Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen

Någon som har något bra tips på vad man kan ha med och äta om man som jag är allergisk mot soja, svamp, bönor och inte äter kött? ;)
Hur har du det med nötter och frön? Energitätt, lagom proteinrikt, "tillagningsfritt" och problemfritt att förvara. I form av pasta (sesamfröpasta = "tahina", jordnötssmör, mandelmjöl etc) gott och effektivt att "reda" maten med så det bli väldigt mättande (och gott, tycker jag). Till denna grupp bör även räknas kokosmjöl och dito -mjölk (finns som pulver), men det är inte alla som gillar smaken.
Många som har anlag för allergi är dock allergiska även mot nötter, men de flesta kan i alla fall äta kokosmjöl(k), solros- och pumpafrön, oftast också mandel.

Det finns ju dessutom massor av nyttigheter i nötter/frön, enda nackdelen om du inte heller äter fisk är väl risken för en ofördelaktig balans mellan omega 6- och omega 3- fettsyror, men det står nog kroppen ut med under ett par veckors vandring ;) (om linolensyrerika vegetabilier typ valnötter och linfrö(olja) kan utgöra full ersättning för de långkedjiga fiskvarianterna, tvistar de lärde).
 
Hur har du det med nötter och frön? Energitätt, lagom proteinrikt, "tillagningsfritt" och problemfritt att förvara. I form av pasta (sesamfröpasta = "tahina", jordnötssmör, mandelmjöl etc) gott och effektivt att "reda" maten med så det bli väldigt mättande (och gott, tycker jag). Till denna grupp bör även räknas kokosmjöl och dito -mjölk (finns som pulver), men det är inte alla som gillar smaken.
Många som har anlag för allergi är dock allergiska även mot nötter, men de flesta kan i alla fall äta kokosmjöl(k), solros- och pumpafrön, oftast också mandel.

Det finns ju dessutom massor av nyttigheter i nötter/frön, enda nackdelen om du inte heller äter fisk är väl risken för en ofördelaktig balans mellan omega 6- och omega 3- fettsyror, men det står nog kroppen ut med under ett par veckors vandring (om linolensyrerika vegetabilier typ valnötter och linfrö(olja) kan utgöra full ersättning för de långkedjiga fiskvarianterna, tvistar de lärde).

Frön går bra men inte nötter. Även mandel funkar. Bra tips, tack! Vad är dito-mjölk?
Det är synd att många av de frystorkade rätterna innehåller spår av nötter, det begränsar min valmöjlighet betydligt.
Fisk äter jag men inte så ofta som jag borde men som du säger fixar nog kroppen det ändå.
Vet du någon bra sida eller bok med tips på mat?
 
Ramlade precis över det här gamla, men superba, inlägget. Jag som aldrig vandrat en längre sträcka och nyss blivit vegan kunde inte vara gladare, stort tack!
 
Ramlade precis över det här gamla, men superba, inlägget. Jag som aldrig vandrat en längre sträcka och nyss blivit vegan kunde inte vara gladare, stort tack!
Tråden är gammal och det har hänt en hel del sen dess med utbudet av vegetarisk/vegansk mat i vanliga affärer. Dock fortfarande ännu bättre i "invandrarbutiker", se denna tråd. En lista på bra vegetariska/veganska proteinkällor hittar du här.

Jag har själv också breddat/moddat min matsedel betydligt (till det bättre IMHO) sedan jag skrev den artikel jag länkade till 2012. Har just kommit hem från två veckors tur i Jotunheimen och ska förhoppningsvis snart samla mig till att skriva något uppdaterat, men sammanfattningsvis så bestod nu min (lilla) kolhydratbas i middagarna av omväxlande mellangrov fullkornsbulgur och bönpasta (bruten i småbitar för både packbarhetens och koktidens skull). Bägge kombinerades med en försvarlig mängd av olika hemtorkade favoritgrönsaker. Bägge kräver bara någon minuts uppkok och sen ca 10 minuters svällning i en grytmysare.

Till bulgurbasen blandade jag till hummus - proteinrik och mättande - på sidan om (i den vikkåsa som ändå följer med). Går fint med kallt vatten, men behöver också stå till sig och svälla en stund för bästa resultat. Hur man gör eget vattenfritt "hummuskoncentrat" står i den ovan länkade tråden om proteinkällor, men det går även att köpa färdigt pulver. Blir dock inte alls lika gott IMHO.

Till bönpastabasen (44% protein) behövs ju egentligen inget ytterligare proteintillskott, men det åkte in en näve nötter i de grytorna, plus en försvarlig mängd kokosmjölkpulver för fyllighetens och smakens skull.

Bägge middagsversionerna energiförstärktes med en stooor matsked skirat smör, som självklart går att byta mot något vegetabiliskt fett.

Till frukost åt jag min "powermusli" av rostade solrosfrön+havrekärnor+grovkrossade valnötter, tillsammans med torkad finmald färskostmassa, gjord på turkisk yoghurt med en liten tillsats av fullfett mjölkpulver (jag tål inga större mängder mjölk). Vill man ha det helt veganskt, är det bara att byta ut yoghurt/mjölkpulvret mot kokoksmjölkpulver.

Till mellanmål/snacks hade jag en stor påse med en blandning av olika nötter, mandel och rostade kikärter (finns i Mellanösternbutiker). Kikärterna förbättrar proteinbalansen genom ett tillskott av lysin, som nötterna innehåller för litet av.

Testade också hemma att göra besan laddu som jag tänkt ha med som grunden i "energibars". Det blev så gott, att hela laddningen åts upp av familjen innan jag hann blinka, och det kändes inte oumbärligt att fixa en ny sats :)
OBS innehåller skirat smör i originalversion, men veganversion går naturligtvis att fixa med något vegetabiliskt matfett - då gärna sådant som är fast i rumstemperatur, typ Carlssons.

Jag är inte förtjust i söta smaker och denna gång kom inte ens några torkade frukter med, men jag hade ett lass 85-procentig choklad som dessert. Gillar man sött, är ju också halva en mäktigt mättande och proteinrikt dessert.
Vanliga torkade bananer som numera finns att köpa nstan överallt, ofta i stånden med "naturgodis", är också ett hyfsat energitätt alternativ.
 
Senast ändrad:
Tänkte dela med mig av en maträtt jag använde mig av på min senaste tur.

Jag är vegetarian och dessutom allergisk mot nötter, mandel, vissa frukter, m.m. Det gör att jag antingen får kolla extra på innehållet på allt (brukar sällan vara några problem att i alla fall hitta något man kan använda) alternativt göra själv och byta ut allt vad nötter heter till olika fröer, osv.

Denna gång har jag inte tid (eller ork) att fixa själv så jag letade i butikshyllorna istället. Slutresultatet blev denna måltid:

50 gram torkad sojafärs från Kung Markatta, blandat med lite grönsaksbuljongpulver.
1 dl couscous.
En näve torkade, hackade fikon.

Färsen och grönsaksbuljongpulvret delade jag upp i portionspåsar och couscous och fikon fick en egen påse var, uppmätt till tillräckliga mängder.

Sojafärsen fick puttra i 10 minuter (hade ingen grytmysare, men det hade självklart fungerat alldeles utmärkt). När denna var klar hällde jag i couscousen och lät det dra i 3 minuter varefter jag hällde av överskottsvattnet (buljongen). Till sist blandade jag i fikonen och kryddor (en gnutta salt, peppar och chilipulver).

Mycket enkel måltid som inte kräver mycket, varken innan eller under turen. Ganska god blev den också (i mitt tycke). Som tur är, är jag ganska enkel i maten, så jag kan utan problem köra på en liknande lösning som middag en hel vecka. :)
 
En annan enkel rätt som e god

Sparrisfrittata

äggpulver (2 ägg)
vatten
halv påse varma koppen sparris
ev salt
kokosolja

bland smeten och stek i oljan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
j.piraten Tips på 'rRiktigt god mat på paddlingen! Friluftsmat 10
Northstar Tips på bra frukost under fjälltur Friluftsmat 61
md7dani Tips på stormkök Friluftsmat 21
Damberg Experiment med hemtorkat. Tips på lyckade blandningar? Friluftsmat 17
Emeliie Tips på frystorkat Friluftsmat 4
Axel Svensson Tips på sida Friluftsmat 2
smula supernybörjare på torkmat önskar tips!!!!!!!!!! Friluftsmat 12
niben Tips på billig utemat i ICA hyllan! Friluftsmat 23
sursta Tips på bra/god frystorkad mat? Friluftsmat 33
Vatten i bensinen! Tips på åtgärder. K-sprit. Friluftsmat 0
Lorssan Tips för att slippa laga mat Friluftsmat 25
DoktorGlas Billig manuell vakuumpump - tips! Friluftsmat 4
TROY GARNER Tips billiga energybars och mycket annat Friluftsmat 4
pysen78 Tips: Torkade sojaprodukter Friluftsmat 3
Arnout Återfukta torkad mat. Tips? Friluftsmat 8
rax Tips: Freezer Bag Cooking Friluftsmat 23
k_å Efterrätts tips Friluftsmat 8
omariao Ugnstorka mat! Recept & tips, tack! Friluftsmat 8
KebneKajsa Tips: dinkelpasta Friluftsmat 8
brigas Hemtorkade tips Friluftsmat 2
Zandra Tips för utomhusbakning Friluftsmat 8
bredviken Muurikka, allmänna tips Friluftsmat 3
rifri Tips för laktosintolerant Friluftsmat 5
nermander Tips för matplanering Friluftsmat 0
zzeezz TIPS Friluftsmat 2
Kalle E Energirikt tips Friluftsmat 3
jobogg Tips om gas i kyla Friluftsmat 0
nikeri Murikka tips Friluftsmat 6
412 tips till explorer Friluftsmat 0
Komakt tips för MFS-ägare och andra Friluftsmat 0
Tips om att göra upp eld Friluftsmat 11
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
JonasRenemar Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...