Girjas sameby vinner i högsta domstolen - konsekvenser?

Girjasdomen berör ju bara Girjas samebys förhållande till staten. I domen konstateras att "rennäringslagen inte ger samebyn rätt att upplåta jakt och fiske på det område där samebyn bedriver renskötsel och
att samebyn ändå har en ensamrätt att upplåta jakt och fiske som en följd av historiska omständigheter som gäller för det aktuella området (urminnes hävd)."

Domen fastställer att Girjas har mer rätt än Staten att upplåta småviltsjakt och fiske på deras traditionella marker, men grunden ligger inte i rennäringsslagen utan i att Girjas kunnat visa en historisk kontinuitet ned till åtminstone 1700-talet.

Men visst den speglar ju också förhållandet mellan staten och samerna som går tillbaka till 1800-talet och som orsakat splittring.

Sen kanske ett system med kvotering av antalet fiskekort/fiskedygn hade varit en bättre lösning än att gå efter adress - eller en kombination där lokalbefolkning har en pott och andra tilldelas utifrån ett kvoterat system. I Norge på Finnmarksvidda får ex endast de med adress i Norge fiska innan 15 juni och jag har för mig att Altaälven också har avsatt kort (till avsevärt lägre pris) för de som bor i Alta kommun.
 
Men vad händer nu om KVÄNER även klassas som ursprungsfolk frågan ligger ju på regeringens bord nu?.Kvänerna levde i norra sverge , finland och nord norge troligen före samer

Före? Har det någon relevans egentligen? Vad grundar du det på egentligen?. Vad folk identifierade sig som är svårt att avgöra från pilspetsar krukskärvor osv.

Det vi helt säkert vet är vem som kom sist. Sverige kom sist staten Sverige. Samerna och säkert Tornedals Finländarna (jag föredrar att kalla dom så) kom inte till Sverige det var Sverige som kom till dessa befolkningar. Urminnes hävd är inte begränsat till en särskild etnisk grupp. Det fanns Tornedalingar som ägde Lappskatteland långt upp i norr.

Att från det säga att man har urminnes hävd i ett område blir kanske svårt. Säkert är att mark och vatten har konfiskerats av folk i norr. Den största praktiska skillnaden för Tornedalingar och Samer är att i Tornedalen har många och egentligen alla kan ha en stuga eller ett torp. När man fiskar så löser man ett kort av bya föreningen som säger vart och med vad du kan fiska, man kan också äga skog i sina traditionella områden.

Den allra största majoriteten samer har ingen stuga ingen bya förening som säljer fiskekort för staten har konfiskerat deras mark vatten & fiske & jakträtt samt kriminaliserat aktiviteter som byggande och färdselrätt. Att äga mark i våra traditionella områden kommer inte på fråga.
 
Insändare i dagens Dagens Nyheter. Vet ej om den är helt bakom betalvägg, jag är prenumerant.
https://www.dn.se/insandare/rennaringen-ar-en-gigantisk-bluff/

Jag kunde läsa den.
Det var en mycket intressant och lärorik text skriven av initierad person med stor kunskap.

Det här vittnar om att den nutida svenska staten har ett stort politiskt ansvar. Tyvärr så är det en så het potatis att man hos samtliga politiker väljer att ducka och låter ett domstolsväsende hantera frågan som i sin tur konstaterar att frågan borde ligga på politikernas bord.

Kunskap inhämtas aldrig ur en tystnadskultur. Kommer Girjasdomen bli vägledande kommer politikerna slutligen tvingas fram i ljuset. Bäst att ta i den heta potatisen redan nu innan det blir en ren härdsmälta.
 
Tack för länken, väldigt intressant. Slutsattsen är väl att Svenska staten uppträdde som ett svin mot Samerna för länge sen ( ändå lite förstårligt på något sätt, det var andra tider & värderingar då ), och sedan dess och i nutid hellre duckar än att ta tag i frågorna och sätter ned foten.

Samerna kommer aldrig att få helt som dom vill, och kommer därför alltid att vara missnöjda. Det moderna samhället måste oxå utvecklas. Så debatten kommer att fortsätta i evighet --- Inga klara svar är möjliga. :cool:
 
Tack för länken, väldigt intressant. Slutsattsen är väl att Svenska staten uppträdde som ett svin mot Samerna för länge sen ( ändå lite förstårligt på något sätt, det var andra tider & värderingar då ), och sedan dess och i nutid hellre duckar än att ta tag i frågorna och sätter ned foten.

Samerna kommer aldrig att få helt som dom vill, och kommer därför alltid att vara missnöjda. Det moderna samhället måste oxå utvecklas. Så debatten kommer att fortsätta i evighet --- Inga klara svar är möjliga. :cool:

Vi får väl se vad som händer nu när kulturdepartementet o Amanda Lind (mp) har anslagit 1,2 milj. kr till en sanningskommission åt samerna. Som jag har förstått så ska väl allt läggas på bordet som samerna har varit utsatta för.
 
Liknande trådar

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.