Vinterbesök i Kvarnbäckslabyrinten

Jag planerar att göra ett besök i Kvarnbäckslabyrinten under nyårshelgen. Har dock bara varit där på sommaren tidigare och vet inte riktigt vilket som är bästa sätt att ta sig dit på vintern? Vart parkerar man lämpligen bilen? Vilket färdsätt till grottan rekommenderas? Något speciellt man bör tänka på vid ett vinterbesök jämfört med sommaren?

Någon som läser i forumet och har erfarenhet av Kvarnbäcksområdet och har några tips?
 
Lite sent ute...

Tja, märkte nu att jag var väldigt sent ute, men tänkte ändå göra ett litet inlägg.

Jo lite erfarenhet av kvarnbäcksområdet har jag, men har inte varit och krypit där på ett tag nu, senast var det i november tror jag. Vad jag skulle rekommendera att undvika är att parkera nere vid grundsviken och gå uppför, dels för att det kan vara lite svårt att hitta när det e en massa snö där, men framförallt för att det brukar vara riktigt halt om snötäcket är tunt, och ifall det är tjockt så är det nog inte ens lönt att försöka knata upp där. Det bästa är nog att ta liften upp på skutans topp och sen skida ner på baksidan, och be någon komma och hämta med bil nedanför på kvällen.

Hur som helst så finns det mycket att rekommendera däromkring, den nedre kvarnbäcksgrottan är ju väldigt fin, speciellt om man pressar sig ner i den nedre delen av den, men denna grotta lär du redan känna till. Annars finns det en till grotta vid den nedre utgången till denna som visserligen är ganska liten, men innehåller en underjordisk bäck med två ganska stora kammare intill. Dessutom finns det vid en av utgångarna en lite besvärlig passage som jag tror kallas "kaviartuben", den är klart värd att besöka.
Det finns även en ganska mysig grotta en bit upp, i den övre dolinen, tror den kallas kvarnbäcksschaktet eller nåt sånt, dessutom finns det massor av smågrottor runt den.
Men hur som helst är ju den självklara favoriten kvarnbäckslabyrinten, trång, lång och mysig, precis som en grotta ska vara.

Beklagar att jag var så sent ute
Simon
 
Tack för ditt svar även om du som sagt var lite sent ute. :)

Hursomhelst, vårt besök i nyår blev mycket lyckat. Eftersom det var så lite snö så gick det relativt lätt att ta sig upp till grottan från Grundsviken. Första biten var det stenhårda skoterspår så det gick mycket lätt att promenera. Sen blev det förstås lite jobbigare under själva klättringen upp mot grottområdet. Kan bara tänka mig hur ansträngande det ska vara om det dessutom är en meter snö att pulsa i.

Eftersom ingen av oss hade stövlar med sig så blev det mest kryp i nedre grottan men jag gjorde även ett kort besök i labyrinten. Blir helt klart fler besök framöver.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...