tältplatser edsåsdalen

Tjena.
Tänkte höra med tips, från alla kunniga här på forumet, på tältplats nära Edsåsdalen i Jämtland, utanför Undersåker. Med nära menar jag nära...gångavstånd. Har tänkt att slå basläger där i några dagar för att åka i backarna. Edsåsdalens camping tar ej emot tältare och fjällstationen tar emot (efter många om o men), men de tar vandrarhemspris per natt (wtf?). Kanske någon annan campinplats som ej hittas på nätet?
Eftersom jag inte har lust att smälta snö hela dagarna så söker jag helst nära något vattendrag.
När? Från 3e jan till 9e jan.
Tackar ödmjukast.
 
Vill minnas att det finns ett vindskydd där Henån rinner ut i Hensjön vid vägs ende, kanske går det att tälta i närheten.

Annars är väl närmsta riktiga camping typ Ristafallet som iofs är trevlig och tar tält, men då skiter sig väl gångavstånd.
 
Gammal tråd, men undrar samma sak nu 2023. Hittade du en bra plats? :)
Hej, ja gammal tråd haha
Vi tältade på campingen i Undersåkr, frågan gällde vintertältning (för att undvika missförstånd), den ligger på andra sidan bron om man står vid stationen i U-åker
Vi liftade till Edsåsdalen för skidåkning, inga problem
 
Hejsan,

Ett alternativ som borde funka är att tälta/campa vid vindskyddet som ligger en knapp km inpå 6 km spåret, dvs vid den rosafärgade cirkeln i bilden nedan. Ligger fint och avskilt inne i skogen och bara dryga km upp till hotellet (röd 4-kant).

Ser ut att finnas en liten myr på baksidan av vindskyddet där man borde kunna slå upp ett tält och så har man ju vindskyddet att sitta och mysa i på kvällen.

/ Stefan

edsasdalen.png
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...