Vintertest av hängmattan

Testar för första gången att sova i minusgrader i hängmattan.
Som kallast ska det bli -6.
Har frusit i +15 och varit varm i +5 tidigare, så jag håller mig på tomten tills jag har lärt mig det här...
God natt!

/OJ
 
Ok prylarna först:
- Hennessy ultralite Explorer XL hängmatta
- Cumulus Selva 450 underquilt, komforttemp -6
- 15 år gammal dunsovsäck, komforttemp +-0
- måååånga lager ull :)
- militärens värmejacka
- 1l kokhett vatten i nalgeneflaska med sockor på

När jag först la mig var temperaturen ca -1. Märkte att det kom in kallluft under mig, så efter ca en halvtimme donade jag lite med underquilten, sen kände jag den där sköna värmen. Vet inte riktigt vad som var fel eller vad som blev rätt, men skillnad gjorde det.
Var sen för varm en stund, så jag tog av värmejackan kl 1.
Sen sov jag som en baby till kl 6 när jag vaknade och småfrös. Termometern visade då -5. Känslan var att jag hade kunnat sova vidare med värmejackan i det läget, men jag orkade inte böka utan gick in till min varma säng :)

Slutsatser: prylarna funkar bra strax under nollan, men ska jag gå lägre behövs åtminstone en bättre sovsäck och kanske ett fårskinn att ha under mig. Uppsättningen av underquilten behöver jag slipa vidare på så jag vet att det funkar.

Ska försöka testa vidare nästa helg :)

Bifogar fotobevis.

/OJ
 

Bilagor

  • 9EFB39BD-4BE0-4524-8E99-11973C12B384.jpg
    9EFB39BD-4BE0-4524-8E99-11973C12B384.jpg
    43.7 KB · Visningar: 923
Alltså, det här med att bifoga bilder från mobilen...
Så svårt borde det inte vara att få den på rätt håll?
Låter den vara kvar, så kan vi alla öva på handstående :)
 
Jag har också skaffat en Selva 450 som jag tycker värmer bra til lkanske -1 C, men jag är ganska frusen av mig. Tycker det går ganska bra att få den "tätt" jämfört med en Snugpak uq som jag också har.

Kom ihåg att den stora poängen med hängmatta när det är minusgrader är att man bara behöver tarp när det snöar mer än enstaka flingor! Det blir lite rimfrost utan tarp men det gör inget om man bara sover ute en enstaka natt.

Jag sov under stjärnorna i natt med dubbla underquiltar enl ovan, dubbla överquiltar (Cumulus Taiga 360 + Enlightened Engineering Revelation ca 20 F) och en hel del kläder, speciellt på huvudet. Det var ner till -11 C men jag sov hela natten lika varm och skön som i sängen. Jag gillar att ha lite marginal på isoleringen när jag sover. Och när jag slog upp ögonen var karlavagnen det första jag såg, nu har man den rakt ovanför sig när man vaknar vid 6-7 tiden.
 
Härligt med stjärnhimlen. Det ska jag testa framöver.

Jag har också en snugpak uq, men ville testa vad Selvan gick för. Blir också nåt för senare, att öva på att sätta upp med två lager uq.
 
Ååh, nu blir jag avundsjuk! Det har varit två sagolikt vackra månskensnätter här men jag är inte i skick att sova ute i kylan (-14 igår natt). Hoppas ni njuter av era upplevelser! Berätta gärna mera om ni testar vidare.
 
Testade igen natten till lördagen.
Samma set up, men nu la jag till ett fårskinn i botten.
Sov som en baby :)

Vågade mig inte på att ta bort tarpen, det snöade.
Kanske nästa gång.
Då ska jag också testa med två underquiltar, och se om det går att få till bra.
 
Spännande! Blir så sugen att testa, men har inte alls grejer för minustemperaturer så det blir vackert att vänta.

Det är inte jättemånga gånger jag sovit under bar himmel, men det är fantastiskt. Man tittar på stjärnorna och woops så sover man. Kommer att ta alla chanser framöver, när vädret och myggen tillåter.
 
Spännande! Blir så sugen att testa, men har inte alls grejer för minustemperaturer så det blir vackert att vänta.

Det är inte jättemånga gånger jag sovit under bar himmel, men det är fantastiskt. Man tittar på stjärnorna och woops så sover man. Kommer att ta alla chanser framöver, när vädret och myggen tillåter.

Vad köpte du för prylar till slut?

/OJ
 
Hennessy Jungle Explorer, deras Hextarp och även deras Double Bubble Pad. Det sista som en billig sommarlösning. Vill inte köpa UQ innan jag vet om detta funkar för mig. Kommer att köpa en Sestrals Blanket snart. Ger det bara lite tid att komma in fler färger och fundera lite mer på tjockleken.

Om vädergudarna är goda kan det bli provsovning i början av april. Tillsvidare över jag på knopar.
icon7.gif


Tack för hjälpen med valet förresten!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...