Vilka stighudar för ripjakt

Har precis köpt mig ett par begagnade turskidor med stålkant som ska användas till ripjakt på fjället. Jakten kommer till stor del ske längs bergssidor där det blir en hel del upp och ner.

Skidorna är 200cm långa. Bredden är 75mm i toppen, 61 på mitten å 68 längst bak. Tycker inte det verkar finnas så stort utbud av smalare hudar som fästs i skidspetsen. De jag hittat som verkar mest passande är dessa. Men fästet fram på skidspetsen är det många som klagar på.
https://www.outdoorexperten.se/p-34035-black-diamond-glidelite-mohair-mix-nordic-50-mm.aspx

Sen är frågan om man ska ha hela skidans bredd eller inte, verkar finnas olika åsikter där..
 
Sen är frågan om man ska ha hela skidans bredd eller inte, verkar finnas olika åsikter där..

När/om du tar höjd på skrå i hyfsat fast snö, kommer endast ytterkanterna av belaget vara i kontakt med snön. Därför bra med stighudar som täcker hela undersidan av skidan. Detta borde du ha behov för om du ska traska runt längs ”bergssidor”.
Ska man däremot gå kvistade leder från hytta till hytta utan att ta massa höjd hela tiden så funkar säkert smalare hudar ok.
 
Har de hudar du länkar till. Har inga problem med fästet på spetsen. Använder dom endast till riktigt rejäla stigningar. Glidet är typ noll och intet men dom gör jobbet uppför.
Oftast behöver jag dom inte alls (beroende på terräng men framförallt före) då mina skidor är vallningsfria. Det är inte svårt men tar ändå några min att sätta på dom så inget man vill göra många gånger per dag.
Ett alternativ är ju att köra med vallatejp / klistervalla och sen dra på ett par kortare stighudar. Sk kicker skinz. Då får man iaf något glid tänker jag men har inte prövat själv. http://https://eu.blackdiamondequipment.com/en_SE/ski-skins/glidelite-mohair-mix-kicker-skins-BD163711_cfg.html
Skitjakt!
 
Då känns det helt givet med fullbredd iaf. Får fundera på om man ska köra långa el. korta stighudar..
Men dom där åsnäs 60mm såg ju riktigt fina ut. Är det bara klippa av på längden å bredden med sax? Ingen risk att stighuden börjar fransa?
Börjar även å fundera hur fästet funkar bak på skidan, kommer inte själva fästet att bli en broms i snön?
 
Hel långa

Ja fästet blir en broms i snön så man glider bara där det är rejäl lutning framåt men det är ändå behagligt att ha på stighudarna hela tiden under jakten. Glidet blir bättre när hudarna är ordentligt inkörda. Lite eltejp i spetsen gör att de sitter bättre.
 
Sånn stighudsvalla (spray från Svix som man jobbar in) bättrar på glidet markant, speciellt i fuktig snö, men också i torr snö.

Till å skära hudar finns det speciella knivar. Sånn rakblad som ligger i ett v, typ skära av säkerhetsbälte-kniv men i mindre storlek. Black Diamond har bland annat..Dessa tycker jag fungerar utmärkt, men funkar säkert med andra knivar/saxar också sålänge de är vassa och tunna...
 
Kolla med hundägaren/ägarna om de tillåter att du har skidor med stålkant. Det kan bli otäcka särsår på hunden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
Segment Vilka stighudar ? Turskidåkning 3
danielnorgren Vilka stighudar Turskidåkning 8
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
Snösol Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor? Turskidåkning 6
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
Lina-Arvid Vilka skidor och var? Turskidåkning 6
StellanK Vilka bindningar gäller? Turskidåkning 15
mimartin82 Vilka skidor ska jag köpa? Turskidåkning 16
höjdrädd Vindelfjällens naturreservat - vilka kartor? Turskidåkning 6
Rookien Beslutsångest - Vilka skidor ska jag köpa ? Turskidåkning 58
Puttri Vilka skidor har jag köpt? Turskidåkning 8
lisis Vilka skidor funkar, abisko-keb? Turskidåkning 6
Jocka Vilka bindningar ska jag köpa? Turskidåkning 2
anje Vallatape,vilka är bäst o vem säljer. Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
Segment Vilka bindnigar? Turskidåkning 12
fhjulfor VILKA TURSKIDOR??????? Turskidåkning 31
Fredrik79 Vilka skidor? Turskidåkning 1
tanya Vilka skidor Turskidåkning 9
mmmmm Vilka skidor ? Turskidåkning 4
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
azog Stighudar och glidvalla. Dålig kombination? Turskidåkning 6
hsp Stighudar för skidor utan fäste för pulkadragning på plan mark Turskidåkning 3
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
LNord Stighudar - nödvändigt? Turskidåkning 4
Moga Limma om stighudar Turskidåkning 7
vandrafjäll Vaxar ni era stighudar ? Turskidåkning 9
GeorgM Modefiera stighudar Turskidåkning 1
fowwe Stighudar och kramsnö? Turskidåkning 3
GL Stighudar Turskidåkning 2
Jackiie Stighudar där klistret släpper (på fjäll) Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Lars H Längd på stighudar till turskidor? Turskidåkning 12
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
utesälen Stighudar Turskidåkning 7
xely Längd på stighudar Turskidåkning 7
hannulan Vallatejp på stighudar Turskidåkning 8
zeeda stighudar gecko Turskidåkning 1
på tunn is Bredd på stighudar Turskidåkning 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...