Stort knivintresse - välj din favoritkniv

dePaul; sa:
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1 - smörkniv?
2 - använder oftast ingen kniv alls, utan fällsåg och sax. Däremot har jag med en Fällkniven F1 (för att flasha med) eller en Gerber fällkniv (för att den är lätt i ryggan)
3 - se 2.
4 - en Global kökskniv som vi (inte utan stolthet) lyckats slipa riktigt bra några gånger.
5 - ibland drömmer jag om den där stora viktorinoxen som jag fick som pôjk, men tappade bort nån stans..

/Per
 
dePaul; sa:
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. Victorinox Rambler mini på nyckelknippan. Hemma och på fritiden inne och ute en Victorinox Nomad.

2. När jag skall göra upp eld föredrar jag en enkel Mora eller en samekniv. Annars samma svar som 1. Vid skidåkning långtur vill jag kunna såga i metall och har då en Victorinox Mountaineer.
I kajakpackningen en multitång och en filetkniv från Frosts med slida.

3. Ovanstående 1. som jag checkar in i bagaget.

4. Enkel kockkniv med plastskaft från Ica eller liknande. Olika små Victorinox fruktknivar med plast eller träskaft. Potatisskalare no name. Kinesisk grönsakshacka.

5. Har beställt en samekniv från Bill Öberg i Björkudden som skall passa min hand.

Vill använda vackra vardagsverktyg. De får mera värde för mig ju mer de passar min hand och ju mer jag använder dem. Jag tycker inte knivar skall hänga enbart som prydnad.
 
Re: Re: Knivar som används

[/QUOTE]Dina svar visar att du kan det där med knivar. Varför har du inte deltagit i våra diskussioner på ett mera aktivt sätt Tommy?

~Paul~ [/QUOTE]


Tackar. Det är nog för att jag inte tycker att jag haft något att tillföra. Men jag kan ju alltid göra ett undantag. Mina knivar används som skärverktyg och till annan användning så finns det verktyg. Och dit räknar jag tex den omhuldade morakniven.

EKA ser jag som Sveriges svar på Opinel. Kortare blad men av högre kvalitet, riktig bladspärr och ett skaft som ligger bättre i handen.

WM1 är en lagom stor kniv till det mesta utom att skära bröd eller spänta stickor med (har en liten yxa till att spänta med). En utmärkt jaktkniv också.

Victorinox spartan har allt utom sax man behöver. Jag har aldrig gillat saxarna på Victorinox utan föredrar en enkel nagelsax istället.

ICAs kockkniv blev riktigt bra efter en omgång på slipstenen. Jag har inte upplevt den som sämre än andra (dyrare) kockknivar.

Min drömkniv finns ännu inte. Däremot finns det några som jag är mindre nöjd med:

-Multiverktyg (Gerber) är en för dålig kompromiss till deras pris och totala vikt. Ungefär 200 kr skulle jag tycka är rimligt. De är för klumpiga för att utnyttja ordentligt.

-Brusletto Hunter - En på tok för lång jaktkniv.

/Tommy
 
1. Vilken kniv använder du till vardags?

Victorinox fällkniv alltid i fickan. Har stor användning av det mesta där.

2. Vilken kniv använder du där ute?

Fällkniven A1. F1 till Jakt. Tidigare favorit: Lappkniv.

3. Vilken kniv använder du utomlands?

Rostfri Mora har det blivit. Annars är ju vicen alltid med. Begränsat behov hitintills.

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

21 cm kockkniv från Fällkniven. Bladet är damascuslaminerat VG10. Underbar. (det är väl denna man använder mest...)

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

Något snyggt hantverk med blad i damascus. Den skall givetvis kunna gå att använda.
 
dePaul; sa:
Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~

1. En EKA-fällkniv med M-nummer M6310-101010

2. Mora 2000

3. Jag är mest på hemmaplan

4. En Raadvad kockniv ~20cm och en liten Sveico förskärare

5. Någonting hemlagat kanske, men den gången jag provade själv i högstadiet blev det inte alltför bra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...