 
Kul tråd. Finns ju alltid nya spännande lösningar som man inte testat efter alla dessa år....gillar framför allt Vandrafjälls ihopkopplade kök! det ska definitivt testas!!

Nu är det mesta nämnt, men jag gillar verkligen mina "dun-skor" (typ dessa http://roberts.pl/index.php?l=en&p=_katalog&i=_snowboots) och dunbyxor. Är fantastiskt skönt om man bli väderfast att ha ett heltäckande dunställ!!

Sen har vi alltid med oss en gasol eller bensin lykta för att få värme och ljus inne i tältet. Ser snyggt och mysigt ut på bild också :)

Och drar man pulka tycker i alla fall jag att ett par stighudar är värda sin vikt i guld. Framför allt om man tar sig fram i kuperad terräng.

Som ett alternativ till vindsäcken vill jag slå ett slag för att lära sig bygga en stor härlig vindmur av snö. Ger nästan alltid tillräckligt bra med lä och är helt suveränt de där soliga och blåsiga dagarna.

/ Stefan

Dom dunskorna ser riktigt härliga ut, jag funderar lite på dom. Det måste ju vara helt underbart att sätta på sig dem efter en dag i pjäxorna.
Väger de 220g styck(440g tot) eller ?
Fungerar de bra att gå omkring utanför tältet ?
River du lägret i dem till och med?
 
Japp de funkar utanför tältet :)

Dom dunskorna ser riktigt härliga ut, jag funderar lite på dom. Det måste ju vara helt underbart att sätta på sig dem efter en dag i pjäxorna.
Väger de 220g styck(440g tot) eller ?
Fungerar de bra att gå omkring utanför tältet ?
River du lägret i dem till och med?

Hejsan,

Nu har jag i ärlighetens namn inte Roberts dunskor utan dessa (http://www.outnorth.se/exped/syn-bo...OJ8Qr-rVp1BekFF7OXnFcaAr--EALw_wcB#Orangegrey)

Men hade jag köpt nya hade det blivit Roberts då jag är oerhört nöjd med andra produkter vi köpt därifrån och då jag upplever mina Exped "skor" som lite väl svala de där -30 morgnarna. För att svara på din fråga är jag hyfsat säker på att vikten är per par, dvs 220 g totalt.

Och ja de fungerar jättebra utanför tältet. I ärlighetens namn är ett av de absolut trevligaste användningsområdena när/om man måste upp och pinka mitt i natten, då de är både snabba att ta på och varma och sköna...

Har dock aldrig rivit tältet med dom. Upplever väl att mina Lundhagskängor är näst intill lika varma. Kör med följande rutin på fötterna på morgonen då det är kallt:

Har "dunskorna" på mig under frukost och alla inne-i-tält bestyr. Vi låter alltid köket puttra i absiden under hela frukosten och vädrar med jämna mellanrum så både vi, utrustningen och tältet är varma och torra. Sen håller jag mina kängor (har en gammal variant av dessa https://www.lundhags.se/Produkter/Laangfaerdsskridskor/Skridskokaengor/Guide-Expedition-Ski) över köket någon minut eller två så kängorna fylls med varm luft. Sen är det bara att spänna på kängorna och börja slå ner tältet. Behåller dock dunjacka och dunbyxa på till det är dags att börja skida.

Kom för övrigt på två små tips till när jag cyklade in till jobbet i -10 nu i morse.

Vad det gäller klädsel brukar även jag klä mig mycket tunt. Har i princip aldrig på mig mer än ett ylleunderställ och sen ett lagom vindgenomsläppligt sofshell ställ. Reglerar värmen först och främst genom att byta mössa, halskrage och vantar.

Startar nästan alltid med tjock halskrage, varm och vindtät mössa och ett par jättevarma handskar. Har provat många olika handskar genom åren och tycker att mina nuvarande RBH (https://www.rbhdesigns.com/collections/gloves/products/vapor-mitt) är helst överlägsna allt jag haft innan. Framför allt då man bor i tält! Grundanledningen är att RBH´s handskar har en inbyggd fuktspärr så den isolerande delen alltid är torr.

När man sen fått upp ångan åker halskragen av, mössan byts till en ultratunn yllemössa och RBH handskana byts för det mesta ut mot tunna fingervantar. Brukar vara tillräckligt för att man ska slippa svettas, försvinner massor med värme från framför allt huvudet.

/ Stefan
 
Sen håller jag mina kängor (har en gammal variant av dessa https://www.lundhags.se/Produkter/Laangfaerdsskridskor/Skridskokaengor/Guide-Expedition-Ski) över köket någon minut eller två så kängorna fylls med varm luft.

Ojojoj, detta låter riskabelt. Om du menar att du vänder dem upp och ner så att det i princip är luften som stiger upp från förbränningen i köket som kommer in i kängorna så är det ju avgaserna från förbränningen som hamnar där. Dessa innehåller i princip koldioxid och vatten. Rätt mycket vatten, som är i gasform. Väl inne i dina kängor så kondenserar vattnet mot de kalla kängorna. Du märker det inte då de känns varma, men de är definitivt mer fuktiga efter en sådan operation än före.
 
Rätt på sätt och vis...

Jo jag håller kängorna upp och ner vilket mycket riktigt innebär att de "fylls" med en blandning av upphettad luft och avgaser från förbränningsprocessen.

Att de skulle vara fuktigare efteråt tror jag dock inte på. Förvisso är det helt sant att den uppvärmda luften innehåller en del vattenånga. Men när man efter någon minut vänder upp och ner på den uppvärmda skon går processen åt andra hållet, den uppvärmda och relativt sett fuktiga luften byts ut av kall och torr. Och energin som lagrats i inneskor + känga fortsätter den processen. Om det över huvud taget är en mätbar skillnad efteråt är min gissning att ett experiment snarare skulle visa att kängan blir torrare.

Målet är inte att skon ska vara jättevarm, bara att slippa den där värsta initiala kylan

/ Stefan
 
Oj så många bra tips! Jag antecknar fortlöpande. Keep it coming :)

Det här med dunbyxor och dunskor fastnade jag för. Det borde ju inte vara så svårt att sy. Återanvända en uttjänt sovsäck till exempel. Nån som råkar ha en sån liggande och vill donera eller sälja?;)
 
Nja, torrare och varmare kan de inte bli av den manövern. Det strider mot grundläggande termodynamik, (1:a och 2:a huvudsatserna). Kängorna kan bara bli antingen torrare och kallare eller våtare och varmare. Eller så är de oförändrade. Teoretiskt kan all den tillförda vattenångan avdunsta av den tillförda värmeenergin och den energi som bildas då ångan kondenseras. Detta förutsätter dock att exakt all denna energi verkar i en reversibel process. D.v.s. att kängan absolut inte får ta upp någon energi som inte går till att återförgasa vattnet. Om kängan exempelvis blir varmare på utsidan än före manövern eller känns varmare när man stoppar i foten i dem så är det alternativet varmare och våtare som har vunnit.

I annat fall är det en upptäckt som slår ut exakt alla samlade tidigare nobelpris i fysik.

Däremot kan det vara så att kängorna har frystorkat under natten och att de därför har väldigt låg fuktighet. Den tillförda fuktiga värmen kan säkerligen göra så att den positiva känslan av värmen överträffar känslan av fuktigheten, då denna kanske är så låg att nivån inte blir obehaglig.

Detta är kanske lite en av-ämnet-diskussion, men det är ändå viktigt att veta hur luftfuktigheten och temperaturen samverkar när man ska på vintertur och att man kan göra sina val därefter. Kör på det som funkar. För egen del är jag ingenjörsskadad och älskar värme men hatar fukt. Därför kör jag på två 0,5 l flaskor med varmt vatten som hamnar i pjäxorna. Garanterat endast värme. Så läge flaskorna inte läcker... Då lär jag sakna metoden med köket!
 
Termobyxa?

Oj så många bra tips! Jag antecknar fortlöpande. Keep it coming :)

Det här med dunbyxor och dunskor fastnade jag för. Det borde ju inte vara så svårt att sy. Återanvända en uttjänt sovsäck till exempel. Nån som råkar ha en sån liggande och vill donera eller sälja?;)

Hmmmm, ja är man så duktigt att sy att en dunbyxa klockar in som enkel så kanske följande tips är överflödigt :) . Men om du nu inte får tag på någon billig sovsäck att sy om och tycker att en ny dunbyxa är väl dyr så kanske en termobyxa från ITAB är ett alternativ? Deras T&P serie brukar väl inte vara top of the line direkt, men de plagg som jag provat har i alla fall varit väldigt prisvärda... (https://itaboutdoor.se/t-p-thermoby...leEELMidgIjVNGQP8KBlZMI3Lm9bed5UaAhTIEALw_wcB)
 
Hmmmm, ja är man så duktigt att sy att en dunbyxa klockar in som enkel så kanske följande tips är överflödigt :) . Men om du nu inte får tag på någon billig sovsäck att sy om och tycker att en ny dunbyxa är väl dyr så kanske en termobyxa från ITAB är ett alternativ? Deras T&P serie brukar väl inte vara top of the line direkt, men de plagg som jag provat har i alla fall varit väldigt prisvärda... (https://itaboutdoor.se/t-p-thermoby...leEELMidgIjVNGQP8KBlZMI3Lm9bed5UaAhTIEALw_wcB)

Bra tips, definitivt ett alternativ. Egentligen skulle det nog räcka med såna för mina behov.
 
Nja, är fortfarande inte övertygad

Nja, torrare och varmare kan de inte bli av den manövern. Det strider mot grundläggande termodynamik, (1:a och 2:a huvudsatserna). Kängorna kan bara bli antingen torrare och kallare eller våtare och varmare. Eller så är de oförändrade. Teoretiskt kan all den tillförda vattenångan avdunsta av den tillförda värmeenergin och den energi som bildas då ångan kondenseras. !

För att fortsätta och tråka ut de som inte nördar in på fysikens lagar vill jag med en dåres envishet påstå att du har fel i detta. Detta trots att det var många långa år sedan man räknade på termodynamik på Chalmers :)

Felet enligt min uppfattning är att ditt resonemang i princip förutsätter att luft/avgasblandningen som kommer från köket mer eller mindre skulle vara mättad med vatten. Nu har jag inte med mig någon hygrometer i fält direkt, men jag skulle snarare vilja påstå att den relativa ånghalten är mycket låg ovanför köket. Det mesta som stiger uppåt är uppvärmd luft, inte avgaser.

Till exempel brukar vi som sagt var ha köket igång inne i tältet under frukostbestyren. Som alla vet som sovit i tält på vintern brukar det mesta vara lite fuktigt och/eller frostigt på morgonen när man vaknar. Enligt ditt resonemang borde ju samma sak hända med tältet som med kängorna, dvs det skulle bli blötare inuti med köket igång. Men jag kan garantera att det motsatta gäller OM man bara ser till att vädra med jämna mellanrum.

/ Stefan
 
Ett bra vintertips rent generellt:
För att få stelfrusna fingrar att fungera, pumpa upp och ned med axlarna några gånger och flaxa sedan med armarna som en väderkvarn.

Då pressar du ut blod i fingrarna trots att kroppen strypt flödet för att koncentrera värmen till huvud och torso.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...