Lofoten över dagen - vad/var göra?

Tjena.
Håller på att smida planer för Abisko på sportlovet. Då vi kommer att vara där i flera dagar har jag även börjat fundera på en tur till Lofoten.
Har hört att Lofoten är jättevackert, osv, men vad kan vi njuta av där för en dag? Vi kommer att ha turskidor, men inte måste. om det finns annat intressant. Saker som hör till friluftsliv är av största intresse, men kanske valsafari kan vara nåt om det finns.
Tackar för tipsen.
 
Valsafari tror jag är uteslutet på vintern, men är inte säker. Hur som helst kärvt på nordatlanten på vintern. Till Andenes från Abisko är det hu som helst ganska lång körning så det är frågan om det hinns med om det är öppet. För övrigt är bara bilfärden läcker nog att motivera resan,

Så vad gör man? Får mersmak :)

/A
 
Jag har inte varit på Lofoten på vintern. Topografin är grym så inte helt lätt med skidåkning. Kolla Ut.no för turförslag. Vissa år finns späckhuggare långt in. Kolla med turistbyrå.

Ibland finns skridskois på mindre sjöar. Klimatet milt vid havet. Vackrast längst ut på Moskenesöya. Blir nästan bara bil om ni bara åker dit en dag.

Thure
 
Från Abisko till Å, som ligger längst ut i Lofoten är det 41 mil att köra, enkel väg, så dagstur är nog ingen bra ide. Lofoten är stort, men om du siktar på Narvik, så kan du ju ta tåget dit om du vill. Ta dig sedan upp till toppstationen ovanför stan, bra utsikt utåt.
 
Instämmer i föregående och vägen ut är långt från motorväg. Det är slingrigt med många sträckor med nedsatt hastighet. Jag körde sträckan i oktober och det tog nog en 6-7 timmar.

Men en tur över till Norge är väl ändå att rekommendera, det är otroligt vackert att bara köra och njuta över de fantastiska vyerna med snöklädda fjäll som möter nordatlanten.

Ett trevligt turalternativ skulle kunna vara att runda Nordalsfjell (Gattertjåkka) från Björnfjell eller göra en dagstur upp i Hunddalen. Med alpin turutustning finns ju sedan hur mycket som helst både på svenska och norska sidan.

https://xn--snsker-dua6l.se/topptur/narvik/

Gillar man fiske så kan man antingen åka ut med båt, men det går också att ha rätt bra fiske från land i tidvatttenströmmar vid strömutsatta sund (t ex vid Kjerringvikstraumen en bit söder om Narvik). Jag fick själv några torskar på 4-5 kg i Rystraumen vid Tromsö förra året (och hur mycket Sej som helst).
 
Tackar för svaren. Misstänkte att d var rätt långt om man ville ut hela vägen, vilket inte ör nödvändigt för vår del.
Narvik låter intressant. Vi åker tåg dessutom.
Alpin skidutrustning hänger nog med, men inget mer extremt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jackesnacke Var? Turskidåkningstur ensam med tält 1-2 nätter innan jul Turskidåkning 16
Askel Turåkning för nybörjare, var? Turskidåkning 3
ripjägarn Var någonstans vid Nallo? Turskidåkning 6
Bomaye Jultur, kallt och mörkt men var?? Turskidåkning 6
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Sarafyable Newbie, var börjar man? Turskidåkning 4
Alvar Ado Var köpa NN 75 längd-pjäxa? Turskidåkning 8
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
hajof70 Nybörjarskidåkning - var? Turskidåkning 7
Pelot Var bor man i Sulitjelma på vintern? Turskidåkning 7
mheland Kortvecka - var kommer man ut snabbast med flyg / helikopter Turskidåkning 0
kjpil Turskidåkning över julhelgen, var? Turskidåkning 11
cinema101 Var hitta äldre salomon bindningar Turskidåkning 4
vid Var på skidan ska bindningen sitta Turskidåkning 4
Spikbjörn Var köpa Salomon X-adv turbindning? Turskidåkning 4
pacific Var hittar man dylika stavar? Turskidåkning 5
anna_tranberg Topptur Molde - var hyra skidor? Turskidåkning 1
majjen Var finns närmaste snön? Turskidåkning 8
snokke Var i Skåne kan man köpa turskidor? Turskidåkning 6
hsjn Vilke tjära, och var köper man den? Turskidåkning 10
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
event-90 Vasaloppet 2005 - var träna? Turskidåkning 1
rikard_wiberg_hotmail.com Var rea på pjäxor? Turskidåkning 3
i95_lab Stockholms närmaste bivackdriva - var? Turskidåkning 1
rucka Vilken karta till Narviksfjällen+stugnyckel? Var köpa? Turskidåkning 6
avslutad var köpa turskidor?? Turskidåkning 13
nils73 var finns snøn? Turskidåkning 4
JET Var finns det snö ? Turskidåkning 5
bjärven Var finns Vita blixten?! Turskidåkning 7
warg Var kan jag köpa lädertrugor? Turskidåkning 1
graylingman Var kan jag köpa en lavinsond? Turskidåkning 1
aherman Var hyra turskidor Stockholm? Turskidåkning 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...