Talma Sameby kräver att LST stoppar försäljning av jakt- o fiskekort

Senast ändrad:
Här är artikeln i sin helhet:

"Talma sameby kräver att länsstyrelsen stoppar jakten och fisket
PREMIUMI kölvattnet av Girjasdomen i Högsta domstolen begär nu Talma sameby i Kiruna att länsstyrelsen i Norrbotten slutar upplåta jakten och fisket inom samebyns område.
Det var i januari som Högsta domstolen kom fram till att Girjas sameby har rätt att upplåta småviltjakten och fisket på sitt område. Alltså inte markägaren staten, i det här fallet länsstyrelsen.

Girjas sameby vann mot staten



Sedan dess har det varit tämligen tyst, både från politiskt håll men även från övriga samebyar. Men nu kan Svensk Jakt avslöja att Talma sameby, som har sina marker främst runt Torneträsk, nu begär att länsstyrelsen slutar upplåta jakten och fisket.

Hänvisar till HD-dom I ett brev till länsstyrelsen i Norrbotten hänvisar samebyn till domen i Högsta domstolen samt domen i hovrätten. Vidare skriver samebyns ordförande Aslak Allas:

”Om upplåtelserna inte upphör snarast, kan Talma sameby komma att vidta rättsliga åtgärder.”

Frågan är nu hur länsstyrelsen agerar och politiskt så finns planer inom regeringen att tillsätta en utredning.



Regeringen utreder

Isak From (S), riksdagsledamot från Västerbotten, uppger att frågan bereds inom näringsdepartementet.

– Vi får återkomma om vilka åtgärder som kan bli aktuella. Vi behöver utreda frågan, för mig är det väldigt viktigt att vi kan säkerställa likväl samebyarnas rätt samt lokalbefolkning och samer utan rennäringsrätts möjligheter till jakt och fiskerätt på statens mark ovan odlingsgränsen, berättar Isak From.

Svensk Jakt har sökt samebyns ordförande för en kommentar."
 
Så här blir det när man på klassiskt svenskt manér ska försöka "rätta till".

"Two wrongs don't make a right" brukar man ju säga.

Jag utgår från samebyarnas situation där jag själv kommer ifrån. De jagar som de vill. De skjuter rovdjur som de vill. De kommer undan med ganska vidriga grejer i jakten på "trygghet för renarna". De fiskar som de vill. De begränsar andras möjligheter att vistas i fjällen som de vill.

Har man inte nog med rättigheter så att man kan låta andra fiska och jaga i fjällen i landet där vi bor allihop?

Är det bara en pengafråga, att de själva vill sköta upplåtelsen, är det ju ännu värre.

Lyssnar man på debatten och är helt ovetande om hur det fungerar idag så kan man ju få för sig att samerna har det värre idag än under 1700-talet.
 
Talma sameby är väll de som sköt och sålde över sin tilldelning av älgarna vid jakten och sen inte rapporterade uttaget.
 
Allvarliga anklagelser

Jag utgår från samebyarnas situation där jag själv kommer ifrån. De jagar som de vill. De skjuter rovdjur som de vill. De kommer undan med ganska vidriga grejer i jakten på "trygghet för renarna". De fiskar som de vill. De begränsar andras möjligheter att vistas i fjällen som de vill.

Även om du nu uttryckt dig med svepande och allmänna formuleringar så är detta mycket allvarliga anklagelser. Jag vill gärna veta vilka samebyar du tänker på för att kunna ta reda på hur saken förhåller sig. Och om man utifrån eventuella exempel kan generalisera så mycket som jag tycker du gör.
 
Det vore ju hemskt om samerna skulle få några rättigheter som majoritetsgruppen inte har.
 
Jag har samiska vänner så jag vill inte se några rasistiska påhopp av något slag. Samerna har fått mycket skit genom åren.
 
Det är inte ok att människor från vissa delar av Sverige får köpa något inom Sverige, eller fritidsfiska el dyl, men andra inte, beroende på var i landet man bor ...
Regeringen har uppenbarligen klantat sig under lång tid som inte tagit tag i detta ordentligt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...