Knivtillverkning som hobby!

Fel tråd kanske men chansar: Någon som känner till en tillverkare av knivslidor? Läder eller kydex spelar ingen roll.
 
Finns många. Vilken kniv gäller det och vad har du för budget?

Än så länge rör det sig enbart om en filékniv men har behov av ytterligare en kniv och ett eggskydd till en yxa, runt 5-600 hade jag väl kanske kunnat tänka mig att lägga per slida men samtidigt har jag ingen aning om vad dom handgjorda ligger på i pris!
 
Än så länge rör det sig enbart om en filékniv men har behov av ytterligare en kniv och ett eggskydd till en yxa, runt 5-600 hade jag väl kanske kunnat tänka mig att lägga per slida men samtidigt har jag ingen aning om vad dom handgjorda ligger på i pris!

Ok, fattar. Jag tänker att du kan fråga direkt till någon knivmakare som gör sådant du gillar. Du kanske verkligen vill ha en custom som sticker ut (?), annars finns färdiga som t.ex: http://mixfishing.se/knivmaterial/knivslidor-nordiska/nordiska-knivslidor/
 
Tack! Ja den blev rätt elegant tycker jag. Ja, en väldigt stor möjlighet till uttryck sitter ju i skaftet. Så känns lite trist att begränsa sig till något monokromt med vanliga pins, när man lägger så mycket tid på kniven i övrigt. Blir nog mer av detta framöver.
 
Lite kul med ”epic fails” tycker jag, åtminstone i efterhand... Provade, helt utan att ha sökt info, att gjuta in mina vackra japanska körsbärsblommor i epoxyharts, för att göra skalor till en gåva jag planerat. Resultat - icke godkänt 😊
 

Bilagor

  • 9CCAE823-EAC7-434B-9D8A-B0D6DE6684FC.jpg
    9CCAE823-EAC7-434B-9D8A-B0D6DE6684FC.jpg
    65.5 KB · Visningar: 294
  • 21D72283-6C05-40A7-B0E1-40516C53C7DB.jpeg
    21D72283-6C05-40A7-B0E1-40516C53C7DB.jpeg
    79.7 KB · Visningar: 276
Har lekt lite, petade ihop den här för att se om det gick. 80cr2v i bladet, 4mm ”läderskalor”. Jag tror jag gillar den, skön att hålla i faktiskt. Jag gör nog en till, om inte annat för att få undvika alla misstag man alltid gör ”första gången”. Men, slutför nog denna ändå med att bl.a. putsa upp bladet och finlira med handtaget.
 

Bilagor

  • 9E0E9DC4-6720-423A-BAF2-DA2742D95F57.jpg
    9E0E9DC4-6720-423A-BAF2-DA2742D95F57.jpg
    146.1 KB · Visningar: 249
Ok, fattar. Jag tänker att du kan fråga direkt till någon knivmakare som gör sådant du gillar. Du kanske verkligen vill ha en custom som sticker ut (?), annars finns färdiga som t.ex: http://mixfishing.se/knivmaterial/knivslidor-nordiska/nordiska-knivslidor/

Något färdigt är jag nog skeptisk till då passformen troligtvis är sådär. "Problemet" ligger i att jag inte använder några sociala medier så att hitta någon tillverkare för det hela blir lite svårare!
 
Grönsakskniv modell stor på gång, 335 mm lång. 3.4 mm AEB-L slipad till 0.1 mm....massa pulver blev det. 62 Hrc..
Ss3sutW.jpg
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.