Gissa position

Nu var det en evighet sedan jag kunde pricka platsen på bilden, så jag var bara tvungen att svara. Men, tyvärr har jag slut på egna bilder så jag får lämna öppet för vem som vill att lägga upp nästa bidrag.

/ F
 
Positionen var helt klart (har ju varit där ifjol) men för toppen behövdes kartan.
Har ingen bild klart rakt nu, därför löser jag inte.

Henning
 
Det är väl kyrkan i Fatmomakke och då tror jag fjället är Satsfjället.

Javisst, Satsfjället är rätt!

I övrigt ser vi ut över en vik i Kultsjön bort mot Fatmomakke kyrkstad, som sagt. Den nedre bilden visar en 1890-talsscen från en infoskylt. Om jag kommer ihåg rätt sitter den nära kyrkogården.

Varsågod, nästa bild.
 
Jag håller med Swift, det är inte Satsfjället utan Stöken. Har varit en hel del i området samt runt och uppe på Satsfjället, det har sin branta sida åt "andra hållet" och syns inte från den aktuella platsen. Mvh RN
 
Jag trodde det var Stöken! Välkänd profil i trakten. Tycker höjdkurvorna passar bättre där......

Självklart är det Stöken. Hu, så pinsamt :-(. Tack för korrigeringen Swift och bekräftelsen ricke! Bifogad är en bild på den välkända höjden tagen uppifrån Båvne varifrån man får en bättre geografisk kontext.

Jag överlåter ändå åt Peregrine att posta upp en ny bild då jag fumlade i domarinsatsen.
 

Bilagor

  • efgdgsdgf5.jpg
    efgdgsdgf5.jpg
    38.7 KB · Visningar: 317
Intressant! Hade två att välja på och valde således fel, nästa gissning hade blivit rätt i alla fall ;) Kollade vinkeln från fotoplatsen och tyckte att den stämde, men så var icke fallet då. Med efterföljande foton blev det tydligt. Kul att det rättades upp med hänvisning till fler bilder etc.

Visst kan jag lägga upp en ny bild ändå.
Vad ser vi?

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_251.jpg
    IMGF_251.jpg
    111.1 KB · Visningar: 296
Svårt att placera bilden i fjällkedjan, tycker jag. Kan passa både här och där. Men det är påfallande stenfritt. Är vi kanske i Jämtland?
 
Precis som du påstår passar den in på Jämtland, men det är faktiskt i Norrbotten. Inte så långt bakom ryggen har vi både sten och is och i dalgången vi ser finns det mytologiska kopplingar.

Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...