Benstyrka.

På senaste PT-timmen testade vi om jag kunde göra Finnen (framåt, alltså). Jag hade trott jag skulle komma en bit, kanske 20-30 grader, men det vart tvärstopp, krampkänning direkt. Jag såg på PT:n att han anade. Det hade iaf det goda med sig att vi genast skärpte min vanliga övning, lårcurl på boll (som alternativ gör jag omvänd planka). Gör med bara ett ben (och händerna i sidan) tyckte PT:n. Det tar riktigt kraftigt om man håller det fria benet lågt, så där kan jag ju experimentera mig fram, och gradvis skärpa övningen.

Sen funderar jag förstås över vilken benstyrka jag behöver. Jag har alltid tagit viss styrka för given - när jag sökte för knäbesvär för åtta år sen kommenterade både sjukgymnast och läkare mina benmuskler - på den tiden tränade jag inte benstyrka öht, men jag sprang, och cyklade också
mycket på sommaren. Efter en trafikolycka två år senare började jag träna, för att få upp styrkan i försvagade muskler i ena benet, och i rumpan. Det är upphovet till ett träningsprogram som vuxit allt mer.

Vad jag gör idag är olika varianter av Skjuta Hare, resa sig på ett ben från sittande (olika höjder, 40, 35, 30 cm, eller bara 40 med vikter i händerna), och Omvänd Finne, med Benböj (djupt, med en 12kgs-vikt i händerna) som alternativ. Emellanåt (alltmer sällan) testar jag Jägarvila
(t ex 1 gång 4.30 eller rentav 5.00, 3 gånger 3.30 eller 3 gånger 1 minut på ett ben). Frågan är vad jag får för styrka, och vad jag behöver för sommarens vandringar och löpningen (året om,
tills jag blir för gammal). Jag tror jag i första fallet siktar på uthållighet - upp och ner 1000 meter om dan! Men vad gäller i det andra fallet? Kanske mer explosivitet: isåfall, vilka övningar passar då?

Jag går inte in för att bygga muskler, frågan är om jag inte rentav är lite för tung för långlöpning (67-68 kg) (dessutom är jag nog för gammal för muskelbygge).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camoscio Benstyrka Träning och hälsa 20
camoscio Benstyrka. Träning och hälsa 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...