Ny busstrafik Kiruna - Nikkaluokta

Det här kanske är lite reklam för bussen men jag tänkte informera här då jag vet att många åker till/från Nikkaluokta här :)

Från våren 2018 kommer busslinjen heta Nikkaluoktaexpressen och köras kommersiellt istället för att vara en linje från Länstrafiken Norrbotten.

Tidtabell för våren finns här: http://www.horvalls.se/news.html?news=42792

Bussen stannar som vanligt vid Kiruna busstation, Kiruna järnvägsstation och numera även Kiruna Airport.

Tidtabellen är anpassad för nattågen till/från Stockholm och så att man ska kunna ta dom flesta flyg till/från Kiruna på samma dag.
Plus att man slipper betala för flygbussen om man kommer med flyg.

Vi håller på att bygger en bokningssida på www.nikkaluoktaexpressen.se där man kommer kunna förboka sin resa utöver att köpa biljett direkt på bussen, hemsidan blir online om ca 1 månad.

Ni får gärna informera alla ni känner som funderar på att ta bussen till Nikkaluokta :)
 
Det här kanske är lite reklam för bussen men jag tänkte informera här då jag vet att många åker till/från Nikkaluokta här :)

Från våren 2018 kommer busslinjen heta Nikkaluoktaexpressen och köras kommersiellt istället för att vara en linje från Länstrafiken Norrbotten.

Tidtabell för våren finns här: http://www.horvalls.se/news.html?news=42792

Bussen stannar som vanligt vid Kiruna busstation, Kiruna järnvägsstation och numera även Kiruna Airport.

Tidtabellen är anpassad för nattågen till/från Stockholm och så att man ska kunna ta dom flesta flyg till/från Kiruna på samma dag.
Plus att man slipper betala för flygbussen om man kommer med flyg.

Vi håller på att bygger en bokningssida på www.nikkaluoktaexpressen.se där man kommer kunna förboka sin resa utöver att köpa biljett direkt på bussen, hemsidan blir online om ca 1 månad.

Ni får gärna informera alla ni känner som funderar på att ta bussen till Nikkaluokta :)

Aha, är det därför som det inte längre går att söka resor till Nikkaluokta på SJs bokningssida!

Att turen är anpassad till nattåget, betyder det att bussen väntar om tåget är sent?
 
Aha, är det därför som det inte längre går att söka resor till Nikkaluokta på SJs bokningssida!

Att turen är anpassad till nattåget, betyder det att bussen väntar om tåget är sent?

Nja, det brukar inte gå att söka eftersom tidtabellen brukar inte vara klar förrän någon månad innan trafikstart.
Nu går det inte att söka eftersom allt inte är klart med SJ än, men det kommer komma.

Att den är anpassad är bara att tidtabellen är lagd så att man ska kunna byta från tåg till buss utan lång väntetid och vice versa.
Bussen väntar 10 minuter efter ordinarie avgångstid, efter det så är det SJ som får ringa och beställa en buss för sina passagerare.
 
Nja, det brukar inte gå att söka eftersom tidtabellen brukar inte vara klar förrän någon månad innan trafikstart.
Nu går det inte att söka eftersom allt inte är klart med SJ än, men det kommer komma.

Att den är anpassad är bara att tidtabellen är lagd så att man ska kunna byta från tåg till buss utan lång väntetid och vice versa.
Bussen väntar 10 minuter efter ordinarie avgångstid, efter det så är det SJ som får ringa och beställa en buss för sina passagerare.

OK, men det betyder alltså att den kommer att bli bokningsbar som Resplusresa. Det är ju förutsättningen för att SJ ska hjälpa dig vidare.
 
Absolut, det kommer det bli.

Jag väntar med spänning på tidtabellen. SJ har släppt sina biljetter för första delen av vintern. Jag antar att jag kan söka tider till Kiruna och dra ifrån ett par timmar för att få avgång Nikka på ett ungefär.

När du skrev kommersiell trafik tänkte jag mig ett upplägg som det till Storulvån, där väntar bussen in tåget, annars skulle den få gå tom när tåget är försenat.
 
Jag väntar med spänning på tidtabellen. SJ har släppt sina biljetter för första delen av vintern. Jag antar att jag kan söka tider till Kiruna och dra ifrån ett par timmar för att få avgång Nikka på ett ungefär.

När du skrev kommersiell trafik tänkte jag mig ett upplägg som det till Storulvån, där väntar bussen in tåget, annars skulle den få gå tom när tåget är försenat.

Tidtabellen för våren finns redan här: http://www.horvalls.se/news.html?news=42792

Kommer man med nattåg från Stockholm så går bussen ca 45 minuter efter ankomst, det är ganska bra marginal ifall tåget är sent (vilket det brukar vara).

Kommer man från Nikkaluokta så är det cirka 30 minuter från ankomst till tågavgången.

Med kommersiell trafik menar jag att det inte är skattesubventionerat, utan Hörvalls betalar allting själv och tar all risk.
Hade det inte varit kommersiell trafik så hade vi inte fått köra via flygplatsen heller.
 
Väldigt intressant med kommersiell konkurrens, från en som jobbar i branschen själv. Hoppas det går bra för er, det måste vara en tuff situation mot den skattesubventionerade trafiken.
 
Väldigt intressant med kommersiell konkurrens, från en som jobbar i branschen själv. Hoppas det går bra för er, det måste vara en tuff situation mot den skattesubventionerade trafiken.

Vi har turen att det inte blir någon konkurrens på linjen, eftersom det var vi som körde för Länstrafiken förut på sträckan.
Vi tar bara bort Länstrafiken och kör eget :)
 
Nikkaluoktaexpressens bokningssida är nu öppen!

Besök www.nikkaluoktaexpressen.se

Vårens avgångar går nu att boka, sommarens kommer så småningom men tidtabellen finns redan publicerad.

Om man bokar sin biljett online så sparar man 50kr per person jämfört med om man köper den på bussen.
Köper man en tur & retur-biljett så sparar man även från 40kr per person.

Sök era resor på www.nikkaluoktaexpressen.se , www.sj.se , www.resrobot.se

Det går även att boka era resor genom dessa sidor, vill ni ha Resplus-biljett så bokar ni via SJ eller Resrobot.

Och som sagt tidigare, alla turer går via Kiruna flygplats. Så om flygtiderna passar just er så sparar ni ett bussbyte och 110kr per person för flygbussen.
 
Nikkaloukta till Kiruna

Bra initiativ, att ni vågar :)

Dock så har jag en synpunkt

Det vore väldigt bra om det kunde finnas en tur tidigare på morgonen/förmiddagen, ex vid 9 tiden

Hade velat hinna till tåget som går 10:28 från Kiruna.

Jag måste nu ta nattåget hemåt till Umeå, för att bli strandsatt där eftersom jag missar nästa tåg vidare mot Lycksele. Så inget vidare.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...