Färg till kajakbygge

Vilken typ av färg bör man använda till en trä-glasfiber-epoxi kajak? Vill måla den i mattsvart på utsidan. Brukar det även behövas någon typ av fernissa efter färgen för att skydda färgen eller räcker färgen i sig för att hantera repor osv.?
 
Matt färg är lite problematisk i marina sammanhang. En matt yta är inte lika tålig, tät och smutsavvisande som en högblank och finns därför normalt bara för inombordsbruk. Men för en kajak kan det fungera rätt bra ändå, eftersom den förvaras på land mellan paddlingarna.

På min första Black Pearl experimenterade jag med att mattera en högblank tvåkomponents marinlack: en avputsning med fin stålull (/0000) och sedan en flytande rubbing för att jämna ut resultatet. Det blev en fantastiskt snygg siden matt finish, nästan som på en gammal Steinway! Men nackdelen var att det var för mycket jobb att matcha den ytan utan att lacka om hela kajaken när jag behövde fixa smårepor och småskador. Så jag gav upp och BP:n har varit högblank sedan dess.

Grafit fungerar bra för sitt tänkta ändamål (låg friktion, reptålig och smutsavstötande), men för uppnå detta skall den inte täckas av något UV-skyddande lack och blir därför ganska snabbt lite gråaktigt flammigt. Det finns epoxy med UV-skydd, men jag har inte provat. Polering med tidningspapper upprätthåller den låga friktionen och återställer en aning av den svarta färgen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...