Billig turmat..

Snackpot är ju inte bara nudlar, den jag provat var potatismos med bacon (och purjolök tror jag). Det smakade väldigt mycket skomakarlåda i alla fall.

Men generellt annars så är ju couscous, bulgur, pulvermos och nudlar i alla dess former den enkla biten: Kolhydraterna. Det svåra med att komponera måltider tycker jag är proteinkällorna. (Torkade grönsaker är enkelt att tillsätta sen, de går ju att ha finhackade eller rivna så de rekonstitueras snabbt).)
 
Har testat alla knorr snackpot och för mig (tjej, BMI ca 22) så blir jag tillräckligt mätt på ris- och potatismosvarienterna för att inte vilja ha mellanmål fram till middagen. Pasta carbonaran kräver en knäckesmörgås. Så för mig funkar det med en men jag kan tänka mig att maken skulle vilja ha två... Jag kommer ta med sådana på årets fjällvandring, dock förpackade i plastpåse som hälls ut i kåsa innan vattnet hälls på.
 
När vi vandrar så brukar vi äta följande:

Havregrynsgröt med torrmjölk till frukost

Snabbmakaroner och varmakoppen (vi häller inte av vattnet från makaronerna utan vi vi blandar i 2 varmakoppenpåsar och då får vi pasta med pastasås) det brukar vi ha till lunch.

Till kvällen brukar vi ha blå bands vegatiska bolognaise med makaroner, vi kokar upp vattnet och häller i påsen och makaronerna och kolar i 5min.

Sen äter vi 100g nötter per/dag.

Sen brukar vi ha med oss amarula som vi tar på kvällen som en liten belöning. Det är dagens höjdpunkt.

Det är billig, enkel, lätt och snabblagad mat vi äter.
Mitt tips är att all påsmat (typ blå band, knorr) som man kan blanda med snabbmakaroner är perfekt mat på fjällvandringen. Vissa kan man behöva ha med sig torrmjölk till. Då får man billig, lätt, enkel och snabb mat.
 
Jahaja. Förvisso går jag bara kortare turer på några dagar och dessutom blir det ofta färsk fisk. Fast jag vill ha betydligt godare mat än det som beskrivs här. Inga gormetvandringar som beskrivs här. Å andra sidan får jag ju bära lite tyngre då.
 
Snabbmakaroner och varmakoppen (vi häller inte av vattnet från makaronerna utan vi vi blandar i 2 varmakoppenpåsar och då får vi pasta med pastasås) det brukar vi ha till lunch.

Sen brukar vi ha med oss amarula som vi tar på kvällen som en liten belöning. Det är dagens höjdpunkt.

Kör typ samma upplägg men nudlar och varma koppen, kan hacka i en halv ölkorv om man vill lyxa till det.

Amarulan är ersatt med småflaskor jäger, whiske, snapps mm, brukar räkna 1 på 2 dagar, då det bara är ok efter en jäklig dag!
 
Vissa av de starkare Mama-smakerna bjuder faktiskt på något som börjar likna smakupplevelser och finns att köpa i de ordinära platta förpackningarna för omkring fyra kronor styck. (I Stockholm säljs de b la av HS Asien Livs vid Söderhallarna). Köper man storpack från amazon.de ("Mama instant nudeln") hamnar styckpriset på 3 kronor styck för 55 gramsförpackningarna och nån femma för 90-grammarna. (Ingen fraktavgift från amazon.de om ordervärdet överstiger €40.) Just kycklingsmaken tyckte jag inte var så spännande.

Kokar man upp 100 gram röda linser innan nudlarna så har man en helt OK måltidsbas för en femma.
 
Senast ändrad:
Unclebens snabbris 3min , koka upp och i med varma koppen(räk eller svamp) samt sedan lite Nidotorrmjölk+lite salt och matolja/smör blir ok också.
Tre varma koppen påsar ger fullmiddag med anpassad rismängd.

Ännu bättre och mycket vassare , sök Blåband räk,västkust eller kantarellsoppa.
Kör snabbriset med soppan och toppa med Nidopulvermjölk och matolja/smör samt salt i slutet och låt efterdra ett tag.
Då får man rakt av 4-8dl mat med varierande konsistens
Om man är flera och har tillgång till råvaror får man 2-3 portioner ur ovanstående blåbandpåsar med extra vatten, ris,torrmjölk/matolja/smör.Går och göra 2L grytor med soppa , kanske 3 om den får vara tunn

Svamp varianterna då man kan fylla upp soppan med svamp.

Västkust och räksoppan kan man fylla upp med fisk.
Öring/torsk/vittling/plattfisk och musslor är bäst , vinterfångad insjöfisk och då ingår även mört funkar bra.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...