Val av skida och pjäxa

Hej, jag skulle behöva lite hjälp när det kommer till val av telemarksutrustning (skidor och pjäxor). Jag väger 80 kg och 2m lång och är nybörjare på telisar och kommer åka mestadels offpist men vill fortfarande inte få några större problem när jag väl åker pist. Det blir många toppturer så jag vill helst inte ha en alltför tung skida eller pjäxa. Jag vet inte helt vilken åkstil eftersom jag åker snowboard från början och bara har testat telemark en dag.

När det kommer till pjäxorna har jag kollat lite på ett par Scarpa T2 eller T2X . Men förstår inte vad som är skillnaden?
Det enda jag kan se är att vikten skiljer sig lite men i övrigt vet jag inte vilka dessa olika pjäxors egenskaper är. Båda är som jag har förstått det lämpade att gå på topptur med och fungerar som en allroundpjäxa för nybörjare. Jag behöver en thermo-pjäxa görs T2X också med en sådan funktion?
Vad vinner man på T2X? Kan den kör längre skidor med större midja?

Har även kollat på lite olika sidor och jämfört priset på T2:an men blir inte riktigt klok på det heller.
”Scarpa T2 Eco Intuituion Men´s 10/11” säljs på http://www.telemark-pyrenees.com/en/scarpat2ecointuitionmens1011-p-6577.html för 295 euro
Medan ”Scarpa T2 Eco Men Thermo ” på Sportcondrad http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/2185 säljs för 399 euro
Är det inte samma pjäxa eller varför skiljer sig priset så?
Jag vet inte om denna pjäxan passar till mig så jag tar också gärna emot råd om andra märken. Någon som vet nåt om Scarpas T2R? Vad menas med R:et?

När det kommer till skidorna har jag inte kommit lika långt men det blir med all säkerhet en carvingskida. Jag har blivit rekommenderad att köpa en skida med en längd på ca 191cm och med midjemåttet 96cm. Vad tror ni om det? Skulle det fungera? Är det mer jag ska fundera över innan jag köper en skida? Några tips på bra skidor som ni har någon erfarenhet av? Har bara observerat dessa lite kort http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/1424 och http://www.telemark-pyrenees.com/en/blackdiamondverdict1011-p-8125.html någon som vet nåt om dem får gärna kommentera.

Är glad för alla tips ni kan ge.
Tack på förhand! ;)
 
Ah, ytterligare en omvänd. :)

Nu är väl inte jag någon expert på området, men lite kan jag nog säga. T2 är en "gammal" klassisk halvhög halvstyv plastpjäxa med två spännen och kan ses som en kompromiss mellan pistprestanda och turkomfort. T2X är en vidareutveckling av denna med ett tredje spänne och termoinnersko och ger lite mer kraft. T2R är i sin tur byggd på T2X och är något styvare.

Jag skulle säga att en pjäxa ur T2-familjen, eller motsvarande hos andra tillverkare, är ett bra val för nybörjare -- den blir inte för jobbig att arbeta med, men är samtidigt inte något man tycker blir begränsande efter en halv säsong. Själv kör jag numera på T1, som är högre och styvare, och tycker de är utmärkta -- de ger bättre kontroll och kraft, men kräver även lite mer av åkaren. Sen är de lite tyngre också, förstås, men jag tycker faktiskt att de ändå är bekvämare att gå uppför med än mina gamla Garmont Veloce (T2-lika).

Vad gäller skidor låter det nästan som att någon vill sälja dig ett par Völkl Mantra. Stämmer detta är det ett säkert kort; de skidorna är omåttligt populära och prisas jämt och ständigt för sina egenskaper såväl i som utanför pisten. De är dock ordentligt styva (de är i grund och botten breda racingskidor), så de kräver en viss kraft för att svara bra.

I alla händelser låter 191cm som en vettig längd för dig. När det kommer till bredden gäller det allmänt att ju bredare skida desto svårare att få till bra åkning i pisten (skär, isgrepp m.m.), men desto bättre flyter den i offpisten -- och desto högre/styvare pjäxa behöver man för att driva den. Ju hårdare den är desto stabilare blir den i högre farter och på hårt/krångligt underlag, men blir i gengäld mindre lekfull och manövrerbar i lössnö. Går man upp i bredd kan man dessutom ofta gå ner lite i längd (inom rimliga gränser), vilket underlättar bl.a. skogsåkning. Sedan blir skidan naturligtvis tyngre att släpa på uppför ju större den är och motsvarande gäller för stighudarna.

För egen del låter 95-100mm som ett bra riktmärke för de användningsområden du beskriver. Det bästa är självklart om du kan provåka lite olika märken och modeller först, så du vet hur du fungerar med skidorna och pjäxorna på dig.

Sedan skriver du inget om bindningar, men ska du gå mycket toppturer är en bindning med turläge given. Det finns några att välja på (22Designs Axl, Black Diamond O1, Voilé Switchback, G3 Targa Ascent, 7TM Tour), med lite olika egenskaper och styvhet. Även Rottefella NTN har turläge, men de är tunga och steglängden är begränsad och dessutom behövs helt andra pjäxor, så jag skulle hellre satsa på någon av de vanliga 75mm-modellerna.

Det var lite ur mitt perspektiv; säkert har andra annat att säga.
 
T2 har idag också tre spännen. Det som skiljer T2 och T2X är i första hand utformningen i spännet till gå läget. Det som sitter på T2 är enligt mig rent värdelöst. Det består bara av en liten metallbygel som håller fast skaftet på pjäxan när man åker utför. Tar inte mig många timmar annan jag har kört slut på den och metallbygen blivit så uttöjd så den inte sitter kvar på plats utan går upp. Väger ungefär lika mycket som du så antar att du kan få samma problem när du lägger lite vikt på skidan när då åker. T2X har en annan typ avspänne som de har till sina ranndoné pjäxor bland annat.

De har också rättat till några andra små saker tex så sitter kardborrebandet kvar lite bättre runt plösen och glider inte upp. Till den skidbredden du är inne på som iofs verkar rimlig till dig med tanke på din beskrivning skulle jag inte vilja ha en klenar pjäxa än T2X, helst en som är ännu styvare men de kanske är tungt på topptur och lite "overkill" för en nybörjare.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...