Ungdomsgrupp (18-ca 30år)?

Hej!
Jag skulle vilja kolla upp om det finns något intresse för ungdomar mellan ungefär 18, cirka 30 år gammal det är inte så noga med åldern, som skulle vilja hitta på något då och då.

Aktiviteter skulle kunna vara:

slalom/snowboardsresor/helger
turskidor (allt från dagsturer, helgturer o längre)
fisketurer
fjällvandringar om sommaren
resor under sommaren även utomlands
+ mycket mycket mer

Där jag bor är väldigt få unga med i friluftsfrämjandet som är intresserad av samma saker som mig. Jag skulle jätte gärna vilja dra igång någon slags grupp som själv hittar på olika resor/ aktiviteter. Så, om du tycker det låter intressant, hör då gärna av dig. Om det är flera stycken kan vi ju prova att ordna något då och då.

Hälsningar,
Lena
 
Hej!

Det låter spännande, du verkar ju vara full med ideer. Nu är ju norr och västerbotten ett ganska stort upptagningsområde så det krävs ju lite framförhållning :)
 
:) Det är ju det, att det inte verkar finnas så många friluftsintresserad människa i norrbotten, så jag försöker väl värva folk i västerbotten också. Tanken är väl delvis också att man kan fara ut på några dagars turer, och då lönar det sig ju också att resa några timmar för att komma fram till målet.

Men därmed inte sagt att man bara måste hålla till i Norrbottenfjällen. Jag har alltid velat fara till Jämtland och Dalarnafjällen.

Just nu letar jag efter några aktiviteter att göra vecka 10 (5-ca 9 mars) och vecka 16 (16-24 april) och så helgerna under våren förstås.

/Lena
 
Jag tycker faktiskt att det är ganska många i både norr och västerbotten som är friluftsintresserade, men de jag känner har smalare intresseområden och mer inriktade på friluftsliv sommartid och skoter vinter. Nu har jag iofs skoter också så jag ska väl inte klaga på det men jag vill testa nya saker...
Skidåkning i någon nationalpark lockar.

Hur går det med verksamheten, det är ju ganska tyst här...

Vad är planerna?
 
får de i Norge vara med oxå?

Om ni ändå har ett så stort område så vill jag, bor i Tromsö, vara med!
Säg till om ni hittar på något.

mvh/Rasmus
 
Mina fjällvistelser brukar vara från jämtland och norrut så jag är ganska öppen och nyfiken :)

Att börja planera sommaraktiviteterna redan var väl nästan tidigt för min smak, kan vi inte försöka hitta på en vinteraktivitet först för vi är ju ändå bara i mitten på februari och snösäsongen är för mig till mitten på maj...

Vad föreslår stämman för första aktivitet för lag nord?
 
Påsk?

Ja, är ni upptagna kring påsk, vecka 16?

Jag gillar ju att fara ut med turskidorna och jag är öppen för såväl Kvikkjokk-Saltoluokta (ca 4-5 dagar) eller något längre Abisko- Ritsem (5-6 dagar) eller Abisko- Kebnekaise (ca 5 dagar). Nu beror det ju på hur mycket vana alla har och hur långt ni tycker att man ska åka varje dag, 15 km, 20, 25 eller upp till 30 km? Hur ser ni på det här med att sova i stuga kontra tält?

Jag är också öppen för Jämtlandsfjällen där jag inte varit sen jag var så liten så jag inte kommer ihåg det. De trakterna kan du Lidde säkert mycket bättre. Vad säger ni om det här? Sugna på någon fjälltur med turskidor?


Sen är jag med på en fjälltur under sommaren i Jämtlandsfjällen!
/ Lena
 
Vi är ett gäng ifrån Tromsö Universitet som kanske ska till Lyngen i norra Troms vecka 16. Ni är säkert oxå välkomna, planen som vi börjat spinna på är att åka upp och sätta upp ett basläger o sen sedan göra dagsturer/toppturer. Antagligen toppturer mest.

Annars kanske jag är med på en tur på turskidorna vecka 16 i norra svenska fjällen.

Ni är välkomna hit till Tromsö oxå!

/Rasmus
 
Jag har tyvärr glömt kolla här på ett braaaaa tag så jag har redan planerat in två veckor...

v 14 i arjeplogsfjällen och 16 i åretrakterna. Det är blir inte några längre skidturer tyvärr trots att jag känner mig toppform hehe.

Jag hänger dock gärna med en annan gång, jag ska försöka vara mer vaken i framtiden och inte kolla en gång i månaden :)
 
Jag är 35 år och inte så åldersfixerad. Mycket av det ni skrivit är intressanta projekt för ganska många. Varför inte få med en Skåning eller Norrman på turen? Ville bara mest säga att alla typer av grupperingar kommer sluta ute de som är utanför grupperingen. Idag har många föreningar en sida på Facebook och all kommunikation sker där. Alla som är utanför har ingen aning om vad som sker. Personligen kan jag kanske tänka mig att åka till andra sidan världen om jag får ett intressant nog projekt. Det gäller nog många här. Därför skulle jag förespråka ickeregional utlysning oavsett ålder. Jag har mycket att lära av någon som är äldre och mer erfaren än mig. Mer "outdoor crossbreeding!"
 
Svar

Jag är 35 år och inte så åldersfixerad. Mycket av det ni skrivit är intressanta projekt för ganska många. Varför inte få med en Skåning eller Norrman på turen? Ville bara mest säga att alla typer av grupperingar kommer sluta ute de som är utanför grupperingen. Idag har många föreningar en sida på Facebook och all kommunikation sker där. Alla som är utanför har ingen aning om vad som sker. Personligen kan jag kanske tänka mig att åka till andra sidan världen om jag får ett intressant nog projekt. Det gäller nog många här. Därför skulle jag förespråka ickeregional utlysning oavsett ålder. Jag har mycket att lära av någon som är äldre och mer erfaren än mig. Mer "outdoor crossbreeding!"

Hej!
Jag håller med dig om att många som inte bor i Norrbotten/Västerbotten nog inte ser denna tråd och att det på så sätt är färre personer som upptäcker tråden. Jag startade denna tråd utifrån tanken att det skulle vara lättare att komma i kontakt med personer som bor i ungefär samma trakt så att man inte behöver resa så långt. På så sätt skulle man kunna hitta på något under en vanlig helg. Nu har det tyvärr inte ricktigt lyckats än, men jag har förhoppningar om att det så småningom kommer igång. Självklart är alla andra som nu inte råkar bo i Norrbotten/ Västerbotten välkomna att komma med ideer och följa med! Jag tror det är en god tanke att man gör en ickeregional utlysning, så samlas fler ideer och personer som vill hitta på något. För de längre projekten/resorna är det en bra ide! De resorna brukar diskuteras i det allmänna reseforumet.

Vad gäller åldern ville jag bara se om det fanns yngre som var intresserad av att åka på fjälltur eftersom jag mest känner personer kring 35-40 och uppåt som är intresserade av fjällturer och turskidåkning. De är mycket trevliga och äventyrliga personer och vi har varit med på en del väldigt roliga och lyckade turer. Så detta forum är bara ett försök från min sida att få kontakt med några yngre också.
Hoppas ingen har tagit illa upp,
hälsningar
Lena
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...