Fälgar mtb

Att tro att MTB är elakast mot fälgar är rätt naivt, cyclecross hjul förefaller få högst påfrestningar men då har ni inte på en dålig landsväg åkt utför en brant backe.

Envar vill gärna att ens egen gren skall vara värst och då kommer lätt frågor som "när var ni senast ute och körde hårt i".

Nu vet jag inte riktigt varför jag fortsätter argumentera men... det som är verkligt naivt är att ha åsikter om hjul för MTB-bruk när man själv inte aktivt cyklar MTB. Det går inte att överföra alla erfarenheter mellan olika miljöer. Därför min fråga hur mycket MTB ni egentligen kör.

Själv har jag kört min CX med 28mm däck i 50km/h nerför dålig grusväg (räknas det som dålig landsväg?). Och kör en hel del i skogen på min MTB. Vad jag inte gjort är att köra min CX med packning. Skulle jag göra det så behövs det nog andra hjul med fler ekrar. Så jag vet att jag har en hel del erfarenhet. Värst är jag inte.

Men vad som gäller urspungsfrågan så tycker jag forfarande att trådstartaren borde fundera på en riktig MTB istället som pallar för livet i skogen.

/Andreas
 
Nu vet jag inte riktigt varför jag fortsätter argumentera men... det som är verkligt naivt är att ha åsikter om hjul för MTB-bruk när man själv inte aktivt cyklar MTB. Det går inte att överföra alla erfarenheter mellan olika miljöer. Därför min fråga hur mycket MTB ni egentligen kör.

Själv har jag kört min CX med 28mm däck i 50km/h nerför dålig grusväg (räknas det som dålig landsväg?). Och kör en hel del i skogen på min MTB. Vad jag inte gjort är att köra min CX med packning. Skulle jag göra det så behövs det nog andra hjul med fler ekrar. Så jag vet att jag har en hel del erfarenhet. Värst är jag inte.

Men vad som gäller urspungsfrågan så tycker jag forfarande att trådstartaren borde fundera på en riktig MTB istället som pallar för livet i skogen.

/Andreas

Tja, ett cykelhjul fungerar på samma sätt oavsett om den sitter på en racer, vardagscykel, långfärdscykel, CX, BMX, MTB... Alla smällar på hjulet tas upp genom att ekerspänningen minskas i den kraftpåverkade zonen (engelska load affected zoner). Sålunda gäller det att se till ha en god ekerspänning från början. Annars skadas fälgen av smällen.

Det kan ju också påpekas att dagens vanliga cykelhjul har förfinat under de senaste 120 åren (sedan veterinär Dunlop uppfann cykelslang och cyleldäck). Så den lösningen är rätt beprövad vid detta lag. :) \
/Niklas (ca 120 kg).
 
Finns några undersökningar hur fälgbroms vs skivbroms påverkar ekerbelastningen? Spontant känns det som skivbromsar låter hjulet få leva mer än fälgbromsar. Trots allt får ett mtb-hjul en hel del sidokrafter och om hjulet hålls på plats av navet och nyps sedan fälgen fast hamnar sidokraften på marksidan av hjulet, vilket borde innebära större belastningar på ett fälgbromsat hjul.

Ekrarna på en MTB är utsatta för slag från pinnar och stenar vilket påverkar dess styrka. Skulle tro att detta är den vanligaste orsaken till ekerbrott.
 
Fälgen ska ju vara centrerad över navaxelns mitt. Det betyder att då ett vanligt bakhjul och ett skivbromsutrustat (eller ett trumbromsutrustat eller ett rullbromsutrustat) framhjul får s.k. offset. Då blir den ena sidans ekrar lösare spända än den andra sidan, vilket allvarligt försvagar dessa offset-hjul. (Om ekarna på båda sidor spänns lika hårt på dessa offset-hjul, så försvinner ju fälgens nödvändiga centrering över navaxelns mitt all världens väg).

Om du googlar på spocalc, så hittar du excel-ark med bl.a. rådata över ett stort antal nav och deras eventuella offset (eller rättare skrivit avståndet mellan respektive navfläns och navaxelns mitt).
/Niklas
 
Tack för alla tips! Ja jag vet att däckdimensionen på hybrid är för lite, därför har jag köpt grövre 2,2. Sen så heter det väl fälg när det är utan däck och slang. Så jag kanske ska lämna in fälgen på ekerspänning så kanske det bara funkar fint sen.
 
Tack för alla tips! Ja jag vet att däckdimensionen på hybrid är för lite, därför har jag köpt grövre 2,2. Sen så heter det väl fälg när det är utan däck och slang. Så jag kanske ska lämna in fälgen på ekerspänning så kanske det bara funkar fint sen.

Mja, fälg är den yttre delen på hjulet, som ekarna och ekernipplarna fäster i.

Bättre är att spänna upp hjulet självt. Riktställ, ekernyckel i rätt storlek, ekertensiometer, centreringsverktyg och lite smörjolja till napparna.
/Niklas
 
Mja, fälg är den yttre delen på hjulet, som ekarna och ekernipplarna fäster i.

Bättre är att spänna upp hjulet självt. Riktställ, ekernyckel i rätt storlek, ekertensiometer, centreringsverktyg och lite smörjolja till napparna.
/Niklas

Hej,

Jag undrar vad verktygen kostar (riktställ, ekertensiometer och centreringsverktyg), och var man kan köpa dom till vettigt pris? Tror inte att det är saker som en normal cykelhandlare säljer.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinR 29"-fälgar på MTB Mountainbike 11
Meldramiriel Fälgar för tunga cyklister Mountainbike 11
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
bikerboy Fälgar? Mountainbike 8
avslutatmedlemskap150217 Köpa nya fälgar Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...