Måskonåiveglaciären, Skraahpetjåhke och Dålkoetjåkhe

Hittade precis denna fantastiska tråd från 2009.
Niklas Åkerlunds länk till sin artikel och Broder Bobs fantastiska bilder och bildtexter om en dagstur i området skapade en häftig och omedelbar lust att besöka området.
Dock skulle jag helst inte göra turen som en dagstur som Broder Bob, utan förlänga den till 2-3 dagar med hjälp av tältplatser på hög höjd.
Nu hoppas jag givetvis att någon Utsiding har några tänkbara tältplatser att berätta om.

HåkanF

Jag också! Läste denna tråd för några månader sedan...samma känsla!

Har inte varit vid Måskonåive, bara syterskalet, norra sytertoppen osv. Är kanske jävig som västerbottning, men området är mycket vackert, både sommar och vinter. Minns att det var en otroligt karg känsla i passet mellan Morhtetjåhke och N.Sytertoppen, med glaciären längst inne i dalen.

Har aldrig tältat på högre höjder i området, tyvärr.
 
Hittade precis denna fantastiska tråd från 2009.
Niklas Åkerlunds länk till sin artikel och Broder Bobs fantastiska bilder och bildtexter om en dagstur i området skapade en häftig och omedelbar lust att besöka området.
Dock skulle jag helst inte göra turen som en dagstur som Broder Bob, utan förlänga den till 2-3 dagar med hjälp av tältplatser på hög höjd.
Nu hoppas jag givetvis att någon Utsiding har några tänkbara tältplatser att berätta om.

Jag har planerat att undersöka hur högt upp i dalen det går att tälta men inte hunnit med det projektet än, den rimliga gränsen ligger nog nånstans mellan rakt söder om 1112 och runt den lilla sjön i glaciärbäcken rakt söder om Måskonåiveglaciären. Längre in mot syterglaciären blir det mest bara sten.

När jag tittar på lite bilder från en gammal vandring så ser det ut att vara mark för att klämma in ett tält kring den lillsjön eller strax nedströms, och då borde det ju bara vara en knappa 200 höjdmeter upp till målet. Med reservation för att det är en hel del sten i området, så det är inte säkert att det går att hitta något som är bekvämt att ligga på.

Om du menar ovanför dalen uppe vid glaciären så har jag ingen aning.
 
Detta var en tråd som hade gått mig förbi! Tack för att ni väckte liv i den!
Jag har passerat Måskonåiveglaciären en gång. Närmsta tältplats hittade jag vid den lilla pölen väster om toppen 1292. Jag minns inte att det var några problem med den tältplatsen. Läget på "hyllan" var läckert. Tidigt på morgonen såg det ut så här: http://www.npeter.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=2024754
Annars har jag tyvärr inga tips på tältplatser på hög höjd. Vindskyddet på Norra Sytertoppen finns förstås, men där är det väl inte meningen att man ska övernatta. Läget är annars rätt så fint...
 
Jag har gjort en del turer i det området. Det är sparsamt med bra tältplatser.
I dalen norr om Skraahpetjåhke (Kvarnbäcken) gick det bra att tälta på drygt 1100 m höjd. Hittade den när jag gick över Dålkoetjåhke och Skraahpetjåhke. På den turen fortsatte jag upp till Skraahpeåelkie och sedan västerut och söderut över 1543 och översta delen av Måskonåiveglasiären och sedan ner i Viterskalet. I Viterskalet vet jag inte av några bra tältplatser över 900 meters höjd. Möjligen kan det gå bra i närheten av sjön Måskoesjaevrie men det är inget jag undersökt själv.
Jag har även besökt sjöarna vid nedre delen av Måskonåiveglasiären . Då startade jag från Umasjö och gick leden mot Syterstugan till strax efter högsta punkten. Där det går en bäck som man kan följa söderut upp mot ryggen vid toppen 1418. Det går bra att tälta nära bäcken nere vid leden. Men högre upp så såg jag ingen plats som lämpade sig för tältning.
Den vägen går det bra att ta sig upp till glaciären. Man kommer utan problem till den norra sjön. Mellan sjöarna är det en rätt brant liten höjd som spärrar vägen. Jag hittade en väg upp genom efter att ha följt sjökanten en bit västerut. Det var brant men uppför gick det relativt lätt. Om man går åt andra hållet och ska försöka ta sig ner så kan det nog vara riskabelt.
Jag hade i alla fall ett fint väder och lika fantastiska vyer som på bilderna tidigare i tråden.
Från glaciärsjön fortsatte jag söderut över toppen 1500 och upp till N. Sytertoppen (lite drygt med full packning).
Tog en längre rast och fixade käk strax nedanför Sytertoppen. Då hade vädret blivit ännu bättre. Solsken och vindstilla. Hade till och med ett par humlor som flög förbi där jag satt på 1700 meters höjd. Följde sedan leden ner mot Viterskalet och letade upp samma tältplats som vid turen innan.
 
Tack för mycket bra info!

I Viterskalet vet jag inte av några bra tältplatser över 900 meters höjd. Möjligen kan det gå bra i närheten av sjön Måskoesjaevrie men det är inget jag undersökt själv.

Här kan jag lägga till lite från solid egen erfarenhet, söder om sjön finns det ett flertal riktigt fina tältplatser uppe på kullar med platt topp. Därifrån har vi också sett tältare på öster sida om sjön, nedanför de två stora kullarna som finns där. Viterskalet är en favoritdal för mig att tälta i i området, fina tältplatser, grönt runt sjön, och brant högt runt om.

IMG_2256.jpg

Här står jag på norra änden av kullen vi tältade på.

IMG_2257.jpg

Och här kan man se dels en realiserad tältplats, samt att det finns potential längre upp i dalen. Tältet är mitt i höjd på bilden och en tredjedel från vänster kant, det blev inte mer än ett par ljusa pixlar i utsidanstorlek. :)
 
Tips lite utanför ämnet

Håller med om att det här är en intressant tråd som även jag hade missat. Här kommer ett tips lite utanför ämnet men som förhoppningsvis ändå kan vara av intresse för den som planerar en vandring i området:

För den som vill gå en lite längre tur än bara precis runt det mest högalpina området på Norra Storfjället kan jag rekommendera att gå fram till kanten mot Tärnasjön. Gick en kortare tur i området i fjol med huvudmålpunkten en plats nära Jireskalet. För att ta mig dit gick jag från Syterstugan vidare väster om Skijrátjåhkka, öster om Rássjajávrrie och sedan norrut på en fin hylla öster om Juobmuobákttie, som jag kan rekommendera varmt. Man kan ana hyllan på fällkartan som utgår från de två små sjöarna nordost om Rássjajávrrie och i en båge mot Sårjuosjuhka. Fin utsikt och lättgånget med tältplatser lite varstans. Att utsikten kom och försvann beroende på dimma som drog ner från Juobmuobákttie gjorde upplevelesen bara finare. De första två bilderna är från Rássjatjåhka, de två andra är från hyllan (här finns också ett par bilder från samma dag).
 

Bilagor

  • 256_liten.jpg
    256_liten.jpg
    65.9 KB · Visningar: 549
  • 259_liten.jpg
    259_liten.jpg
    281.9 KB · Visningar: 541
  • 306_liten.jpg
    306_liten.jpg
    60.4 KB · Visningar: 532
  • 337_liten.jpg
    337_liten.jpg
    64.3 KB · Visningar: 533
Underbar respons på denna "trådöppning"! Jag har lite hektiskt just nu, men jag återkommer med följdfrågor till helgen. Tack alla!

HåkanF
 
Bra tips!

Roligt att se digitala bilder från min första riktiga fjällvandring/marsch(lumpen), då vi bla. gick exakt den rutt som TobbeC beskrev! Kan bara understryka rekommendationen.

Lite folk utanför Kungsleden också. Tror vi mötte 2-3st personer på en vecka i slutet av aug.

Jireskalet var fint också. Minns en fin tältplats där stigen går helt intill jokken som rinner ner i Tärnasjön.
 
Detta var en tråd som hade gått mig förbi! Tack för att ni väckte liv i den!
Jag har passerat Måskonåiveglaciären en gång. Närmsta tältplats hittade jag vid den lilla pölen väster om toppen 1292. Jag minns inte att det var några problem med den tältplatsen. Läget på "hyllan" var läckert. Tidigt på morgonen såg det ut så här: http://www.npeter.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=2024754
Annars har jag tyvärr inga tips på tältplatser på hög höjd. Vindskyddet på Norra Sytertoppen finns förstås, men där är det väl inte meningen att man ska övernatta. Läget är annars rätt så fint...

Tack! Det är precis detta jag letar efter! Dit ska jag.

HåkanF
 
Här kan jag lägga till lite från solid egen erfarenhet, söder om sjön finns det ett flertal riktigt fina tältplatser uppe på kullar med platt topp. Därifrån har vi också sett tältare på öster sida om sjön, nedanför de två stora kullarna som finns där. Viterskalet är en favoritdal för mig att tälta i i området, fina tältplatser, grönt runt sjön, och brant högt runt om.
Gott att veta. Tack!

HåkanF
 
Jag kan förstå om det inte finns ett absolut facit till dessa två frågor, men jag skulle uppskatta om ni som varit på plats vill ge mig er uppfattning:
Om jag har stegjärn, kan jag då vandra mellan topp 1500 och topp 1292, öster om glaciären?
Om svaret är ja: Är det säkrast att göra det från norr eller från söder?

Jag vill också uppmärksamma er på att jag kommer att starta en ny tråd som jag kommer att döpa till "Syterskalet och söderut". Hoppas att ni har fler tips att komma med.

HåkanF
 
Jag hoppas att andra kan besvara din fråga. Jag kan tyvärr inte göra det med någon större säkerhet. Själv gick jag tvärs över glaciären, väster om sjön som glaciären mynnar ut i. Därefter tog mig norrut till nästa lilla sjö och gick åt öster på södra sidan av sjön till höjden 1292.
Jag tror (med betoning på "tror") att du inte behöver stegjärn för att gå längs kammen mellan 1500 och 1292. Jag vill minnas att det var blockmark. Jag tror också att det krävs klättring för att ta sig över kullen mellan sjöarna, som jag talar om här ovan. Jag gick väster om denna kulle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Weranda Bilder på Måskonåiveglaciären? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.