Tältpinner - olika typer

Men vad hjälper det om de är i titan om greppet är dåligt?

Jo, alltså det där med titan är ju främst en marknadsföringsgrej. Folk har fått för sig att titan är skitlätt (fast det egentligen har högre densitet än aluminium), så lättviktsfantaster som inte har våg köper titantältpinnar bara för att de tror att de är lättare än alternativen.

I de flesta fall så är Y-pegs i en lätt och hård aluminiumlegering bättre, vill man ha riktigt lätta grejer så såg jag en jämförelse att relativt grova tältpinnar i plast faktiskt var lättare än aluminium (fast de klarar inte hård mark lika bra).

Y-pegs kombinerar yta och styvhet med relativt låg vikt, de väger 3/4 av X- eller +-formade pinnar, men ungefär 50% mer än V-formade med samma "yta" (det blir inte exakt 50%, men jag orkar inte räkna fram exakt siffra).

Det finns också runda tältpinnar i kolfiber (kolfiberrör med spets av aluminium).

Även om runda tältpinnar i titan eller kolfiber är lätta så tycker jag de är värdelösa för det de är till för: Ta upp sidokrafter.

Hade nån gjort Y-pegs i titan hade det kanske varit intressant (med titan kan man göra plåten tunnare eftersom den är styvare).
 
Många typer finns.
Sämst av de jag har använt är de superlätta typ stoppnålar som följde med Terra Novas Laser Competition.

Bra att tänka på är att rikta pinnarna typ 45° snett nedåt mot mitten av tältet för bästa mekanik så att
pinnen inte lyfts upp och vrids loss.

Thure
 
Jag gillar bäst de runda i aluminium med en krok högst upp. De är skonsamast för handen när man trycker ner de i backen. och jag tycker att de sitter tillräckligt bra i marken både i skogen och på kalfjället. Y och x formade tycker jag är svårare att pressa ner i backen med handen.
 
Menar ni samma typ, vandrafjäll och Thure? Typ såna här?
https://www.ultralightoutdoorgear.c...s-c314/titanium-ultralight-tent-peg-6-pack-p7

Har tänkt på det där med att trycka ner dem. Alla gamla V-formade jag har haft har haft liksom en plan yta på toppen som var rätt ok att sätta handen mot. Nu ser många ut som om man skulle behöva ha arbetshandskar, bl.a. de jag länkade till i första inlägget

Jag menar typ samma fast tjockare i aluminium, som följande länk:
https://m.clasohlson.com/se/Tältpinnar-Asaklitt/34-8864?gclsrc=aw.ds&&gclid=CjwKCAiAyrXiBRAjEiwATI95mVRFx6cr8SovowkNalPkI-IntZmTmONktB2C1yYGerCWrjxY7i5IeRoC4Q4QAvD_BwE
 
För min del har det varit ytterst sällsynt att man behöver banka ner pinnar med våld. Är det hårt och besvärligt, eller för den delen löst och besvärligt, brukar jag förankra linorna med en sten eller en stock eller vad som finns till hands. Jag har också någon gång bankat ner pinnar av trä i marken om det varit riktigt besvärligt, t ex i sand.

Med det sagt, jag gillar de trekantiga i aluminium, de tycker jag är ganska allround. Gärna med en färgglad snörstump på så man inte tappar bort dem.

Edit: kom på ett tillägg. Det trekantiga är rätt vassa för handlen, men det brukat jag lösa genom att använda en tältpinne, tvärs i handen, till att trycka ner de andra. Funkar för mig.

mvh
Anders
 
Senast ändrad:
Jag håller med om att de som är av hård aluminium och rena raka profiler kan vara lite hårda att trycka ner, men det är ju bara att lägga nån pinne eller nåt mellan. Eller så har man med sig en liten 4-5 cm i diameter rundel av plywood.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.