Den perfekta frukosten

Jag har provat mig fram nu till den för mig perfekta frukosten för tuffa och krävande vinterturer.

Den skall vara lättlagad, god och kaloririk.
Efter att ha provat en hel del olika har jag kommit fram till följande:
1,5 dl Semper Frukt-gröt med äpple och päron(det är till för 6mån bebisar)
+ lite mindre än 1 dl torkade bananer och 2 msk matolja. Och till det en halvliter mjölk (torkad Sempermjölk)

Tillagning blanda allt utom mjölken med termosvatten i kastrullen, det behöver absolut inte kokas. Blanda sedan mjölken i en flaska(genom att skaka om flaskan).
Sedan är frukosten klar och innehåller totalt ca 940 Kcal.

Jag skall också testa att ha i lite pulverblåbärssoppa så kanske det blir lite som sylt i gröten.
Varje frukostportion väger ca 189 g och innehåller per 100g 497 Kcal.

Ett tips som är värt att provas, kanske inte alla som tycker det är gott.
 
Vad jag fattar kommer du upp i nästan 800 kcal:
  • två matskedar (30 ml=27 g) olja: 243 kcal,
  • 1,5 dl av Sempergröten : 210 kcal,
  • 1 dl torkade bananer (=45 g): 168 kcal,
  • en halvliter mjölk gjort på Semper mjölkpulver: 175 kcal.
Summa 796 kcal. Högt, men bortsett från oljan rätt mycket packvolym för det värdet.

Jag säger inte akut leversvikt, men... har du testat IRL? Även om din frukost inte riktigt når upp i 940 kcal, så känns det rätt maffigt också med de 800, framför allt i form av 30 ml olja.

Testa förresten Nido fullfeta mjölkpulver i stället för den avfettade Semper. Godare och du får ytterligare några kalorier ;)
Räcker det fortfarande inte, så kan du slänga i en näve grovkrossade valnötter, rostat solrosfrö eller dylikt. Nästan lika kaloririkt, men troligen godare än oljan :)
 
Vad jag fattar kommer du upp i nästan 800 kcal:
  • två matskedar (30 ml=27 g) olja: 243 kcal,
  • 1,5 dl av Sempergröten : 210 kcal,
  • 1 dl torkade bananer (=45 g): 168 kcal,
  • en halvliter mjölk gjort på Semper mjölkpulver: 175 kcal.
Summa 796 kcal. Högt, men bortsett från oljan rätt mycket packvolym för det värdet.

Jag säger inte akut leversvikt, men... har du testat IRL? Även om din frukost inte riktigt når upp i 940 kcal, så känns det rätt maffigt också med de 800, framför allt i form av 30 ml olja.

Testa förresten Nido fullfeta mjölkpulver i stället för den avfettade Semper. Godare och du får ytterligare några kalorier ;)
Räcker det fortfarande inte, så kan du slänga i en näve grovkrossade valnötter, rostat solrosfrö eller dylikt. Nästan lika kaloririkt, men troligen godare än oljan :)

Gröten innehåller per 100g hela 470kcal, 1,5dl väger ca 75g vilket blir avrundat 350kcal, inte 210kcal. Jag tar 1,5dl pulver, inte 1,5portioner gröt.

Bananerna är köpta på Lidl och innehåller hela 497kcal, 1dl väger ca 40g vilket ger ca 200kcal.

Oljan ger ca 240kcal

Och mjölken ger ca 160kcal

Vilket ger 350+200+240+160=950kcal
 
Jag käkade gröten i morse och tyckte att den var riktigt bra.
Jag går väldigt lätt ner i vikt om jag är på tur i mer en en vecka. Så jag vill helst proppa i mig kalorier då jag redan nu är ganska smal. Sist jag var ute i tio dagar åt jag ca 4000 kalorier om dagen, men gick ändå ner flera kilo.
 
Grattis, jag blev bara nyfiken för jag har själv svårt att få i mig så mycket som jag borde (och tar med), framför allt på mer ansträngande turer.
 
Nido e king , en 400 grams burk kostar 45 spänn och ger 500kcal per 100 gram.
Bra för all matlagning och ger energi.
Sempers avfettade ger ju fan negativa kcal....

Man får ut 3-6L mjölk per burk om man nu vill dricka , för matlagning räcker det länge.
Det finns så mycket torrmat som blir bättre eller helst måste ha mjölk.
Potatismos,såser,vissa varmakoppen och andra soppor
 
Varför denna insnöing på kalorier? Om man äter 4000 kalorier per dag o går ner i vikt så e d uppenbart inte mängden kalorier d e fel på, det måste ju vara vilken typ av mat man stoppar i sig.
Barngröten är väl i pulverform, om jag inte minns fel? Alltså går den igenom kroppen snabbare. Socker innehåller väl rätt mycket kalorier...men vad tror ni händer om man käkar 200 g socker till frukost?
Det kan inte bara vara jag som upptäckt att man kan äta mindre mängd utan att gå ner i vikt, bara det är rätt sorts mat? Näring, näring, näring - samt rätt näring vid rätt tidpunkt. Proteinrikt på kvällen, kolhydrater och fiberrikt till frukost.
Själv är jag ute med 4 barn på tur. 1,5 kg torrvikt mat per dag delat på alla 5. Spelar ingen roll om vi vandrar 1 mil med packning eller skidar 2 mil om dagen - ingen går ner i vikt. 1-2 veckors turer. För det mesta får vi lite mat över dessutom - händer att man missar nåt mellanmål. Aldrig nånsin godis eller annan skräp.
 
Stackars barn som inte får godis på turerna! :-(

Själv äter jag nästan lika mycket godis/nötter som käk under en veckotur. Höftar fram att jag får i mig ca 2000 kcal om dan då. Inte så mycket kanske för en man, men kroppen e rätt van med periodisk fasta från vardagslivet hemma och jag känner den rätt väl.

Att man går ner i vikt under en tur är inte konstigare än att man går ner när man springer marathon. Man äter upp sig på ett par dar sen efteråt. Sen finns det oftas reservdepåer i kroppen att ta av.
 
Varför denna insnöing på kalorier? Om man äter 4000 kalorier per dag o går ner i vikt så e d uppenbart inte mängden kalorier d e fel på, det måste ju vara vilken typ av mat man stoppar i sig.
Barngröten är väl i pulverform, om jag inte minns fel? Alltså går den igenom kroppen snabbare. Socker innehåller väl rätt mycket kalorier...men vad tror ni händer om man käkar 200 g socker till frukost?
Det kan inte bara vara jag som upptäckt att man kan äta mindre mängd utan att gå ner i vikt, bara det är rätt sorts mat? Näring, näring, näring - samt rätt näring vid rätt tidpunkt. Proteinrikt på kvällen, kolhydrater och fiberrikt till frukost.
Själv är jag ute med 4 barn på tur. 1,5 kg torrvikt mat per dag delat på alla 5. Spelar ingen roll om vi vandrar 1 mil med packning eller skidar 2 mil om dagen - ingen går ner i vikt. 1-2 veckors turer. För det mesta får vi lite mat över dessutom - händer att man missar nåt mellanmål. Aldrig nånsin godis eller annan skräp.
Insnöandet på kalorier beror nog på att det faktiskt är det som spelar roll i en viktuppgång/nedgång.
Om vi bortser från välbefinnande och nötter/mandlar i diskussionen, så kommer 1000 kalorier leda till samma uppgång/nedgång oavsett om dom kommer från godis eller broccoli.
Näringstajmingen i den form du beskriver de har heller ingen påverkan på uppgång/nedgång.



Sent from my HTC One_M8 using Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saclawes Den perfekta maten Friluftsmat 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...