Tur med pulka: greppvalla och stighudar

Hej

Om ni ska ut på en tur och ni kommer dra pulka, hur resonerar ni om valla jämfört med stighudar för grepp?

Provar ni valla först och om greppet brister sätter på hudar, eller sätter ni på hudarna direkt?

För att hudarna ska sitta så bra som möjligt, försöker ni ta bort vallan då innan ni klistrar på hudarna, eller sätter ni bara dit hudarna direkt över vallan?

Tack
 
Hellånga hudar alla dar i veckan. Men jag är skitdålig skidåkare, bara en glad och överentusiastisk nybörjare. Proffs kan nog lösa det mycket längre än jag utan hudar. Jag gillar exempelvis att det också bromsar lite i utförsbackarna, så då förstår ni hur illa det står till...
 
Har åkt med pulka 4-5 dagar genom olika pass i lunndörrsfjällrn. Hade på stighudar i typ 10min totalt. Har kört mycket med barnpulka på dagsturer. Sätter nästan aldrig på stighudar. Tänker att det beror mycket på underlaget, hårt så är fästvalla fint. Djup lössnö, eller brant kanske stighudar. Jag brukar sätta hudarna över fästvallan, säkert nån som har kunskap om vad som är lämpligt. Men att stå och skrapa bort för att ta på stighudar är typ otänkbart för mig personligen.

Kan tillägga också att jag då alltså åkt väldigt lite med stighudar totalt sett, gillar valla och få lite glid iallafall
 
Crownbelag och vid behov korta hudar i steget (BD kicker skins) tycker jag är bra kombo.

Fästvalla är utmärkt på löparskidor. På stålkantade turskidor är jag mer förtjust i vallningsfritt.

Thure
 
Klistret på långa stighudar tar ganska mycket stryk av att fästas ovanpå fästvalla. Men så länge du bara använder hudarna för att ta dig upp för de värsta backarna så är det inte så stort problem att de blir lite dåliga.

Jag skulle aldrig rekommendera att bara använda långa stighudar även platt terräng, det förtar skidupplevelsen för mig. Korta stighudar, kicker skins, är ett alternativ om du inte tycker om valla.
 
Jag menade att om du har varmare valla än blå så får du ta bort det mesta så det inte fastnar på stighudarna.
 
Stighudar

jag har vallningsfria turskidor på platten och hellånga i uppförsbackarna.

Går jag på telisskidor så är det ofta brant och då blir det mest stighudar.

Har åkt mycket med skejtskidor och pulka (och hundar) och då kör jag naturligtvis utan något. Men har ett par smala stughudar att ta till i de värsta isbackarna.
 
Jag menade att om du har varmare valla än blå så får du ta bort det mesta så det inte fastnar på stighudarna.

Tack. Om jag vill nörda in mig lite i detta, kan du tipsa om någon resurs som förklarar varför det är så? Rekommendation från tillverkare? Egen erfarenhet?
 
Jag kör med valla på pulkaturer, när vi är ute på längre turer skidar vi fritt i terrängen och kan ofta välja bort branta partier. Har man pulka är det ändå ingen glädje backarna. Hade nog med hudar i början men de senaste 10 åren har de fått bli hemma och jag har inte upplevt att jag saknat dem. De ställen de behövts är oftast så korta att det ändå inte är värt besväret att klistra dit dem.
/ Jesper
 
Tack. Om jag vill nörda in mig lite i detta, kan du tipsa om någon resurs som förklarar varför det är så? Rekommendation från tillverkare? Egen erfarenhet?

Egen erfarenhet. Men man kan ju valla en skida med olika vallor en kort sektion och testa om man vill. Men kan ju bli besvärligt efteråt.
 
På tal om valla och turskidor, finns det något knep för att mäta ut realistiska vallazoner eller kör ni samma princip som vid längdskidor? (Det blir ju lite av en kompromiss ändå...)

Med ryggsäck är det ju inga konstigheter (bara att mäta ut med ryggsäcken på om man vet ungefär hur tung den kommer vara) men med pulka och drag från höften blir ju viktdistributionen lite annorlunda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
mcr108s Tur/skate crossover Turskidåkning 8
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
tsd Tur och toppturskida i ett.. Turskidåkning 16
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Isläget för Er som planerar en tur Turskidåkning 1
Jackiie Tur i slutet av december, långt norrut? Turskidåkning 5
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
Eric1 Jul Nyårs tur 2013-2014 Jämtlandsfjällen Turskidåkning 14
Vandrare På-platten-tur med Dynafit? Turskidåkning 0
lenpau Lämplig 3-5 dagars tält tur i januari? Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
wulf79a Tur i Rogen mellandagarna! Turskidåkning 4
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
ewallquist på tur kring Åre Turskidåkning 0
TomasF På tur nära Leksand Turskidåkning 1
kajakperra Fin tur Uddevalla Turskidåkning 2
guhj Gå på tur på randonée-utrustning, för jobbigt? Turskidåkning 7
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
Läraren Telisbindning med tur- och utlösningsfunktion Turskidåkning 3
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
mindful huvudbeklädnad för tur i fjällen Turskidåkning 20
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
SneakySneaky 2 dagars tur börjar i Stockholm Turskidåkning 1
mo9jan På tur med Randoutrustning? Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
niklaz Tur- och telemarksutrustning i ett? Turskidåkning 15
Charlotte_LL Tur i Skäckerfjällen Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.