Tublöst

Vad skall man tänka på och är det något att ha? Klart det blir mindre tungt med en innerslang under sadeln än 2 i däcken, men tar inte vätskan man lägger i ut den vinsten lite? förvisso kanske gummit rullar lite bättre, men igen vätskan... Kan det vara ide att köra slanglöst och bara ta lite vätska i början om det behövs eller är detta den största vinsten kanske att det lagar sig själv. Man kan ju ha en Vittoria pitstop road med sig i värsta fall eller funkar inte det. Jag vet att den är rätt liten men hål är också små..

Har någon funderingar eller raka besked?
 
En fördel med slanglösa däck är att risken för genomslagspunka när man kör med lågt lufttryck försvinner. Latexslang klarar genomslag bättre än butyl. Mina slanglösa däck läcker luft något, ungefär som latex gör, men inte är det nåt problem att kolla lufttrycket och ev pumpa i lite innan man sticker ut. Olika turer vill ju ändå ha olika lufftyck...
Min mek brukar ha i 70-80 ml tätningsvätska i varje däck så den roterande vikten sjunker ju jämfört med vad slangen väger. Tror inte det ska snålas på vätska när man tätar ett nytt däck, då kanske det inte tätar tillräckligt och sen ska det fyllas på vätska i däcken var annan, var tredje månad.
 
Tack Britt Marie

Så då skall jag till shoppen. jag tror faktiskt jag låter dem göra jobbet fast med ett aber, jag vill vara med när det görs så jag lär mig hur det funkar.

OK

1. Kit
2. Däck (har jag som skall funka enligt schwalbe)
3. Fälg (står tom något på fälgen att den är OK)

Men

4. Nu får jag två innerslangar över jag antar att en får jag behålla (reserv) och en kastar jag. Eller kan jag skippa att ha reserv med mig. Eller skall jag lyxa till det och ha en latexslang i reserv?

5. Jag har två uppsättningar däck 2x Furious Fred och 2x Racing Ralph, är det slut på att byta fram och tillbaka? Det kanske blir svårt att få det tätt, hur som helst håller inte de tunna däcken mycket mer än 500 km. Dyra km... men i framtiden med sparad vikt så kan man ju gott köra med de tyngre hela året. Men går det att ta av och på några gånger i värsta fall (säg av och på 3 ggr)?

Och

6. Jag har ett alternativ, jag köper nya fälgar (ej hjul) och limmar på däck, Racing Ralph finns i 622-50 och 622-33 (till CC). Då slipper man innerslang / slanglöst och man behöver inte fundera mer om man vill ha ett reparaturkit med då det ändå är kört (nå ja en Pit stop spray kan ju gå) Fast det känns fel, det får bli till min CC när fälgarna börjar bli utslitna (bromsarna tar en del).
 
Usch, det var lite söligt att montera och jag förstörde en av kitten så nu kör jag bara tublöst på framdäcket... Stan´s dirt experiment kan man kalla det.
 
Tycker inte det känns så värt att använda vikt som argument för att använda slangar eller inte... Det räcker ju med att du tar ett glas vatten innan du åker ut så vägar du och cykeln lika mycket ändå.... Satsa istället på ha bra kullager och växlar, det ger dig mycket med än ett par hg i vikt.
 
Tycker inte det känns så värt att använda vikt som argument för att använda slangar eller inte... Det räcker ju med att du tar ett glas vatten innan du åker ut så vägar du och cykeln lika mycket ändå.... Satsa istället på ha bra kullager och växlar, det ger dig mycket med än ett par hg i vikt.

Slangar och däck är ju roterade vikt längst ut på hjulet och får då 4 gånger så mycket rörelseenergi som motsvarande icke roterande vikt får på cykeln.
/Niklas
 
Vad skall man tänka på och är det något att ha? Klart det blir mindre tungt med en innerslang under sadeln än 2 i däcken, men tar inte vätskan man lägger i ut den vinsten lite? förvisso kanske gummit rullar lite bättre, men igen vätskan... Kan det vara ide att köra slanglöst och bara ta lite vätska i början om det behövs eller är detta den största vinsten kanske att det lagar sig själv. Man kan ju ha en Vittoria pitstop road med sig i värsta fall eller funkar inte det. Jag vet att den är rätt liten men hål är också små..

Har någon funderingar eller raka besked?

Om du kör punktering på ett tubelesskonverterat hjul, så stoppar man in en vanlig slang och fortsätter köra. Den stora vinsten med tubeless är att det blir väldigt punkteringssäkert, men det brukar vara lite problem att få hjulen täta.

Om du är ute efter att spara vikt på hjulen (jag förutsätter att du har ett lätt hjulset) så är tubdäck att rekomendera. Men det är dyrt och slits fort för motionären.
 
Plus
Lite lättare
Rullar bättre
Mycket mindre risk för genomslagspunka
Bättre motstånd mot stick-punka

Minus
Jobbigare att byta däck mellan torrdäck/lerdäck
Jobbigare att sätta dit
Risk för Burp-punka (mindre risk med ghettotubeles,men ändå en risk)
Läcker luft så att man måste pumpa då och då
Måste fylla på vätska nån gång om året
Funkar inte med alla däck.

Sammantaget tycker jag att det är kanon för skogshojen, men inget jag skulle vilja ha på pendlaren. Byter man däck efter underlag och säsong kan det också vara lite meckigt.
 
Kör man med så lite luft att man riskerar genomslagspunka blir cykeln inte speciellt rolig att cykla med på lite hårdare underlag speciellt om det är kurvigt. Känns som att cykla med punktering. Jag får i väldigt sällan punka (knack knack) kör med 1.5-2 bar. Fast det skulle vara kul att testa slanglöst någon gång men meket avskräcker. Jag kör 5-6 långlopp per säsong utan några större ambitioner än att ta mig runt helskinnad.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...