dubbel fiskar om egen part?

Jag har någonstans (på nätet) hittat en knop som jag skulle vilja beskriva som 'dubbel fiskarknop om egen part', men nu kan jag inte hitta källan...någon därute som har koll?

Jag har tyvärr ingen bild på knopen. Men den kan, mer eller mindre begripligt, beskrivas på följande vis:

Knopen ser ut som ena halvan av en dubbel fiskarknop, slagen på den återgående parten, så att man får en enkel ögla som kan snaras åt, exempelvis i en karbin. Karbinen sitter efter åtdragning då fixerad så att den alltid är i rätt läge.

Alternativ beskrivning:
Lägg repänden dubbel ca 3 dm (beror förstås på repdiameter). Ta den korta änden och gör första delen av en dubbel fiskarknop på den långa änden.

Var detta begripligt?

Vore väldigt tacksam för info om denna knop.

:) Kalle G
 
Knopar till hands

Finns beskriven som ett tillägg till Enkel Fiskarknop i boken ”Knopar till hands”

ICA001.jpg

Finns såväl i bokhandeln, som i båttillbehörsaffärerna för ca 80 SEK.

Per
 
dubbel överhandknop om egen part?

På den här länken kan man se dubbel överhandsknop:

http://ozultimate.com/canyoning/knots/double_overhand/

Ponera nu att innan man drar ihop knopen (bild 3 i beskrivningen), så för man den långa änden (vänstra på bilden) genom öglorna i knopen, parallellt med den korta änden. Tajta knopen och belasta sedan den långa tampen så dras öglan ihop. Om man då har e.vis en karbin i öglan låser den knopen, annars dras öglan rätt igenom.

Kan man då kanske kalla knopen dubbel överhandknop om egen part? Per B, det finns alltså inget namn på knopen i din bok?

/K
 
I seglingsammanhang brukar den kallas fiskarstek, fast egentligen borde den kallas fiskarstek kring egen part eftersom man kan slå fiskarstek direkt runt saker också. Den används när man vill ha en liten smidig knut som inte behöver lösas upp särskilt ofta (den är svår att lösa när den är hårt åtdragen). Exempelvis för att fästa dyneemafall i fallhornet på ett segel eller för att fästa skothakar i skot- eller gajlina.

Johannes
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...